|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ŠKODA 430 DOsobní automobil vyšší střední třídy - vylepšená varianta původního typu Škoda 430, osazená motorem o větším vrtání (tedy i výkonu) a na prodlouženém chassis. Vůz se vyráběl v letech 1930 - 1936, souběžně s původním typem 430. Převrtaný motor o větším výkonu se montoval také do lehkých jednoapůltunových nákladních vozů Škoda 104/II typu 918 a vozů Škoda 937. Výrobce:ASAP, Mladá Boleslav
Technické údaje:
Motor: čtyřtaktní řadový čtyřválec Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 102 mm Obsah válců: 1.802 ccm Maximální výkon: 32 ks (23,5 kW) při 3.000 ot./min., od r. 1934 38 ks (27,9 kW) Ventilový rozvod: SV Pohom vačkového hřídele: modulovým řetězem od zadního konce klikového hřídele Počet ložisek klikového hřídele: 6, kluzných Ojniční ložiska: kluzná, vylitá bílou kompozicí Písty: z hliníkové slitiny Chlazení: vodní, thermosyfonové, podporované větrákem za chladičem Mazání: tlakové oběžné se zubovou pumpou, rozvod oleje k hlavním ložiskům trubkami Olejový filtr: separátní, výměnný, montovaný za motorem a spojený trubkami s převlečnými maticemi Karburátor: vertikální, zespodu zavěšený, Zenith 30 U Doprava paliva: samospádem z nádrže na příčné stěně za motorem Elektrická instalace: 12 V Zapalování: bateriové s cívkou Scintilla a rozdělovačem Scintilla BN 4 Dynamo: Scintilla 12V / 100 W, umístěné na hlavě motoru Pohon dynama: klínovým řemenem od řemenice na vačkovém hřídeli Starter: Scintilla a elektrickým zasouváním pastorku Spojka: vícelamelová suchá, lamely unášené šesti kulatými trny, od r.1934 jednolamelová Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, přišroubovaná k přírubě motoru Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovými koly Gleason, převod 1 : 5,56 Přední náprava: pevná, kovaná, zavěšená na podélných listových pérech Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Nožní brzda: mechanická, bubnová na všechna kola Ruční brzda: mechanická, na bubny zadních kol Kola: 18" palcová, disková Disky: ocelové, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem, upevněné 5-ti šrouby Pneumatiky: 5,25 - 18 nebo 5,50 - 18 Rozvor: 2.900 nebo 3.025 mm Rozchod vpředu: 1.300 mm Rozchod vzadu: 1.360 mm Délka vozu: mm Šířka: 1.660 mm Výška: 1.750 mm (zavřený vůz) Váha samotného podvozku: kg Maximální rychlost: 90 km/hod., od r.1934 až 95 km/hod. Spotřeba: 10 - 12 l / 100 km
Ukázka z dobového tisku: Škoda 430 D v Praze, v září roku 1939.
Na pohledu shora je zřetelně patrné, že limuzíny Škoda neměly střechu celoplechovou, střední část byla překryta obdélníkovou výplní z "Fabrikoidu", materiálu podobného pozdějším koženkám.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vůz Škoda 430 D, který měl v osmdesátých letech ve své sbírce autor těchto stránek Petr Hošťálek. Šlo o čtyřdvéřovou 6-7sedadlovou taxi-limousinu, která měla přední řadu sedadel oddělenou od prostoru pro cestující posunovací skleněnou přepážkou. Podle oblého profilu nárazníku, modernějšího šikmého předního okna a zaoblené střechy již pravděpodobně ročník 1932 s příplatkovými většími reflektory Scintilla o průměru skel 200 mm.
Úprava autorova vozu Škoda 430 D pro natáčení filmu z doby protektorátu Böhmen und Mähren namontováním originálního dřevoplynového generátoru a předsazeného chladiče plynu značky Imbert. Přestavba byla pouze optická, nikoliv funkční. Vůz ve filmových záběrech jezdil na klasický benzínový pohon a "pokuřování" generátoru zajišťoval barrandovský pyrotechnik pomocí kouřových náloží...
Škoda 430 D autora těchto stránek, Petra Hošťálka, při Veteran Rallye Křivonoska. Na snímku při startu do druhé etapy z českobudějovického náměstí.
Z veteránského výletu na Lipno v roce 1985 - vlevo autorova šestisedadlová Škoda 430 D, uprostřed rodina Zemanů s litrovým vozem Aero 1000 a vpravo Škoda 430 nástavková limuzína Martina Kordiny - všechno vozy členů VCC České Budějovice.
|