JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW 325 - Leichter Einheits-Gelände Wagen


Lehký jednotný terénní automobil s oběma poháněnými i ředitelnými nápravami.
Byl zařazen do výzbroje Wehrmachtu a vyráběl se ve verzích s motorem BMW nebo Stoewer.

Výrobce s motorem BMW:
Bayerische Motoren- Werke A.G., Werk Eisenach
BMW 325 Pavel Petrus Innsbruck
Technické údaje Einheits- BMW 325:

Motor: řadový vodou chlazený šestiválec OHV
Typ: BMW 325
Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.957 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 50 koní při 3.750 ot./min. (37 kW)
Písty: z lehké slitiny, se dvěma těsnícími a jedním stíracím kroužkem
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Ventilový rozvod: OHV - ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly
Pohon vačkového hřídele: válečkovým řetězem
Předepsaná ventilová vůle: 0,3 mm za studena (pro sací i výfukové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Karburátory: dva, vertikální Solex 26 BFLV
Čistič vzduchu: s komorou tlumiče sání a vlhčenou kovovou síťkou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené pumpou poháněnou klínovým řemenem
Ventilátor: s pohonem samostatným klínovým řemenem
Regulace chlazení: ručně ovládanou žaluzií před chladičem
Objem chadící vody: litrů
Mazání: tlakové, oběžné se suchým karterem
Olejová nádrž: na příčné stěně za motorem
Obsah olejové nádrže: 6,5 litry motorového oleje
Olejové čerpadlo: dvousekční, zubové
Olejový filtr: lamelový otočný, spojený s pedálem spojky
Zapalování: dynamobateriové Bosch 12V s cívkou a rozdělovačem
Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4
Svíčky: Ø 14 mm Bosch W 175 Al
Baterie: 12 V / 75 Ah v motorovém prostoru
Hustota elektrolytu nabité baterie: 32° Bé
Hustota elektrolytu polovybité baterie: 27° Bé
Hustota elektrolytu vybité baterie: 22° Bé

Dynamo: Boch 12V / 130 W
Starter: 12V s výsuvnou kotvou

Spojka: jednolamelová, suchá s vypínacím grafitovým kroužkem
Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do bloku s motorem
Převody:
Terénní stupeň – 1 : 9,12
1.stupeň - 1 : 5,01
2.stupeň - 1 : 2,86
3.stupeň - 1 : 1,69
4.stupeň – 1 : 1
Zpátečka: 1 : 7,85
Náplň oleje v převodovce: 4 litry (převodový olej)

Rozdělovací skříň: se samosvorným diferenciálem, přišroubovaná k převodovce
Převod rozdělovací skříně: 1 : 1,358
Náplň oleje v rozdělovací skříni: 0,5 litru

Hnací náprava: obě, s uzávěrkami diferenciálů
Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s pružnými Hardy-spojkami
Soukolí zadní nápravy: spirálové kuželové ozubení se samosvorným diferenciálem
Převod: 1 : 4,86
Náplň oleje v rozvodovce: 1,25 litru (převodový olej)

Přenos síly na přední nápravu: kardanem s pružnými Hardy-spojkami
Soukolí přední nápravy: spirálové kuželové ozubení se samosvorným diferenciálem
Převod: 1 : 4,86
Náplň oleje v rozvodovce: 1,25 litru (převodový olej)
Sbíhavost: 4-6 mm (měřeno na ráfku)

Rám: svařovaný z ocelových profilů
Obě osy: paralelogramová ramena s dvojicemi spirálových per a dvoučinným hydraulickým pákovým tlumičem pro každé kolo
Řízení: šnekem s maticí (Münz) , s vypínatelnou možností řízení i zadní nápravy
Volant: vlevo, Ø mm
Nožní brzda: mechanická, lanová, na všechna kola (bez posilovače)
Seřizování: každé kolo individuálně
Průměr bubnů: mm
Ruční brzda: mechanická, lanová, na všechna kola (bez posilovače)
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: 18“ disková ocelová
Ráfky“ 5“ x 18“ ploché s děleným snímacím okrajem
Pneumatiky: 6,00 – 18 Gelände
Předepsaný tlak: 2,0 atü
Poloměr otáčení: 12,7 metrů (6,5 m)

Rozvor: 2.400 mm
Rozchod vpředu: 1.400 mm
Rozchod vzadu: 1.400 mm
Délka vozu: 3.900 mm
Šířka: 1.690 mm
Výška: 1.900 mm

Vlastní váha vozu: 1.775 kg
Celková přípustná váha: kg

Trvalá rychlost na dálnici: 112 km/hod.
Nejvyšší rychlost: 126 km / hod.
Spotřeba na silnici: 17 litrů / 100 km
Spotřeba v terénu: 25 litrů / 100 km
Spotřeba oleje: 0,2 litru / 100 km (na silnici)
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu)
Objem rezervní nádrže: 10 litrů (na příčné stěně pod kapotou)
Dvoucestný přepínací kohout: na příčné stěně pod kapotou

Vyrobeno 3.225 vozů v letech 1937-40 v pobočce Eisenach, výroba zastavena pro špatné vlastnosti v roce 1941.