|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION závodní silniční - 1960 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ERA - sidecary JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) |
|
Napsali jsmeLEONETTE - Brazilské mopedy s napůl československým původemBrazilské mopedy s 50 ccm motory Jawa 552vyráběné v letech 1957 - 68. Výrobce: L. HERZOG Co., Rio de Janeiro celý článek "Křivonoska 2019"Veteran Rallye Křivonoska se letos jela už po devětačtyřicáté. To je opravdu hodně. Petr Hošťálek, každoroční účastník (letos na nejstarším řemenovém motocyklu startovního pole, Douglasu 1914), se s diktafonem v ruce pokusil zjistit, co je důvodem oblíbenosti této soutěže: celý článekHurikan 003 - ze všech jediný do bláta...Z celkem osmi Hurikanů, vzniklých v těsně poválečných letech v n.p. Motor-Union z iniciativy motocyklového závodníka a konstruktéra Vladislava Vlka, byl stroj s výrobním číslem 003 jediný, který dostal motor 350 ccm a bylo s ním od samého začátku uvažováno pro soutěže. Zejména pro soutěže terénního charakteru. celý článek24 hodinový závod "Le Kytín" 2016"Le Kytín" - aneb co dokáže dvoupísťák:Čtyřiadvacetihodinovka padesátikubíkovek? Normálně bych vůbec nezareagoval. Padesátky a ještě k tomu dvoutaktní, prostě nemusím. Jenže v pozvánce od Veteránistů z Kytína a Chouzavé mě praštilo do očí: „V kategorii Standard neupravených strojů lze přihlásit motorová kola do roku 1948 s obsahem motoru 100 ccm!“ celý článek MURIEL - Old school narubyDnes si můžete koupit motocykl jakékoli značky a bude dokonalý. Ovšem dřív jste u nás, pokud jste odmítali být M2T olejem načichlým jawistou, moc na výběr neměli, a tak se upravovalo, co bylo. Někdy, jako v případě tohoto původně válečného Arielu, jste skončili u totální přestavby. celý článekMATCHLESS G 80 - druhý a navždy poslední anglický bonbónek, který se dostal na náš chudý dvoutaktní socialistický jídelníčekV květnu roku 1964 se ve výkladních skříních některých prodejen Mototechny objevily na socialistické poměry nezvykle luxusní červeno-černé čtyřtaktní motocykly legendární ostrovní značky Matchless. Bylo jich málo a okamžitě se staly objektem zájmu těch, kdo toužili po silném sportovním motocyklu.Nejednalo se ale o dlouhodobý dovozní záměr, šlo o příležitostnou, jednorázově domluvenou, barterovou ... celý článek Zavři oči a leť...…nápis na stuhách věnce byl v pořádku.Ale ta rakev! Z masivního tvrdého dřeva, tu by nikdy neschválil. Tak nesmyslná váha! Spodek by přece mohl být z milimetrové překližky a vršek? A víko? Stačilo by pár prohnutých spír a přes ně vyšponovaný potah z leteckého plátna… celý článek Po cestě hedvábí - 8.dílOkamžik, kdy jsem projel čínskou celnicí a ocitl se na území Kazachstánu, byl pro mě obrovskou úlevou. Na kazašské celnici se sice divili, jak to, že mám dva pasy a hodně dlouho zkoumali, jestli nejsou falešné a jestli se to vlastně smí, ale pak mě odmávli. Konečně zas mám v rukou řidítka svého motocyklu, silnice přede mnou ubíhá a od téhle chvíle už je veškeré rozhodování výhradně jen na mně. ... celý článekPo cestě hedvábí - 9.(poslední) dílJen jsem přejel ruskou závoru, sebrali mi motorku a vrátili ji zpět, do země nikoho. Moje Yuki musela zpátky, na špinavý plácek v prostoru mezi závorou ruskou a kazachstánskou. Na plácku stálo v nejrůznějším stádiu rozkladu jen pár rezavých vraků a jedna nahnutá, z prken stlučená dřevěná bouda, kolem které pobíhal pes na řetězu. Slušné vozidlo se tam nevyskytovalo ani jedno. Ale řekli mi, že za ... celý článekPo cestě hedvábí - 7.dílV Lanzhou, starém a velikém městě ležícím na Žluté řece, jsem na sebe nerozvážně vykecal, že právě dneska slavím narozeniny. A tak se večer na mou počest koná další z velikých hostin v předem objednaném restaurantu za městem. K narozeninovému dortu dostávám papírovou korunu, kterou si musím kvůli nezbytnému fotografování nasadit na hlavu. Z jedné strany je na ní „Happy birthday to you“ anglicky, ... celý článekJízda za císaře pána v rakouském Bad IschluBas Ischl je nevelké rakouské městečko, nacházející se v oblasti známých jezer Traunsee, Attersee a Wolfgangsee. A protože to v dobách rakousko-uherské monarchie bylo oblíbené místo císaře Františka Josefa I., vypsali letos nadšenci z Motor Veteran Clubu Attnag-Puchheim první ročník jízdy Franz-Josefs-Fahrt pro motocykly vyrobené do roku 1929. celý článekMASTODONTIUdělat z klasického dvounápravového nákladního automobilu šestikolku, nebylo po technické stránce v podstatě nic zvlášť obtížného, šlo jen o ten nápad.Stačilo udělat o kousek delší rám a přidat jednu zadní nápravu navíc. V Číně to tak některé vesnické kutilské dílny dělají dodnes, jen s tím rozdílem, že přidanou nápravu, primitivně upevněnou k rámu další dvojicí listových per, nechávají ... celý článek Loukotě a řemeny 2011Tak opravdu nevím, co napsat o již tradičním jičínském srazu toho nejstaršího, co u nás vlastně jezdí. Ne, že by co napsat nebylo, ale aby se to neopakovalo! Jako vždy tu totiž byla skvělá atmosféra, úžasná snaha pořadatelů i vybraná účast obdivuhodných strojů… celý článekHARLEY versus BMWPraktickou použitelnost motocyklu v armádě prokázala už první světová válka, na jejíchž frontách, což se dnes skoro neví, byly už tenkrát nasazeny desítky tisíc strojů německých, francouzských, britských i amerických.V druhé světové válce se pak s armádními motocykly počítalo už jako se samozřejmou součástí každé motorizované jednotky a tyto stroje měly své nezastupitelné úlohy zejména v průzkumné, ... celý článek HURIKAN Special 250 - Rychlík z jižních ČechAno, tomuhle silničnímu okruhovému Hurikanu se opravdu říkalo rychlík!Jeho tvůrcem (i tvůrcem všech ostatních asi šesti Hurikanů) byl Vladislav Vlk, jeden z našich nejúspěšnějších a nejpopulárnějších závodních jezdců před druhou světovou válkou, který kraloval třídě do 250 ccm. Původně závodil na Ogarech a byl tak dobrý, že v roce 1937 byl za své mimořádné jezdecké výkony vyhodnocen jako ... celý článek Těžký kalibr - HENSCHEL 5GPětitunu Henschel 5 G lze charakterizovat jako velmi dimenzovaný a důkladný náklaďák spíš těžké, než střední kategorie. Vyráběl se ve třech provedeních, označených Henschel 5 G 1, Henschel 5 G 2 a Henschel 5 G 3, lišících se délkou podvozku.Továrna uváděla, že nejen jeho motor, ale i celý vůz se vyznačují abnormální životností a to i přes nejvyšší požadavky na něj kladené. celý článek Legenda "Pérák"Jen hodně málo motocyklů vzrušilo svět tak, jako nová dvěstěpadesátka Jawa na prvních poválečných autosalonech. Škoda, že tenhle triumf si nemohl vychutnat ten, kdo se o něj nejvíc zasloužil – Judr. Jaroslav Frei. celý článekOgar 350 - Praotec legendárních "třipadin"Odmyslíme-li efektní lakování ve světle šedé barvě se zlatým linkováním, je to samozřejmě už od prvního pohledu nezpochybnitelná Jawa – pérák a to se vším všudy. Jedinou výjimkou je ten nápis na nádrži.Většina historických pramenů uvádí, že název Ogar byl pro nový dvouválec použit údajně jen proto, aby v době, kdy strašnická továrna Ogar-Autfit, patřící firmě Machek a spol. byla v poválečných letech ... celý článek Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl druhýIndické a nepálské náklaďáky, to jsou v podstatě tři značky: Tata, vycházející převážně ze spolupráce s firmou Mercedes-Benz, Swaraj mající úzké spojení se značkou Suzuki a Eicher, což je velký nadnárodní koncern, produkující kromě obřích vícenápravových kamionů i nepřebernou řadu autobusů různých velikostí.celý článek Ježíšmarjáá..! Jauwajs..! Jauwa..! Jawa..!Kde to jsme a jak vůbec může bejt možný, že anketu časopisu ČMN o „nejlepší motocykl všech dob“ vyhrála Jawa 500 OHC? Opravdu nevím, co k tomu říct. Vždyť v téhle anketě byly zastoupeny ty nejslavnější značky a nejlegendárnější motorky celého světa. Harleye, Indiany, Guzziny. Taky Vincent a Brough Superior, koukneme-li dál do minulosti. A nebo BMW, Hondy, Kawasaki… a těm všem přeci půllitr Jawa ... celý článekDrsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl první.Závěr sezóny jsem strávil na nepálských silnicích a silničkách. Bylo to krásných dva a půl tisíce kilometrů za řidítky tak trochu antikvárního motocyklu Royal Enfield. Cestu organizovala moravská cestovka Rajbas a já se na ni přihlásil s tajným záměrem zjistit, co zákazník za své peníze dostane a jestli to stojí za to. Byl jsem víc než spokojen.Po pravdě řečeno, kilometry to byly nejen krásné, ... celý článek Jak chutná řemen...Původní článek Petra Hošťálka o jičínském srazu "Loukotě a řemeny 2009" pro časopis Motor Journal. celý článekZetka slavila devadesátiny...Nádvoří strakonického hradu se v sobotu, 12. září, stalo impozantní kulisou pro dobré dvě stovky nejrůznějších motocyklů, skútrů a jízdních kol. Kdo sem přišel, eventuelně přijel se podívat, měl ojedinělou příležitost vidět pohromadě stroje všech typů a výrobních ročníků, které měly společné to nejdůležitější: na nádrži onen známý kruhový emblém, se zakomponovanými písmeny ČZ. celý článekAuta a motorky našich prapředků...Obvykle vám, čtenářům Truck Magazínu, v této rubrice představuji některý z nákladních automobilů, se kterými jezdívali naši dědové. Dochované fotografie bývají většinou černobílé, nanejvýš tak trochu zažloutlé. V dnešním pokračování naší historické rubriky je ale všechno jinak. Ačkoliv vozidla, která si představíme tentokrát, jsou ještě o nějakou tu generaci starší, fotografie jsou současné a ... celý článekV Suhlu bylo otevřeno nové dopravní museum.„Suhl? Ale to je přece město v bývalé DDR! Odtamtud se dovážely Simsony!“Ano. To souhlasí. Sice už Simsony z našich silnic téměř zmizely, ale odkud pocházely, to si pořád ještě pamatuje skoro každý... Suhl je město, které má podobnou tradici a historii jako Strakonice. Pod značkou Simson se zde vyráběly nejdřív zbraně, pak jízdní kola, kočárky, ve dvacátých letech dokonce chvíli i kvalitní automobily ... celý článek Po cestě hedvábí - 6.dílV Xianu hned po ránu vybíhám na dvůr zkusit, jestli by se dala nějak umýt zablácená motorka. Mám pocit, že bych měl po předchozí celodenní jízdě v dešti opláchnout aspoň to nejdůležitější. Sedlo, světla a poznávací značku.Ale náš mechanik měl nejspíš stejný nápad. Dokonce už je na dvoře chvíli přede mnou, a odněkud vytahuje hadici s vodou. Dáváme se do toho a za chvíli přichází postupně celý zbytek ... celý článek Po cestě hedvábí - 5.dílTak konečně jednou ráno, kdy neprší a vypadá to, že ani pršet nebude! Svítí slunce, je horko, stejně mi ale neuschly mé troje včera vyprané slipy a triko Yuki. Takže se nedá nic dělat, musím to teď ráno rozvěsit na mašině za hotelem.Dneska je v plánu dojet z města Ji Yuan do Shen Men Xia. celý článek Po cestě hedvábí - 4.dílDneska máme před sebou návštěvu jednoho hodně legendárního kláštera, tak jsem zvědav. Kontroluji, jestli mám rezervní baterii do foťákum, od Olympusů půjčená E-1 fotí skvěle, ale, samozřejmě, bez nabité baterie se neobejde!Za celou mou loňskou expedici Peking-Paříž jsem zmokl jen párkrát. Na téhle, letošní, zatím ještě den bez deště nebyl. Nejhorší je, že si musím denně pár věcí přepírat. Kalhoty ... celý článek Po cestě hedvábí - 3.dílStartujeme z Lianyungangu, od pobřeží čínského Žlutého moře. Je to s velkou slávou, továrna Qingqi tím zahajuje svou reklamní kampaň, která by měla skončit někde v půlce Číny. Expedice pak má pokračovat dál, do cíle, který je až na druhém konci kontinentu, v Holandsku. Je jím pobřeží Atlantiku. Vpředu jede bíločervený mikrobus Jinbei s vedoucím výpravy, novináři a televizními reportéry. Pak ... celý článek Po cestě hedvábí - 2.dílPo přistání v Pekingu přestupuji na vnitrostátní linku China Eastern Airways do Jinanu a trošku mě udivuje, že nastupujeme do stejně velikého Airbusu, jako mě sem přinesl z Evropy. Ale to jen do chvíle, než zjišťuji, že i na téhle vnitrostátní lince je nacpaný k prasknutí…První, na co jsem v Číně zvědavý, je továrna, která motocykly Qingqi (Yuki) vyrábí. Na jinanském letišti mě vítá sympatická ... celý článek Po cestě hedvábí - 1.dílNa svou druhou motocyklovou cestu do Číny jsem se vydal ne proto, že by to byl můj nápad. Prostě jsem byl požádán, abych prokázal kvality nového čínského motocyklu tím, že s ním projedu trať někdejší hedvábné stezky. Došlo k tomu tak, že mou Kawasaki, se kterou jsem úspěšně zdolal trasu z Českých Budějovic přes Peking do Paříže, viděl v Praze na výstavě zástupce továrny Qingqi. celý článekPo stopách slavného závodu - I.Můžeš mít svůj sen…Můžeš mít svůj sen. A říkat si, že ho jednou splníš. Můžeš o tom vypravovat i kamarádům. Celá léta tvrdit, že to dokážeš. Pak najednou přijde chvíle, kdy zjistíš, že už je čas. Ne, že by se to právě hodilo. Nebo že by ti, samy od sebe, spadly najednou do klína prostředky k jeho uskutečnění. A dokonc se ani nedá říct, že by právě tohle byl ten ideální, pravý okamžik. ... celý článek MOBIL SALON 2005Českobudějovické výstaviště (od nepaměti známé výstavou „Země živitelka“) je každoročně v dubnu ve znamení „Mobil Salonu“, výstavy, která se týká všeho, co jezdí, plave a létá. Dobrou tradicí je, že pořadatelé této výstavy dávají prostor i nahlédnutí do historie.Letos požádali o realizaci pavilonu historie trio pánů sběratelů - Petra Hošťálka, Emila Roděje a Josefa Mrázka. Takže ... celý článek Pyrenejemi na třech kolechRozhodovat se dnes, kam na dovolenou, je zatraceně složité. Hranice přestaly být překážkou a jet se dá v podstatě kamkoliv, takže je to, jako sedět před mnohastránkovým jídelním lístkem a nevědět co si dát, zatímco ve vesnické hospodě by se rozhodovalo tak nejvýš mezi gulášem a buřtem… celý článek |