|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 22 - 1964 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 15 - traktor
Poslední aktualizace:
25.1.2025 P - PUCH S 4 - WH 24.1.2025 T - TATRA 57 22.1.2025 Motocykly civilní - MANET 90 - 1949 |
|
ŠKODA 1200 "Sedan"Čtyřmístný čtyřdvéřový osobní automobil, vyráběný od roku 1952, který vešel ve známost pod názvem "Sedan". Výrobce: AZNP, Mladá Boleslav Byl to první typ (int. označení 955) v historii mladoboleslavské továrny, který měl celokovovou karoserii bez kostry z dřevěných žeber. Navíc karoserii pontonovou, bez samostatných blatníků. Jinak ovšem většina jeho dílů (80%) byla shodná s předchozím typem Škoda 1102 Tudor. Továrna vznik vozu Škoda 1200 popisovala takto: "Vůz Škoda 1200 vznikl z poptávky zíkaznictva, které si oblíbilo vůz Škoda 1101, ale žádalo vůz pohodlnější. Proto byla vytvořena úplně nová karoserie větších rozměrů, nejmodernějšího aerodynamického tvaru, vybavená příslušenstvím ke zvýšení pohodlí cestujících. Podvozek známé a osvědčené konstrukce zůstal v zásadě stejný jako Škoda 1101. Provedly se nezbytné změny, související s požadavkem většího vozu a orgány konstruktivně zdokonaleny s uplatněním všech zkušeností, získaných na tudoru Škoda 1101, které současně znamenají zvětšení bezpečnosti provozu a zpříjemnění jízdy."
Prototyp sedanu měl zatím ještě krátkou šikmo spadající záď, což bylo tvarové dědictví po předchozím "Tudoru". Ve vývojovém oddělení se o tomhle prototypu vyjadřovali, že vypadá jak pes se staženým ocasem a bylo jen dobře, že před zahájením sériové výroby byl prodloužen o 20 cm rozvor (delší páteřová roura) a tvar zádi pozměněn a prodloužen.
Vůz tím hodně získal na eleganci.
... a ještě dva "náladové" snímky původního prototypu s krátkou zádí a víkem kufru připomínajícím předchozího Tudora 1101 - 1102.
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 221 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,6 Maximální výkon: 36 koní (26,5 kW) při 4 000 ot./min. Max. kroutící moment: 75 Nm při 2.500 ot./min. Blok motoru: ze šedé litiny, u některých sérií z hliníku Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Písty: z lehké slitiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: trojitým Triplex řetězem Karburátor: horizontální, Pal-Solex 26 UAHD, později Jikov 26 UAHD Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Obsah chladiče: 6,5 litru vody Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 2,9 litru (u hliníkového víka karteru 3,5 litru) Olejové čerpadlo: zubové Filtr oleje: obtokový, s výměnnou plstěnou vložkou Uložení motory: v gumových silentblocích Zapalování: 12 V bateriové s rozdělovačem Rozdělovač: PAL VBG 08 s odstředivou regulací předstihu Baterie: 12 V / 45 Ah nebo 50 Ah v motorovém prostoru Dynamo: 12 V / 200 W Pal Magneton (u prvních sérií možno i Scintilla DYE-542 RZ 11) Svíčky: PAL 14/195 (Bosch W175 T1; Marelli M 175 T1; AC 45; Champion L 10; KLG F50) Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: v bloku s motorem Typ: 4-rychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány Řazení: nepřímé, pákou pod volantem Převody: 1 - 1:4,27 2 - 1:2,46 3 - 1:1,59 4 - 1:1 Zpátečka: 1 : 5,25 Náplň oleje v převodovce: 1,5 litru Hnací náprava: zadní Rozvodovka: s kuželovým soukolím Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 Náplň oleje v rozvodovce: 1,8 litru Rám: páteřový, tvořený centrální rourou, vpředu rozvidlený pro motor Karoserie: celoocelová, čtyřdvéřová Přední osa: dělená, lichoběžníková, nahoře tvořená rameny tlumičů pérování, dole příčným listovým pérem Zadní osa: dělená výkyvná Zadní pérování: příčným listovým pérem, doplněné teleskopickými tlumiči Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo, pro export i vpravo Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola osobního vozu: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 3,50 D x 16" Pneumatiky: 5,50 – 16 Kola užitkových vozů: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16" Pneumatiky: 6,00 – 16 Rozvor: 2 685 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 320 mm Délka vozu: 4 500 mm Šířka: 1 680 mm Výška: 1 520 mm Minimální průměr otáčení: 12 m Světlost: 190 mm Vlastní váha zavřeného vozu: 1.050 kg Užitečné zatížení: 400 kg Nejvyšší rychlost: 105 km / hod. Trvalá rychlost na dálnici: 80 km/hod. Nejmenší rychlost na přímý záběr: 20 km/hod. Max. stoupavost: 31,5 % Spotřeba na 100 km: 8 l Objem nádrže: 35 litrů, z toho rezerva 5 litrů Umístění nádrže: vpředu, pod kapotou vozu
Definitivní provedení karoserie
bylo v zadní partii oproti prototypu výrazně protáhlejší, což vozu velmi prospělo. Nejen, že se to projevilo v praktičnosti objemnějšího kufru, ale vůz dostal esteticky velmi působivou línii, stal se jedním z nejelegantnějších vozů v celé historii mladoboleslavské produkce.
Vůz měl za předními koly zapuštěná pouzdra vyklápěcích ručičkových směrovek (šipek), u prvních sérií v chromovaném provedení.
Vzadu byla na každé straně dvě zapuštěná světla nad sebou - dole koncová s plochým červeným sklem, nad nimi brzdová se sklem oranžovým, mírně vypouklým. Demontáž při výměně žárovky se prováděla vypáčením chromovaného rámečku šroubovákem.
Názorný průřez karoserií a tovární retušované foto, ukazující, jak a ve kterých místech byla upevněna k příčkám páteřového rámu.
To, že byl vůz Škoda 1200 z 80% vlastně pořád ještě původní "tudor" dokládá i to, že továrně zpočátku ani nestálo zato vydávat novou dílenskou příručku.
Musel stačit jen tenhle "Doplněk dílenské příručky osobního vozu Škoda 1101 pro vůz Škoda 1200."
Motor
Škoda 1200 se lišil od motoru Škoda 1102 pouze vložkami s větším vrtáním Ø 72 mm, čemuž odpovídaly i písty a zesílené pístní čepy. Kvůli o čtyři koně vyššímu výkonu měla spojka silnější přítlačné pružiny.
Přední náprava
Lichoběžníková přední náprava sedanu zůstávala stejná s tudorem. Její horní ramena tvořily zdvojené páky hydraulických tlumičů, funkci spodních ramen zastávaly konce vespod uloženého příčného listového péra.
Na rozdíl od předchozího Tudoru 1101 a 1102 měla nová Škoda 1200 elektrický systém již 12-voltový s dynamem o výkonu 200 W. U některých prvních vozů byly ještě použity komponenty od švýcarské firmy Scintilla (dynamo, relé), později už bylo vše výhradně domácí produkce, od firmy PAL Magneton.
Pod palubní deskou nově přibylo topení s elektrickým větrákem, kombinované s ofukováním předních skel. Zatím ještě bez jakékoliv regulace, dalo se tahacím vypínačem buď pouze zapnout nebo vypnout.
Zvláštní vydání časopisu Auto-Motor und Sport z roku 1953, které přinášelo popis nového modelu Škoda 1200, tehdy v Německu nabízeného za 6.980,- Marek.
Prospekt Mototechny z roku 1954 nepoužíval fotografie, ale byl barevně malovaný (výtvarník Bohumil "Bimbo" Konečný). V něm se bylo možno dočíst, že továrna v té době dodávala vozy v následujících sedmi barevných odstínech:
černá tmavohnědá hráškově (spíš pastelově) zelená béžová tmavozelená šedá maroon tmavě červená
Sedan Škoda 1200 v tovární reklamní kresbě, použité do uživatelské příručky a v převrácené podobě, použité na letáčku "Pozor zákruta!", vydaném k exposici automobilů a motocyklů z období reálného socialismu v Technickém muzeu Brno.
Pro současné sběratele modelů autíček vyšel v sérii českých škodovek firmy DeAgostini tento model Škoda 1200 v měřítku 1 : 43 v barevném provedení prvních prototypů.
|