|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
3.9.2024 J - JAWA 350 - pérák O - OGAR 350 (Jawa) - 1948 M - MANET S 125 - skútr |
|
CALTHORPE 250 OHV - IvoryAnglický lehký cestovní motocykl se sportovním charakterem, představený v roce 1934. Výrobce: CALTHORPE MOTOR CYCLE Co., Barn Street, BIRMINGHAM, England Když začala Calthorpe Motor Cycle Co. v roce 1928 nabízet kromě černých i motocykly krémově bílé, přispěl jejich atraktivní vzhled (spolu s mimořádnou kvalitou) k jejich obchodnímu úspěchu. Stroje v bílém lakováním byly nabízeny s přídomkem "Ivory", což v překladu znamenalo "slonovina".
Tento stroj se ve výrobním programu firmy objevil poprvé v roce 1934, kdy měl doplnit do té doby nabízenou pětistovku "Major" a třistapadesátku "Junior".
Šlo o technicky zajímavou a vyspělou konstrukci, zvlášť proto, že se jednalo o pouhou dvěstěpadesátku, která z psychologického hlediska musela být pro potenciálního zákazníka levnější než půllitr a třistapadesátka, ačkoliv výrobně byla prakticky stejně drahá. Zatímco cena výrobních operací byla u všech tří modelů téměř stejná, rozdíl v materiálových nákladech byl minimální.
Motor
Šikmý čtyřtaktní jednoválec s ventilovým rozvodem OHV (ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami). Motor měl oběžné mazání "se suchou skříní", kdy provozní náplň oleje nebyla na dně klikové skříně, nýbrž v oddělené zvláštní jímce v přední části karteru, vystavené za jízdy ochlazujícímu proudu vzduchu. Mazání zajišťovalo dvojité zubové čerpadlo, jehož jedna sekce tlačila olej do klikového hřídele, ojničního ložiska a nahoru k ventilovým vahadlům a druhá sekce skapaný olej odsávala z karteru a vracela do jímky. Systém byl vybaven jednak kontrolní tyčkou v plnicím víčku, jednak ručkovým manometrem v přístrojovém panelu nádrže před jezdcem. Hlava válců byla litinová, snímací, s rozvidleným výfukovým kanálem pro dva výfuky - tzv. provedení two-port. Spalovací prostor byl polokulového tvaru a umožňoval použití ventilů velkého průměru, uložených v široce rozevřeném úhlu. Přišroubovaná skříňka vahadel byla provedena jako polouzavřená, odlitá z hliníkové slitiny. Kryté byly jen tyčky a půlka jim ovládaných vahadel, zatímco druhá půlka vahadel, ventilové pružiny i ventily zůstávaly v otevřeném prostoru, chlazené za jízdy vzduchem. Karburátor byl dvoušoupátkový AMAC T.T., montovaný ve výrazně šikmé (spádové) poloze, takže musel mít speciálně přetočenou plovákovou komoru - věřilo se, že se spádovým karburátorem má motor výhodnější plnění a při přidání ostřejší akceleraci.
Technické údaje Calthorpe 250 OHV
Motor: dvouvýfukový (two-port) jednoválcový čtyřtakt Typ: 250c.c. Calthorpe O.H.V. Vrtání: Ø 67 mm Zdvih: 70 mm Obsah: 247 ccm Kompresní poměr: Výkon: 10 ks (7,4 kW) při 4.800 ot./min. Hlava válce: z jemné šedé litiny Ventily: v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly (OHV) Ventilová vůle: sací 0,10 mm (.004 in), výfukový 0,15 mm (.006 in) Píst: z tepelně upravené hliníkové slitiny s vysoce bombírovaným dnem Pístní čep: plovoucí Počet kroužků: 2 kompresní, 1 stírací Ojniční ložisko: dvouřadové válečkové Mazání: oběžné, se suchou skříní a kontrolním manometrem v nádrži Olejové čerpadlo: zubové dvojité, s výtlačnou a odsávací vratnou sekcí Olejová nádrž: v přední části karteru motoru Karburátor: spádově montovaný AMAC T.T., dvoušoupátkový Filtr vzduchu: standardně jen ssací kornout, filtr pouze na přání Zapalování: dynamomagnetové Maglita, poháněné ozubenými koly Zapalování na přání: bateriové s cívkou Doporučené svíčky: Lodge H.1, KLG H.S.3 Předstih: ručně ovládaný páčkou z řidítek Primární převod: válečkovým řetězem 1/2" x .205" Coventry (58 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 1,85 (27 : 50 zubů) Spojka: vícelamelová s korková v olejové lázni Převodovka: čtyřstupňová Burman, s ručním řazením Převodový poměr: 1. rychlost - 1 : 15 2. rychlost - 1 : 10 3. rychlost - 1 . 8 4. rychlost - 1 : 6 Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x .205" Coventry (107 článků) Převodový poměr: 1 : 2,81 (15 : 37 zubů) Podvozek: Rám: dvojitý trubkový, letovaný do mufen Přední vidlice: trubková paralelogramová Druid s centrálním spirálovým perem Tlumič pérovaní: třecí, ručně stavitelný Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Sedlo: Terry de Luxe, odpružené dvěma spirálovými pružinami Kola: drátová 19"palcová Počet drátů: 36 Ráfek přední: prohloubený 2,5“ x 19“ Pneu přední: 3,00 – 19 (26x3) Huštění vpředu: 1,4 - 1,5 atm Ráfek zadní: prohloubený 2,5“ x 19“ Pneu zadní: 3,00/3,25 – 19 (26x3) Huštění vzadu: 1,8 - 2,00 atm Brzdy: půlnábojové čelisťové, průměr bubnu Ø 152,4 mm (6 in) Benzínová nádrž: sedlová, lisovaná z ocelového plechu Objem benzinové nádrže: 10,25 litru (2¼ Gallon) Parametry: Délka: 2.040 mm Šířka přes řidítka: 770 mm Výška: 1.030 mm Rozvor: 1.285 mm Světlost: 110 mm Pohotovostní váha stroje: 117 kg Celková přípustná váha: 237 kg Spotřeba: 3,5 l / 100 km Max. rychlost: 100 km/hod. |