JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 420 P (Popular)


420_foto_63-13 Malý osobní vůz, vyráběný od roku 1934 - první nositel označení "Popular".


ASAP
Akciová společnost pro automobilový průmysl v Praze.
Závod Mladá Boleslav.
Technické údaje:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní (16,2 kW)
Písty: Nelson-Bohnalite, z lehké slitiny
Blok válců: ze speciální nitridované šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru
Hlava válců: litinová, snímací
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým nehlučným řetězem Duplex
Karburátor: horizontální, buď Zenith Ø 26 THG nebo Amal Ø 26 (v roce 1937 je udáván možný i spádový karburátor)
Doprava paliva: vlastním spádem (při spádovéhmkarburátoru mech. membránovou pumpou)
Chlazení: vodní, thermosyfonové s ventilátorem za chladičem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 6V dynamobateriové, Scintilla
Baterie: 6V/45 Ah
Dynamo: Scintilla 6V/80W

Spojka: jednolamelová, suchá
Přenos síly od spojky na převodovku: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu

Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, umístěná vzadu, ve společné skříni s rozvodovkou
Převody:
1.stupeň - 1 : 3,38
2.stupeň - 1 : 1,76 se synchronizací
3.stupeň - 1 : 1 se synchronizací
zpátečka - 1 : 4,51

Hnací náprava: zadní - kyvadlová, bez diferenciálu (diferenciál možný za příplatek)
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason

Rám: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor
Přední osa: dělená, lichoběžníková, s příčným perem a třecími tlumiči
Doporučená sbíhavost: 4 - 5 mm
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem
Řízení: hřebenové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: plechová, plné (později hvězdicové) disky, upevněné čtyřmi šrouby s roztečí Ø 100 mm
Pneumatiky: 130 x 40 , u dodávkových vozů 140 x 40
Od roku 1936 palcové ráfky 3,00 D x 16
Pneumatiky: 5,00 - 16 Superballon
Huštění vpředu: 1,2 atm
Huštění vzadu: 1,4 atm

Rozvor: 2.300 mm, od modelu 1935 rozvor 2.430 mm
Rozchod vpředu: 1.050 mm
Rozchod vzadu: 1.120 mm

Délka zavřeného vozu: 3.770 mm
Šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz), v roce 1937 udávaná 1 520 mm
Světlost: 310 mm

Váha podvozku: 450 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: cca 750 kg (v karoserii tudor)
Počet míst: 4
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejmenší rychlost na přímý záběr: 8 km/hod.
Nejvyšší rychlost: 85 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů (v roce 1937 udávaná 7,5 - 8 litrů při průměru 50 km/hod.)
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: cca 30 litrů, vpředu pod kapotou

Počet vyrobených vozů: 4.220
Roadster Škoda 420 P z roku 1934. Roadster Škoda 420 P z roku 1934.
... a pohled pod kapotu téhož vozu z roku 1934. Nejlevnější verzí typu 420 P byl dvousedadlový roadster.

Tomuto exponátu ze škodováckého muzea chybí okřídlený šíp na vrcholu masky chladiče - v šedesátých letech v některých částech republiky akční policie nařizovala majitelům tyto ozdoby jako nebezpečně ostré odstranit.
Z dobového tisku:
"Popular překonává hladce stoupání v Tatrách a Karpatech."

V tomto případě šlo o karosářské provedení kabriolet, kde zůstávaly pevné boky se skly a pevným rámem dveří a shrnovala se pouze horní plocha střechy. V praxi se těmto karoseriím říkalo "polokabriolet", ale škodovka tento termín nepoužívala.
Známý cestovatel B. J. Procházka v rámci propagace Škodovky 420 Popular úspěšně absolvoval 23. srpna 1935 výjezd na vrchol Sněžky, z čehož se v dobovém tisku objevily tyto fotografie.
Výřez z továrního snímku 63-1273 poslední karosářské verze typu 420-Popular.
Čelní sklo vozu bylo více položeno, výrazně zaoblená střecha vpředu dostala "škodovácký" převis pod nímž se skrýval vstup ventilačního vzduchu, ale především boky kapoty již u tohoto provedení plynule přecházely do tělesa karoserie, která jako celek působila mnohem elegantnějším dojmem.
Vůz na snímku měl disky kol s ráfky typu Bibendum, obuté do nízkotlakých balonových pneumatik Michelin Supercomfort 140 x 40, vyráběných licenčně u nás.

Tragická havárie pana Macho z Nových Hradů s polokabrioletem Škoda 420 Popular.
Fotografie zavřeného vozu Škoda 420 P, podle espézetky pocházející z meziválečných let.
Polokabriolet Škoda 420 bylo možné ještě v roce 1947 běžně potkat na silnici.