JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW automobil - typ P 15 PS


Osobní automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem zadní osy,
vyráběný v období let 1928-1929.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Werk Berlin-Spandau, Deutschland
Vůbec první automobil, vyráběný firmou DKW.
Zkonstruoval ho dr. Rudolf Slaby a sériově se vyráběl nikoliv v továrně v Zschopau, nýbrž v pobočném závodě v Berlíně-Spandau. Jeho konstrukce byla velmi revoluční - měl samonosnou karoserii, ale nikolv plechovou, nýbrž z překližky, potažené umělou kůží (koženkou).
Poprvé byl veřejnosti představen v květnu 1928.
Měl dvoutaktní dvouválcový (podčtvercový!) motor, který se vyráběl v základním závodě v Zschopau a vozil do berlínského závodu.
Přesto, že DKW typ P 15 PS nebyl automobil příliš zdařilý, našel ve své době až překvapivé množství (přes 3.000) zákazníků.
Technické údaje DKW typ P 15:

Motor: řadový dvouválec dvoutakt

Vrtání: Ø 74 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 584 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,5
Výkon: 15 koní (11 kW) při 3.500 ot./min.
Karter: z hliníkové slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Hlava válců: litinová, snímací
Karburátor: dvoustupňový Meco M 2 N
Doprava paliva: spádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Mazání: směsí 1 : 25
Zapalování: bateriové
Baterie: 6 V / 45 Ah
Dynamo: 6 V / 60 W

Spojka model 1928: vícelamelová v olejové lázni
Spojka model od roku 1929: jednolamelová, suchá
Převodovka: Prometheus 3-rychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1.stupeň – 1 : 3,06
2.stupeň – 1 : 2,26
3.stupeň – 1 : 1,52

Hnací náprava: zadní
Převod zadní nápravy: 1 : 5,50

Karoserie: samonosná, z překližky potažené koženkou
Přední osa: pevná, odpérovaná příčným listovým pérem
Zadní osa: pevná, odpérovaná příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu, třecí
Řízení: šnekové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, na levé přední a pravé zadní kolo
Mazání podvozku: jednotlivými mazničkami

Kola: plné ocelové disky
Pneumatiky: 3,50 – 26 (nebo 4,00 – 26)

Rozvor: 2.590 mm
Rozchod vpředu: 1.100 mm
Rozchod vzadu: 1.100 mm

Délka vozu: 3.600 mm
Šířka: 1.350 mm
Výška: 1.600 mm (2-sed.roadster), 1.700 mm (3 – 4-místný vůz)

Váha 3 – 4-místného vozu: 600 kg
Váha 2-místného roadsteru: 1.400 kg
Užitečné zatížení: 250 - 300 kg

Nejvyšší rychlost: 80 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 10 litrů směsi
Nádrž: 20 litrů (v motorovém prostoru), od května 1929 nádrž 30 litrů

DKW typ P 15 PS v provedení dvousedadlové coupé s nekrytým třetím sedadlem v kufru ("Schwiegermuttersitz" - sedadlo pro tchýni).
DKW typ P 15 PS jako dvousedadlový roadster s třetím sedadlem v kufru.
Boční okna byla nasazovací.