|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) JAWA 350 ccm typ 361 DŘEVOPLYN - náhradní paliva JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
PREMIER-SACHS 98 - motorová kola 1938Motorová kola s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm, vyráběná v roce 1938. Výrobce: PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR Tato motorová kola se vyráběla ve dvou provedeních, s vysokým pánským a se sníženým dámským rámem.
Žádná daň!
Žádný vůdčí list! Žádné policejní evidenční číslo! Snadná obsluha! Spotřeba pohonné směsi 2 - 2,5 litru na 100 km! Rychlost až 50 km za hodinu! Spolehlivé vozidlo pro každého!
Reklamní text na motorové kolo z "Premier Almanachu":
Toto motorové kolo ztělesňuje ideální motorový dopravní prostředek. Zacházení s ním je velmi jednoduché, provoz je levný a naprosto spolehlivý. K obsluze takového stroje nepotřebujete proto žádných zvláštních znalostí. Ve všech částech dobře promyšlená konstrukce, jednoduchý a spolehlivý způsob stavby Sachsova motoru, jakož i nízké, pohodlné sedlo umožňují snadné a jisté řízení motorového kola. Kromě minimální spotřeby pohonných látek provoz tohoto motorového kola nic nestojí, neboť motorové kolo Premier nepodléhá silniční dani, nepotřebujete vůdčího listu, nepodléhá pojištění a povinnosti hlášení. Úřady považují tedy motorové kolo Premier v provozu za obyčejné kolo. Jednoroční záruka na kolo a půlroční záruka na motor ručí za tento kvalitní výrobek.
Popisovaná pánská a dámská motorová kola Premier-Sachs byla nabízena v tomto prospektu z roku 1938.
Jak je zřejmé z razítka, prodejcem v Českých Budějovicích byla firma J. KROUTL, nást. M. Kroutlová prodej velocipedů a všech součástek, Č.BUDĚJOVICE, tř. Čsl. legií 25
Dochovaný snímek původního Kroutlova obchodu a mechanické dílny, kde byly vedle vchodu pověšené reklamní cedule Sachs-Motor Service. Zcela vlevo je na snímku vidět i zadní část zaparkovaného motorového kola Premier-Sachs.
Technický popis z prospektu 1938:
Rám: Dle vyobrazení, indian-červeně smaltovaný, vnější spájení, zesílené trubky a široká zadní vidlice. Motor: Dvoutaktní blokový motor Sachs o obsahu 98 ccm, vrtání Ø 48 mm, zdvih 54 mm, výkon 2,1 HP, píst z lehkého kovu, válec s velkými žebry. Přední vidlice: Z trubek, dle vyobrazení, výborně pérující. Nádrž: Sedlová, smaltovaná, po stranách chromovaná, obsah cca 6 litrů, vystačující asi na 250-300 km, s nápisem "Premier". Řidítka: Zvláště široká a pohodlná, výškově stavitelná, s gumovými držátky. Zadní kolo: Ráfek indian-červený, linkovaný, pro zesílené balonové pneumatiky 26 x 2,25". Specielní zadní nába Torpedo pro motorové kolo, s dvěma řetězovými pastorky. Dráty 2,5 mm. Přední kolo: Ráfek indian-červený, linkovaný, pro zesílené balonové pneumatiky 26 x 2,25". Dráty 2,5 mm. Přední nába s expansní F&S bubnovou brzdou. Převod: Dvourychlostní převodová skříňka s volnoběhem v motorovém bloku. Kulisové přehazování rychlostí ruční pákou na pravém boku nádrže. Zapalování: Magnetkou Bosch v setrvačníku, jež je zároveň zdrojem světelné energie. Svíčka je normální velikosti. Osvětlení: Reflektor Bosch s odslňovačem, proti příplatku také zadní elektrické světlo. Spojka: Silná, s dvěma kotouči. Ovládání spojky páčkou na levé straně řidítek. Pohon: Od převodní skříňky na zadní kolo řetězem a normálně šlapátky. Splynovač: Jednopáčkový originální F&S, s plovákem, regulačním šoupátkem a čističem vzduchu. Šlapáky: Silné, gumové, blokové. Brzdy: Zadní Torpedo-brzda a přední expansní bubnová brzda. Sedlo: Ia velké motorové sedlo, výškově stavitelné na sedlovém sloupku. Brašny: 2 velké brašny na nářadí, s klíči, upevněné po stranách nosiče zavazadel. Blatníky: Zvláště široké, indian-červeně smaltované a linkované, přední blatník prodloužený, zadní blatník s výstražným sklem. Palivo: Směs benzinu s olejem v poměru 1 : 20, spotřeba podle terénu 2 - 2,25 litru na 100 km. Rychlost: Maximálně 50 km/hod. Váha: Asi 48 kg. Ostatní výprava: Chránič řetězu F&S z lehkého kovu pro řetěz od motoru na zadní kolo, PW znak na předním blatníku, silný trubkový nosič, sklápěcí stojánek pod motorem. ZÁRUKA NA KOLO 1 ROK, vyjma obruče (pneumatiky). Na motor obvyklá záruka 1/2 roku.
Náboj předního kola firma Premier nakupovala od firmy Fichtel & Sachs,
obvykle v chromovaném provedení, s brzdovým štítem niklovaným. Vlevo katalogové vyobrazení kompletního náboje, vpravo snímek samotného brzdového štítu v originálním dochovaném stavu.
Většina výrobců jízdních kol, kteří nabízeli i motorová kola s motory Fichtel & Sachs, používala náby zadních kol s protišlapací brzdou systému F&S - Torpedo, avšak v zesíleném provedení, specielně určeném právě pro motorová kola.
Na pravé straně byl obvyklý pastorek s volnoběžkou a protišlapací brzdou jako u jízdního kola, na levé straně byl pastorek pevný, pro hnací řetěz od motoru.
Inzerát na motorové kolo Premier s vyobrazením modelu 1938 s vysokým (pánským) rámem, který byl uveřejněn v časopisu velo - oboru "KOLO" v sedmém (červencovém) i osmém (srpnovém) čísle ročníku 1938.
|