|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR JAWA 350 ccm typ 361 FAVORIT - sidecary TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957 |
|
ŠKODA nákladní typ 606 DTěžký nákladní automobil se šestiválcovým dieselovým motorem, vyráběný v období let 1930 - 1940.
Škoda 606 D byl dvounápravový těžký nákladní vůz, jehož charakteristika byla zakódovaná již v jeho typovém označení. Znamenalo to vůz o užitečném zatížení šesti tun, vybavený šestiválcovým motorem a písmeno „D“ v označení znamenalo Diesel, tedy motor vznětový, pracující na naftu.
Šestsetšestka se vyráběla v posledních letech před druhou světovou válkou a na její konstrukci se podílel značnou měrou ing. Oldřich Meduna, který byl přednostou škodovácké konstrukční kanceláře nákladních vozů a traktorů. Po válce se tento vůz stal základem pro legendární řadu sedmsetšestek, vyráběných nejdřív v Avii Letňany a později v Liazu Mnichovo Hradiště.
Technická data:
Motor: vodou chlazený čtyřtaktní Diesel Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 110 mm Zdvih: 150 mm Obsah: 8.550 ccm Výkon na brzdě: 100 ks Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla) Pohon vačkového hřídle: čelními koly se šikmým ozubením Počet hlav. ložisek: 7, válečkových Písty: z lehké slitiny Chlazení: s nuceným oběhem, podporované ventilátorem Obsah vody v chladiči: Mazání: tlakové oběžné Obsah oleje v motoru: Filtr oleje: Vstřikovací čerpadlo: Palivový filtr: Elektrická výzbroj: Spouštěč: Baterie: 24V-120Ah Spojka: dvoulamelová suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, doplněná o dvoustupňovou redukci Převody: 1.stupeň - 1 : 2.stupeň - 1 : 3.stupeň - 1 : 4.stupeň - 1 : Zpátečka 1 : Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: jednodílným kardanem s jehlovými křížovými klouby Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech Řízení: šnekem a segmentem, bez posilovače Zadní náprava: hnací, pevná, pérovaná podélnými listovými péry s pomocnými svazky Rozvodovka: kuželový diferenciál s předlohou Nožní brzda: tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola Ruční brzda: mechanická, na zadní kola Odlehčovací brzda: motorová, kompresní Kola: 20" palcová disková Pneumatiky: 10,50 - 20" vzadu ve dvojmontáži Rozvor: mm Rozchod vpředu: 1.840 mm Rozchod vzadu: 1.860 mm Únosnost podvozku: 7.100 kg Váha valníku: 5.800 kg Nosnost valníku: 6.000 kg Počet míst v kabině: 3 Nejvyšší rychlost: 50 km/hod. Spotřeba nafty na 100 km: asi 28 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 1,2 litru Palivová nádrž: 150 litrů, umístěná v kabině, pod sedadlem řidiče
Motor byl vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 100 koní (73,6 kW), který měl tři bloky válců, lité po dvou a šroubované na společný karter. Válce měly zalisované vložky z nitridované litiny. Hlavy válců byly komůrkového typu se žhavícími svíčkami, rovněž společné vždy pro dvojici válců.
Klikový hřídel uložený v sedmi válečkových ložiskách velkého průměru. Spojka suchá, pětilamelová, čtyřstupňová převodovka byla doplněna redukcí, takže řidič měl k disposici osm rychlostí vpřed a dvě rychlosti vzad, což, jak uváděla továrna „zvětšovalo původní schopnost vozu k překonávání obtíží terénu a chránilo motor i chassis před přepínáním“.
Brzdy vzduchotlaké, vlastního škodováckého systému s přípojkou pro brždění vlečného vozu. Tehdy obvyklým doplňkem byla „horská vzpěra“, šikmá tyč zavěšená na řetězu, kterou bylo možno z místa řidiče uvolnit a spustit a která měla zabránit sklouznutí vozidla dozadu. Například při rozjíždění do stoupání, nebo při parkování.
Jako náklaďák se šestsetšestka dodávala ve třech verzích, lišících se délkou, přičemž obě prodloužené verze, značené 606 DN a 606 DND měly nízké, tak zvané „autobusové“ rámy. Dodávalo se také třístranné provedení sklápěcí, to buď ruční, dvojicí mechanických heverů, nebo hydraulické systému Meiller. Pro dostavbu karosérií speciálních továrna dodávala i samotný plně pojízdný podvozek, který byl vybaven nalakovanou maskou chladiče, nárazníkem, kapotou, příčnou stěnou za motorem a předními blatníky. Maska chladiče měla samozřejmě leštěný ozdobný rámeček a nápis Škoda-Diesel s emblémem okřídleného šípu. Kompletní elektrická výzbroj zahrnovala reflektory, kombinovanou koncovou lampu s brzdovým světlem (v té době podle předpisu ještě postačovala jedna), lampu montážní, lampičky pro osvětlení palubní desky a houkačku. Rezervní kola byla dvě, v základní výbavě, bez příplatku, mělo pneumatiku pouze jedno. Úplná souprava nářadí a dva mechanické zvedáky byly samozřejmostí. |