|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 FAVORIT - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
ERA - sidecary
20. července 1939 vyšla v časopisu Motor Revue tato fotografie sportovního čtyřtaktního motocyklu Jawa 350 OHV v kombinaci s lehkým levostranným sidecarem firmy ERA model SS. která byla opatřena následujícím textem:
"Se závodníkem Dusilem jel známý komik Vlasta Burian svou první cvičnou jízdu na motocyklu Jawa 250 ccm OHV se sidecarem." Tento stroj továrna Jawa používala k výuce zájemců o motocykly. Fotografii tehdy pořídil redaktor B. F. Konopa.
Čtyřtaktní Jawy 350 OHV i SV měly dost síly na to, aby byly schopné utáhnout lehčí sidecar. Eduard Jíra proto nabízel pro tyto stroje specielní provedení, uzpůsobené pro připojení k jejich poměrně atypickému rámu z plechových "U" profilů.
Sidecar ERA typu SS (Super Sport), na tomto reklamním snímku připojený k motocyklu Harley-Davidson 1200 z roku 1929.
Výrobce tvrdil, že toto je jeden z nejkrásnějších sportovních sidecarů a je určen pro sportovce, kibující si ve vysokých rychlostech... Dvoubarevné lakování, sladěné s barvou motocyklu bylo samozřejmostí, na přání mohly mít vrchní plochy sidecaru lakování v imitaci dřeva, t.zv. "fládrování".
Sidecar ERA - Torpedo měl karoserii z hliníkového plechu, která měla pro usnadnění nastupování odklápěcí horní část s celuloidovým průhledným štítem.
Firma se v prospektu chlubila tím, že spojky (mufny) rámu nejsou letovány, jak bylo v té době zvykem, nýbrž postahované šrouby a tudíž nepoškozené ohněm.
Prospekt s popisem k výše uvedeného hliníkového sidecaru model ERA - Torpedo, na vyobrazení připojeného k motocyklu Terrot.
Nákladní skříňový sidecar ERA, na tomto reklamním obrázku připojený k motocyklu Indian z roku 1927 a reklamní prospekt s popisem k tomuto sidecaru.
Reklamní inzerát, ve kterém Eduard Jíra využil popularity pánu Strommera a Uhra, kteří s motocyklem Praga BD a sidecarem ERA projeli Afriku.
A tady jsou pánové Strommer a Uher již v pořádku se svou Pragovkou i s osvědčeným sidecarem ERA zpět...
Výjimečným a málo známým řešením firmy ERA byl sidecar sklápěcí, na těchto fotografiích ve spojení s předválečným motocyklem OGAR 4.
Snímky se objevily už v roce 1937 v časopisu Motor Revue s následujícím doprovodným textem: Jarda Kaiser, pražský zástupce Ogarů, dal si postaviti ke své čtyřce speciální sidecar s výkyvným chassis. Jezdec projíždí zatáčky se sklonem jako na solo - ale musí se s tím umět jezdit! Po válce, v únorovém čísle časopisu Motocykl 1950, se stejný snímek objevil znovu. Je známa a potvrzena existence jednoho exempláře tohoto sidecaru, dochovaného v Německu. |