|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 Svatební oznámení pro Libora Gýnu AERO - sidecary TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ŠKODA 1201Od roku 1955 vyráběná vylepšená verze původního "Sedanu" Škoda 1200. Výrobce: AZNP, Mladá Boleslav
Nový typ měl interní označení 980
Změnou, ukrývající se pod kapotou, byl výkonnější motor se spádovým karburátorem, který zásobovalo membránové palivové čerpadlo. Zvnějšku se vůz lišil zkrácenými dveřmi, sahajícími pouze k prahům karoserie. Poprvé u nás měl sériově montované blinkry.
Technické údaje inovovaného sedanu ŠKODA 1201:
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.221 ccm Kompresní stupeň: 1 : 7 Výkon: 45 koní (33,1 kW) při 4 200 ot./min. Max. kroutící moment: 8,6 kgm při 2.500 ot./min. Hlava válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny BHB se 3 kroužky (těsnicí, polostírací, stírací) Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: trojitým Triplex řetězem Ventilová vůle za studena: sací 0,10 mm, výfukový 0,15 mm Časování ventilů: sací otevírá - 13°32´před hú sací zavírá - 53°31´po dú výfuk otevírá - 56°57´před dú výfuk zavírá - 16°47´po hú Karburátor: spádový Jikov 32 SOP (Jikov 32 SOPb 1-6684) Difuzér: Ø 23 mm Hlavní tryska: 130 (event. 125) Hlavní vzdušník: 200 Volnoběžná tryska: 050 Volnoběžný vzdušník: 130 Tryska sytiče: 110 Vzdušník sytiče: 4,5 Tryska akcelerátoru: 0,45 Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou PAL 3-6603 Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Obsah chladiče: cca 6,5 litru Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Uložení motoru: v gumových silentblocích Zapalování: 12 V bateriové s rozdělovačem Pořadí zapalování: 1 - 3 - 4 - 2 Rozdělovač: PAL 02.9204.304 s odstředivou a podtlakovou regulací předstihu Svíčky: Jiskra 14/195, později PAL 14/195 Baterie: 12 V / 45 Ah ( v motorovém prostoru vedle nádrže) Dynamo: 12 V / 200 W Pal-Magneton 02-9044.00 Spouštěč: 12 V/ 08 ks, výrobek PAL 09-9162.10 Spojka: jednolamelová, suchá Průměr obložení vnější: Ø 200 mm Průměr obložení vnitřní: Ø 140 mm Tloušťka obložení: 3,5 mm Převodovka: v bloku s motorem Typ: 4-rychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Řazení: nepřímé, pákou pod volantem Převody: 1.stupeň: 1 : 4,14 (4,27) 2.stupeň: 1 : 2,26 (2,46) 3.stupeň: 1 : 1,52 (1,59) 4.stupeň: 1 : 1 (přímý záběr) Zpátečka: 1 : 5,61 Hnací náprava: zadní - výkyvná Rozvodovka: přišroubovaná na zadní přírubu rámu Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (42 X 8 zubů), horský nebo u užitkových verzí 1 : 5,25 Rám: páteřový, tvořený centrální rourou, vpředu rozvidlený pro motor Karoserie: celoocelová, čtyřdvéřová Počet míst: 5 Přední osa: dělená, lichoběžníková, nahoře tvořená rameny tlumičů pérování, dole příčným listovým pérem Zadní osa: dělená výkyvná Zadní pérování: příčným listovým pérem, doplněné hydraulickými pákovými tlumiči Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo, pro export i vpravo Nožní brzda: hydraulická PAL, jednookruhová na všechna kola Ruční brzda: mechanická lanová na zadní kola, ovládaná deštníkovým táhlem Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 3,50 D - 16 Pneumatiky: 5,50 - 16 Alternativně kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16 Pneumatiky: 6,00 – 16 (dodávky, sanitky a STW) Poslední verze kol: plné ocelové disky 4,00 E - 15 Pneumatiky: 6,00 - 15 Pneumatiky dodávky a STW pro export: 6,10 - 16 Rozvor: 2 685 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 320 mm Délka vozu: 4 500 mm Šířka: 1 680 mm Výška: 1 520 mm Světlost: 190 mm Poloměr otáčení: 12 m Váha podvozku: 590 kg Vlastní váha zavřeného vozu: 1.050 kg Vlastní váha sanitky: 1 220 kg Užitečné zatížení: 500 kg Nejvyšší rychlost: 105 km/hod. (90 km/hod. u užitkových verzí) Trvalá rychlost: 85-90 km/hod. Nejvyšší rychlost udávaná po r.1958: 115 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 litrů Spotřeba užitkových verzí: 9,5 - 10 litrů Stoupavost: 32% Stoupavost užitkových verzí: 27% Objem nádrže: 35 litrů z toho cca 5 litrů rezerva Umístění nádrže: vpředu, pod kapotou vozu
Škoda 1201 De Luxe
Jeden z prototypů 1201 "De Luxe" na tomto snímku zachycený v přízračném světle zasněžené krajiny. Měl širší nahoře povytažené ozdobné rámečky reflektorů, chromované lišty na hřbetech blatníků a na bocích a šestnáctipalcová kola, obutá do superbalonových pneumatik 6,00 - 16. Do výroby nebyl schválen.
Škoda 1201 De Luxe
Tovární fotografie stejně provedeného prototypu Škoda 1201 De Luxe, ale ve dvoubarevném lakování a s bělobokými "Elite" pneumatikami. Ani v této úpravě se do výroby nedostal.
Škoda 1201 De Luxe
byla další verze prototypu uvažovaného pro export do západních zemí. Měla boky zdobené chromovanými lištami s barevně odlišeným polem, atraktivní sdružené koncové svítilny a poprvé nádrž umístěnou v pravém zadním blatníku, která měla vnější uzávěr. Vůz se objevil se na řadě fotografií v tisku, ale nebyl nikdy schválen do sériové výroby.
1955
A ještě jednou snímek téhož prototypu Škoda 1201 "De Luxe" v záběru shora zezadu, kde je vidět také středová lišta na víku kufru. Vzhledem ke skutečnosti, že vůz je fotografován společně s jedním z prvních prototypů Škoda 440 (ještě s ozdobou ze sedana na kapotě), lze předpokládat že se jedná o rok 1955.
15-palcové disky kol
Poslední provedení sedanu 1201 už mělo patnáctipalcová kola, shodná s vozy Škoda Octavia, ale obutá do pneumatik 6,00 - 15.
Ovládací prvky:
Vlevo je šipkou označený knoflík, jehož povytažením se odjišťovala kapota, vpravo od něj deštníková rukojeť vytahovací ruční brzdy a mezi nimi je kruhový pedál centrálního mazání. Pod nimi pak přepínač dálkových a klopených světel (na koberečku) a vpravo od něj pedály spojky a nožní brzdy.
Novinkou typu 1201 byl spádový karburátor Jikov 32 SOP s filtrem kombinovaným s tlumičem sání, stejným s vozy Škoda 440-445.
Snímek z návodu k obsluze vozu ukazuje umístění regulačního šroubku volnoběhu.
Akumulátor 12 Volt / 45 Ah
byl umístěn v motorovém prostoru, vedle palivové nádrže. Na svislé stěně pod ním je vidět šipkou označenou zásobní nádobku brzdové kapaliny a zcela vpravo pak nádobku nožní pumpy centrálního mazání.
Nové poklice kol
Další inovací typu Škoda 1201 byly poklice kol stejné jako u Š 440 které se namačkávaly na tři čepy s kulatou hlavičkou (1), zanýtované do disků. Kola se vyvažovala olověnými závažíčky (2) upevňovanými na okraj ráfku ocelovou sponou.
Osazení palubní desky:
1 - benzinoměr 3 - tachometr 4 - teploměr vody 5 - objímka žárovky osvětlení přístrojů 6 - žárovka osvětlení přístrojů (12V/1,5W) 10 - ohebný náhon tachometru 11 - odpor 40 ohmů / 4W osvětlení přístrojů PAL 09-9540.34 12 - zásuvka 13 - spínací skříňka PAL 02-9440.31 14 - klíček spínací skříňky PAL 402-8500.01 15 - zásuvka zapalovače cigaret PAL 01-8455.05 16 - zapalovač cigaret PAL 01-8455.04
Schema řazení
V základní poloze se z neutrálu nahoru řadila jednička, dolů dvojka. Po odtlačení páky přes péro od sebe se nahoru řadila trojka a dolů čtyřka. Zpátečka se řadila přitažením páky přes péro k sobě a dolů.
Dečka chladiče
Uprostřed pod palubní deskou bylo plechové kolečko lankového ovládání dečky chladiče. Otáčením doprava se dečka vytahovala, doleva spouštěla.
Seřízení světel:
Nejprve demontovat rámeček - provádí se zamačknutím rámečku dovnitř a následným pootočením doprava. Pak, otáčením tří šroubků, přidržujících po obvodě optickou vložku, provést seřízení dle schematické kresby.
Demontáž zadních blinkrů, koncových nebo brzdových světel kvůli výměně žárovky se provádí opatrným odpáčením rámečku šroubovákem, který je nutno podložit kusem filcu nebo ploché gumy, aby nedošlo k poškození laku karoserie. Totéž platí pro přední blinkry.
Sedmdesátá léta - sedan 1201 s anténou autorádia a ozdobnými hliníkovými mezikružími disků na výletě s Opelem Kadett na výletě pod jihočeskou Kletí.
Foto od Marcela Mareše, technika Vývoje Motor-Jikov. |