|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích ZETOR 25 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953 OGAR 350 (Jawa) - 1948 |
|
ŠKODA Supersport - typ 966Tovární závodní speciály, určené pro závody na silničních okruzích. Byly vyrobeny sportovním oddělením mladoboleslavské továrny v letech 1950-52 ve třech exemplářích, které se průběžně měnily jak vzhledově, tak i použitými motory. Takto vypadala verze, vybavená kompresorem (měla nižší kapotu bez boule pro karburátory). která disponovala až 180 koňmi a rychlostí téměř 200 km/hod.
Vozy byly původně vyrobeny dva. Jejich základem byly zkrácené podvozky ze sériového tudora, osazené speciálním motorem. Jeho základ byl sériový, ale továrna okopírovala předválečné úspěšné řešení firmy BMW: osadila je t.zv. "V-hlavami" s půlkulovým spalovacím prostorem a široce rozevřenými ventily, mezi nimiž (v atmosférické verzi) seděly dva dvojité spádové karburátory. Ty tak mohly plnit válce extrémně krátkými přímými kanály.
Výfukové ventily byly ovládané napříč hlavou vedenými doplňujícími krátkými tyčkami od pomocných vahadel.
Poprvé byly vozy představeny na místním okruhovém závodu v Mladé Boleslavi v roce 1950.
Později, po havárii, kdy byl jeden z původních dvou speciálů vážně poškozen, dostalo sportovní oddělení souhlas k postavení nového. Ve finále ale byl kompletně opraven i ten téměř zničený, takže tím vznikly celkem tři.
Takto, s výraznou boulí na kapotě, vypadal vůz s karburátorovým motorem. Snímek je ze startu v kategorii sportovních vozů, které měly předepsané blatníky a reflektory.
Foto od renomovaného fotografa Jaroslava Sejka.
Škodovácký Supersport s kompresorem v kresbě autora článku z roku 1970 pro seriál o historii vozů Škoda, uveřejňovaný v továrním časopisu "Ventil" na pokračování v letech 1968-70.
Naposled postavený (třetí) vůz se dochoval u slovenského závodníka Ivana Mičíka až do roku 2007, kdy jej získalo tovární muzeum ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi a pustilo se do jeho důkladné a kompletní renovace (při níž zároveň postavilo i jeho repliku - další, ve skutečnosti čtvrtý, původně neexistující, exemplář).
Na prvním snímku je vůz po dokončení renovace, jak byl vystavovaný v březnu 2015 v Brně. Na druhém snímku v exposici továrního musea v Mladé Boleslavi v květnu 2015, s Petrem Hošťálkem za volantem. |