|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 AERO - sidecary TAP - sidecary Tlustoš Kbely ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
BARKAS V 901/2
Lehký nákladní a dodávkový vůz s tříválcovým dvoutaktním motorem z osobního vozu Wartburg 311, vyráběný v letech 1956 - 1961.
Výrobce: VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt DDR
Přímým předchůdcem dodávkových vozů Barkas byl předválečný náklaďáček Framo V 501 firmy Framo-Werke GmbH., Hainichen/Sachsen, po válce ještě nějakou dobu vyráběný jako IFA Framo V 501-2 původně s dvoutaktním čtyřpístovým dvouválcem o objemu 500 ccm, než v roce 1952 dostal silnější dvoudobý tříválec 900 ccm z osobního automobilu IFA F9 a později z Wartburgu 911.
První inovované provedení V 901/2 mělo novou kabinu, už tříválcový motor, bachratější blatníky se zapuštěnými reflektory a široká žebra masky z leštěného hliníku. Na masce pak na koso znak IFA.
Prodávalo se pod označením IFA V 901/2 a nejčastější provedení byl valníček, na tomto snímku s příplatkovými oblouky a plachtou. Od roku 1955 si bylo možné vybrat pomalejší či rychlejší převod zadní nápravy.
Česká reklama, uveřejněná v časopisu Automobil, na níž už je kresba poslední varianty, která dostala název Barkas V 901/2 a nové logo na čelo kapoty ve tvaru okřídleného písmena -b- .
Charakteristickým rysem podvozku byly stupňovité vzadu zvednuté podélníky rámu a vpředu uložený tříválcový dvoutaktní vodou chlazený motor, pohánějící zadní nápravu dvoudílným kardanem s gumotextilnimi Hardy-spojkami, který byl podepřen středovým ložiskem na příčce rámu.
Pohonnou jednotkou byl řadový tříválcový dvoutakt s vratným vyplachování, použitý z osobního vozu IFA F9. Disponoval výkonem 24 ks (17,65 kW) při 3.600 ot./min.
Skříňová dodávka měla jednodílné zadní dveře, otevírané do strany. U nás tyto vozy, dovážené v rámci spolupráce RVHP, používaly snad nejvíc podniky Pekáren a cukráren, Mlékárny a družstvo Jednota.
Kresba skříňového dodávkového vozu Barkas V 901/2 pro obálku východoněmeckého časopisu Kraftfahrzeug-technik číslo 2. ročníku 1957.
Technické údaje Barkas V 901/2:
Motor: vodou chlazený dvoutaktní řadový tříválec s vratným vyplachováním Typ: AWE 311 Vrtání: Ø 73,5 mm Zdvih: 78 mm Obsah válců: 991 ccm Kompresní poměr: 1 : 7 Maximální výkon: seškrcený na 24 ks při 3.600 ot./min. (17,65 kW) Max. kroutící moment: 71 Nm při 2.250 ot./min. Klikový hřídel: dělený, prostorový, slisovaný po 120° Uložení klikového hřídele: ve čtyřech valivých ložiskách Karburátor: jeden, horizontální, BVF typ H 362-26 Doprava paliva: membránovým podtlakovým čerpadlem Předepsané palivo: benzín BA 78 okt. Chlazení: vodní, thermosyfonové s termostatem a větrákem za chladičem Objem vody v systému: 10 litrů Elektrický systém: 12 Volt Baterie: 12V / 56 Ah , u mikrobusů a sanitek 12V / 135 Ah Zapalování: bateriové, se třemi přerušovači a třemi zapalovacími cívkami Pořadí zapalování: 1-3-2 Předstih: 3,58 mm ( 22°před HÚ) Doporučené svíčky: PAL M 18 x 225 Dynamo: IKA 12V/ 220 W Starter: typ IKA 8202.4 (12 V – 0,8 ks) Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 33 (čs.olej M 5 MIX), v DDR 1 : 50 (olej SAE 50) Spojka: suchá, jednolamelová, typ Renak LR 10-16, ovládaná mechanicky Převodovka: čtyřstupnová s přímým řazením pákou uprostřed vozu Převody: 1.rychlost - 1: 3,925 – stoupavost 26 % 2.rychlost - 1: 2,263 – stoupavost 14 % 3.rychlost - 1: 1,440 – stoupavost 7,5 % 4.rychlost - 1: 0,967 – stoupavost 4 % Zpátečka – 1: 3,636 Přenos síly na zadní nápravu: dvoudílný kardan s gumotextilními Hardy-spojkami Rozvodovka zadní nápravy: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem Stálý převod: 1:5,67, na přání 1:6,17 Hruška s talířem: 6 : 34 zubů, od roku 1968 nově 7: 37 (se zesílenými patkami zubů) Brzda nožní: čelisťová hydraulická na všechna kola Brzda ruční: mechanická, lanová, působící na zadní kola Rám: z ocelových profilů se stupňovitými podélníky Zavěšení předních kol: nezávislé Přední náprava: dělená, odpérovaná příčným listovým pérem s dvojčinnými teleskopickými tlumiči Řízení: šnekové, volant vlevo Zadní náprava: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry s dvojčinnými teleskopickými tlumiči Kola: 16" disková, upevněná 5 šrouby Pneumatiky: 6,00 – 16 Rozměry Rozvor: 2.800 mm Rozchod vpředu: 1.450 mm Rozchod vzadu: 1.460 mm Světlá výška: 200 mm Délka: 4.520 mm (skříňový, tepelně izolovaný, Kombi, Minibus, sanitní, rychlý zdravotní, nehodový zásahový, pohřební) Šířka: 1.860 mm Výška: 1.850 mm Délka: 4.610 mm (hasičský) 4.480 mm (izothermický skříňový) 5.570 mm (otočný žebřík) 4.650 mm (valník, valník s plachtou) 4.480 mm (lehká skříň, pojízdná prodejna) Nejmenší průměr otáčení: cca 12 metrů Vlastní váha skříňového vozu (bez náplní): 1.325 kg Užitečné zatížení: 915 kg Objem nákladového prostotu: 6,4 krychlových metrů Maximální rychlost: 72 km /hod. Normovaná spotřeba na 100 km: 10,5 litru Nádrž: 70 litrů, umístěná vzadu a přístupná víčkem na pravém boku vozu, u valníkového provedení zavěšená po pravé straně vozu pod ložnou plochou Dojezd: cca 670 km |