|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION závodní silniční - 1960 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 15 - traktor DŘEVOPLYN - náhradní paliva TATRA nákladní typ 111 |
|
ŠKODA 420 P (Popular)Malý osobní vůz, vyráběný od roku 1934 - první nositel označení "Popular". ASAP Akciová společnost pro automobilový průmysl v Praze. Závod Mladá Boleslav.
Technické údaje:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 22 koní (16,2 kW) Písty: Nelson-Bohnalite, z lehké slitiny Blok válců: ze speciální nitridované šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru Hlava válců: litinová, snímací Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná Ojniční ložiska: kluzná Pohon vačkového hřídele: dvojitým nehlučným řetězem Duplex Karburátor: horizontální, buď Zenith Ø 26 THG nebo Amal Ø 26 (v roce 1937 je udáván možný i spádový karburátor) Doprava paliva: vlastním spádem (při spádovéhmkarburátoru mech. membránovou pumpou) Chlazení: vodní, thermosyfonové s ventilátorem za chladičem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 6V dynamobateriové, Scintilla Baterie: 6V/45 Ah Dynamo: Scintilla 6V/80W Spojka: jednolamelová, suchá Přenos síly od spojky na převodovku: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, umístěná vzadu, ve společné skříni s rozvodovkou Převody: 1.stupeň - 1 : 3,38 2.stupeň - 1 : 1,76 se synchronizací 3.stupeň - 1 : 1 se synchronizací zpátečka - 1 : 4,51 Hnací náprava: zadní - kyvadlová, bez diferenciálu (diferenciál možný za příplatek) Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason Rám: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor Přední osa: dělená, lichoběžníková, s příčným perem a třecími tlumiči Doporučená sbíhavost: 4 - 5 mm Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem Řízení: hřebenové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: plechová, plné (později hvězdicové) disky, upevněné čtyřmi šrouby s roztečí Ø 100 mm Pneumatiky: 130 x 40 , u dodávkových vozů 140 x 40 Od roku 1936 palcové ráfky 3,00 D x 16 Pneumatiky: 5,00 - 16 Superballon Huštění vpředu: 1,2 atm Huštění vzadu: 1,4 atm Rozvor: 2.300 mm, od modelu 1935 rozvor 2.430 mm Rozchod vpředu: 1.050 mm Rozchod vzadu: 1.120 mm Délka zavřeného vozu: 3.770 mm Šířka: 1.360 mm Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz), v roce 1937 udávaná 1 520 mm Světlost: 310 mm Váha podvozku: 450 kg Vlastní váha zavřeného vozu: cca 750 kg (v karoserii tudor) Počet míst: 4 Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejmenší rychlost na přímý záběr: 8 km/hod. Nejvyšší rychlost: 85 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů (v roce 1937 udávaná 7,5 - 8 litrů při průměru 50 km/hod.) Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: cca 30 litrů, vpředu pod kapotou Počet vyrobených vozů: 4.220
Nejlevnější verzí typu 420 P byl dvousedadlový roadster.
Tomuto exponátu ze škodováckého muzea v Mladé Boleslavi chybí okřídlený šíp na vrcholu masky chladiče - v šedesátých letech v některých částech republiky akční policie nařizovala majitelům tyto ozdoby jako nebezpečně ostré odstranit.
Známý cestovatel B. J. Procházka v rámci propagace Škodovky 420 Popular úspěšně s dvousedadlovým roadsterem absolvoval 23. srpna 1935 dramatický výjezd na vrchol Sněžky, z nějž se v dobovém tisku objevily tyto fotografie.
Z dobového tisku:
"Popular překonává hladce stoupání v Tatrách a Karpatech." V tomto případě šlo o karosářské provedení kabriolet, kde zůstávaly pevné boky se skly a pevným rámem dveří a shrnovala se pouze horní plocha střechy. V praxi se těmto karoseriím říkalo "polokabriolet", ale škodovka tento termín nepoužívala.
Výřez z továrního snímku 63-1273 poslední karosářské verze typu 420-Popular.
Čelní sklo vozu bylo více položeno, výrazně zaoblená střecha vpředu dostala "škodovácký" převis pod nímž se skrýval vstup ventilačního vzduchu, ale především boky kapoty již u tohoto provedení plynule přecházely do tělesa karoserie, která jako celek působila mnohem elegantnějším dojmem. Vůz na snímku měl disky kol s ráfky typu Bibendum, obuté do nízkotlakých balonových pneumatik Michelin Supercomfort s milimetrovým značením rozměru 140 x 40, vyráběných licenčně u nás.
Popular 420 mohl zákazník mít i jako dodávkový - viz tato ukázka ze skládaného letáku nákladních vozů Škoda z roku 1934, kde byl nabízen za cenu 19.900 Kč.
Fotografie zavřeného vozu Škoda 420 P, podle espézetky pocházející někdy z let před druhou světovou válkou.
|