![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Právě renovované stroje
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ZETOR 15 - traktor AERO - sidecary MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
2014 - Renovace výměnného závodního motoru HURIKAN Sport 350Došlo k tomu začátkem roku 2014. Začalo se snášením dochovaných dílů z půdičky nad Musilovo dílnou a zjišťováním, co všechno je a co chybí. Pak nastala důkladná prohlídka stavu dílů a rozvaha, co s čím bude nutno udělat. Pak teprve následovala očista. Na tomto snímku je ze závodního motoru 350 ccm pouze ta půlka karteru, zatímco vedle ležící hlava je ze současně renovovaného cestovního Hurikana 004. Opravu zkorodované části karteru a vytrženého závitu navařením provedl spřízněný svářeč, specialista na hliník, Karel Průcha. Nálitek pro olejové šroubení je následně Musilem nahrubo ofrézován, závit v něm vyříznut nový a dál už je do původního tvaru obroben ručně, pilováním a broušením.
Problém se ukázal s montáží magnetu zapalování - nedochoval se totiž mezikus, v němž byla uložena
a guferem utěsněna krátká hřídelka s dvojicí trnů, zapadajících do unašeče na hřídeli magnetu. Naštěstí stejný magnet a tudíž i mezikus byl použit i na Hurikanu č. 002, z něhož jsou tyto dva snímky, takže bylo podle čeho nechat v budějovické slévárně barevných kovů udělat odlitek. Pod mezikusem je vidět navařením opravený nálitek přípojného oka olejové hadice už v načisto opracovaném stavu.
2014 - květen
Smontování originálního magnetu zapalování (Auto-Union) do montážního celku s nově vyrobeným mezikusem a namontování původního ozubeného kolečka, které nejeví téměř žádné znaky opotřebení. Zatímco Jiří Musil pracoval na obrobení mezikusu a výrobě vnitřní hřídelky s unášecími trny, Petr Hošťálek se pustil do broušení a následného leštění potlučených a povrchově zkorodovaných vnějších ploch karteru, které Vlk, posedlý dokonalým povrchem, na výkresech značil "leštit".
2014 - červen
Usazení magnetu zapalování na své místo. Na prvním snímku jsou zřetelné oválné díry pro upevnění magnetu, umožňující přesné nastavení předstihu zapalování. Na druhém snímku, jak je magnet umístěn za přírubou válce, v chráněné zóně za válcem. Zcela nové řetězové kolečko na klikovém hřídeli motoru je z originálních dílů, které konstruktéru Vladislavu Vlkovi po jeho odchodu z Motor-Unionu České Budějovice zbyly, a které po letech (v roce 1984) při své poslední návštěvě Jiřímu Musilovi věnoval. Jirka Musil je s nově vyrobeným mezikusem a s uložením magnetu spokojen. Vůle mezi zuby koleček náhonu olejové pumpy i magnetu zapalovaní jsou jak mají být. Teď přijde na řadu válec s pístem a následně renovace hlavy válců...
Z dílů snesených z půdičky:
vlevo válec 350 ccm, vedle něj pro srovnání válec z 250 ccm. Uprostřed připravená litinová vložka válce 350 ccm a vpravo zcela nový ještě neopracovaný odlitek hlavy (z dílů od Vlka). Na druhém snímku je detail válce v partii dosedací plochy pro hlavu, kde je vidět prasklé horní žebro, které se bude muset opravit svařením.
2014 - červen
Musil při protáčení válce na soustruhu (na míru nové vložky). Po odsoustružení vyběhané původní vložky válce a vyčištění metodou "hydrofiniš" (šetrné otryskání skleněnou balotinou ve vodní lázni) je ošetřený a čistotou doslova zářící válec připraven k nalisování litinové vložky nové. Závrtné šrouby (původně M5) krycích víček ventilů byly shledány značně orezavělé a mnohé kvůli vytrženým závitům nahrazené silnějšími M6. To vše, včetně diletantsky zvětšených děr ve víčkách, je třeba zavařit, vybrousit, a pak znovu opatřit původními závity M5 a svrtat s víčky. A samozřejmě víčka poté vybrousit a vyleštit do vysokého lesku. Matice výfukového kolena se dochovala v příšerném stavu, silně orezavělá a navíc osekaná majzlíkem, jak ji někdo utahoval a povoloval bez odpovídajícího klíče. Tak ji Musil dle originálního výkresu vyrobil novou. Vladislav Vlk ji nakreslil hodně atypickou: s pozoruhodně dlouhým jemným závitem a trojicí odvrtávaných kruhových žeber kvůli odvodu tepla, a protože byla ocelová, tak taky značně těžká. Vahadla prakticky všech motorů Hurikan se dochovala ve značně opotřebeném stavu, protože díky nepřesným odlitkům často netěsnil přívod oleje do hlavy a rozvod trpěl nedostatečným mazáním. Při renovaci se musely poničené kluzné plochy vahadel navařit tvrdokovem (vlevo) a pak v Hošťálkem navrženém a Musilem realizovaném přípravku brousit do přesného tvaru (vpravo). Po montáži napínáku do šachty bylo možno pokračovat montáží válce, na něj montáží hlavy, a pak navlečením rozvodového řetězu a finálním nastavením rozvodu. Konečně je namontován válec s pístem a hlava s již nastavenými vůlemi ventilů. Nápadná hliníková šestihranná hlava vprostřed žeber válce je krytka regulačního šroubu napínáku rozvodového řetězu. Na levé straně motoru je provizorně přichycen kryt primárního řetězu. |