|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION závodní silniční - 1960 SIDECARY - přehled výrobců 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
ENKA
Malý jednoválcový automobil konstrukce Břetislava Novotného, který byl předchůdcem vozů Aero.
Výrobce: Továrna na automobily F. Kolanda a spol.
Technické údaje
Motor: vodou chlazený dvoutaktní jednoválec Vrtání: Ø 85 mm Zdvih: 88 mm Obsah: 499,35 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 10 koní při 2.200 ot./min. Píst: z lehké slitiny, s deflektorem Blok válců: ze šedé litiny Kliková skříň: z hliníkové slitiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kuličková Karburátor: horizontální, Amal Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, termosyfonové Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1:40 Zapalování: dynamobateriové s přerušovačem a cívkou Baterie: 6 V / 50 Ah Dynamo: 6 V / 60 W Spouštěč: elektrický, Bosch systém Bendix Spojka: kuželová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, systém transaxle (vcelku s rozvodovkou zadní nápravy) Hnací náprava: zadní - pevná, bez diferenciálu Přední osa: pevná, zavěšená na podélných čtvrteliptických pérech Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných čtvrelipticktých pérech Řízení: šnekové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická na zadní kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Kola: drátěná s falcovými ráfky, upevněná centrální maticí Pneumatiky: falcové, balonové 27 x 3" u otevřeného vozu falcové, balonové 27 x 4" u limousiny Rozvor: 2.160 mm Rozchod vpředu: 1.020 mm Rozchod vzadu: 1.020 mm Délka vozu: 3.020 mm Šířka: 1.160 mm Výška (přes volant): 1.280 mm Vlastní váha vozu: 450 kg Dovolené zatížení: Celková váha: Nejvyšší rychlost: 75 km / hod. Spotřeba na 100 km: 3,5 l Objem nádrže: 16 litrů (pod kapotou, na příčné stěně za motorem)
Historie:
Automobil Enka byl zkonstruován ing. Břetislavem Novotným poté, co opustil brněnskou Zbrojovku, kde byl autorem malého dvoutaktního lidového vozu Disk s třecím převodem. Následně ing. Novotný přesídlil do Prahy, kde v Holešovicích, nejdřív v prostorách firmy Varvařovský, později v prostorách firmy Košař, začal připravovat konstrukci vlastního malého automobilu s jednoválcovým vzduchem chlazeným dvoutaktním motorem o obsahu 350 ccm. Spolupráce s firmou Košař ale brzy skončila a tak ing. Novotný založil s Františkem Kolandou, který vedl rodinnou tiskařskou firmu, nový společný podnik „Továrna na automobily F.Kolanda a spol.“
Břetislav Novotný osobně za volantem prvního prototypu.
Tady ještě Enka neměla svůj typický (a velmi krásný!) podkovovitý chladič. Velmi úzkou kapotou a celkově subtilní stavbou připomínala v této podobě spíš lehký francouzský cyclecar, než skutečný automobil.
Z prospektu:
"ENKA" LIKOUSINA Ke standartní výbavě náleží: Celá Boschova kompletní elektrická garnitura (spouštěč, dynamo, spínací skřínka, 2 reflektory s městským malým, s městským velkým a velkým dálkovým světlem, 1 armaturní montážní lampička s patřičným kablem, 1 zadní lampička, hodiny, tachometr, 1 reservní kompletní kolo, ruční houkačka, úplné nářadí. Karoserie jest jednodveřová s vyklápěcím děleným ochranným sklem, se dvěma předními, dobře pérovanými, vyklápěcími sedadly, s jedním zadním pérovaným sedadlem. Dvě přední okna jsou upravena na stahování. Vnějšek i vnitřek karoserie jsou potaženy francouzskou umělou kůží.
„Továrna na automobily F. Kolanda a spol.“ byla ve skutečnosti spíš jen větší strojnická dílna. Přesto ale dokázala v letech 1928 – 31 vyrobit asi 47 úhledných automobilů Enka, převážně v otevřených karoseriích. Limuzínek bylo z celkového počtu jen pár.
Poprvé byl automobil Enka představen na podzim roku 1928 na XX. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze.
Nákladní Enka byla v roce 1933 ve zprávě Státního ústavu statistického registrována jen ve třech exemplářích.
Fotografie z archivu Emila Roděje z Hluboké u Borovan. |