![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 ČZ 150 c - 1951 MANET 90 - 1949 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích Svatební oznámení pro Libora Gýnu
Poslední aktualizace:
4.3.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
ŠKODA 1100 OHC - závodní (typ 968)Vznikl ve dvou exemplářích v továrním závodním oddělení (Česana) boleslavské automobilky AZNP jako závodní automobil uvažovaný pro okruhové závody s tím, že závodní oddělení uvažovalo o účasti v legendárním čtyřiadvacetihodinovém závodě Le Mans.
Na úvodním snímku je vůz vidět v autentickém stavu, jak skončil poslední závod své závodní kariéry. Takto byl vystavován a fotografován na výstavě historických vozidel Škoda v prostorách mladoboleslavské kaple na jaře roku 1968, fotografie se dostala i do souboru dárkových pohledmic.
V průběhu téhož roku pak byl nejprve nabídnut k odprodeji autorovi těchto stránek, ale po jeho odmítnutí s tím, že jde o poslední dochovaný kus, který musí přijít do musea, bylo rozhodnuto o jeho předání ze závodního oddělení (Česana) do inventáře připravovaného továrního musea.
V historii boleslavské automobilky šlo o zcela nezvyklý projekt.
Všechny závodní či soutěžní vozy byly až do té doby vždy odvozeniny ze sériových automobilů, zatímco tohle byl ryze závodní speciál, nemající se sériovou produkcí naprosto nic společného. Podvozek typu "transaxle" (dvouvačkový motor vpředu - skříň se spojkou, převodovkou a rozvodovkou vzadu) měl za základ složitý příhradový rám z chrom-molybdenových trubek. Dalšími detaily byly obří brzdové bubny s výrazným šikmým žebrováním, vzadu upevněné přímo na rozvodovce. Kola byla drátěná 15-palcová, nakoupená od italské firmy Borrani. Měla závodní duralové ráfky, napletené na drážkované středy s upevněním na centrální křídlové matice, do jejichž středů byly vsazeny škodovácké znaky. Skříň agregátu spojka-převodovka-rozvodovka byla spolu s domečky zadních torzních tyčí zavěšena na trubkové příčce. Brzdy zadních kol byly po stranách skříně, aby neodpérovaná hmota zadních kol byla co nejnižší. Řazení bylo nepřímé, od krátké páky na pravé straně tunelu kardanu táhlem s křížovými klouby k převodovce. Zcela vzadu byl vně převodovky buben ruční brzdy, mechanicky svíraný vnějšími čelistmi. Tento snímek prvního vozu je pořízen na továrním dvoře bezprostředně po namontování, ještě bez laku, takže je vidět, jak surový laminát prosvítá. Karoserie byly ze čtyř dílů: spodní vana, předek s kapotou, střední díl s oběma dvířky a zadek s blatníky a víkem kufru. Vozy se od sebe tvarově nepatrně lišily, vůz číslo 2 byl v partii dvířek (před zadním blatníkem) poněkud nižší, s víc probranými boky, což je znát jen na snímcích, kde jsou oba vozy spolu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje závodního vozu Škoda 1100 OHC: Motor: řadový čtyřválec 2 x OHC (DOHC) Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 089 ccm Kompresní poměr: 1 : 9,25 Výkon: 92 koní (67,67 kW) při 7.200 ot./min Maximální kroutící moment: 9,2 mkg při 5.500 ot./min. Blok válců: upravený ze sériového Škoda 440 (Spartak) Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: speciální dvouvačková, z hliníkové litiny Písty: s vysokým kompresním nálitkem, z lehké slitiny Počet kroužků: 2 kompresní, 1 stírací Klikový hřídel: ze speciální chromniklové oceli se zvětšenými průměry čepů (+5 mm) Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: 2 x OHC (dva vačkové hřídele v hlavě válců) Pohon vačkových hřídelů: soustavou čelních ozubených kol od klikového hřídele Karburátory: 2, horizontální dvojité PAL POHH Palivo: benzín o oktanovém čísle minimálně 87 Doprava paliva: elektrickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené externí pumpou, hnanou samostatným klínovým řemenem Mazání:dvouokruhové tlakové oběžné s průtokovou i obtokovou filtrací Olejové čerpadlo: zubové dvojité Zapalování: zdvojené magnetové (2 x magneto Scintilla Vertex) Zapalování alternativní: bateriové 12V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: závodní PAL 14 / 350 Baterie: 12V / 35 Ah v zádi vozu, vedle nádrže Dynamo: 12V / 130 W Spouštěč: 0,4 ks Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby (Škoda -Whitaker) Spojka: vícelamelová v olejové lázni Ovládání spojky: nepřímé, hydraulické Převodovka: 5 + Z synchronizovaná kromě jedničky a zpátečky Řazení: nepřímé, táhly spojenými s pákou uprostřed vozu Rozvodovka: ve společné skříni se spojkou a převodovkou Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 alternativně 1 : 3,43 Podvozek: svařovaný prostorový rám z legovaných trubek Přední osa: dělená, lichoběžníková s torzním pérováním a teleskopickými tlumiči Zadní osa: trojúhelnikové závěsy s torzním pérováním a teleskopickými tlumiči Řízení: šroubem maticí a pomocným čepem řízení Nožní brzda: 2-okruhová hydraulická na všechna kola Vpředu: žebrované bubny s dvojúběžnými čelistmi u obou kol Vzadu: žebrované bubny s dvojúběžnými čelistmi po stranách skříně rozvodovky Ruční brzda: vnější čelisťová na buben za převodovkou, působící na zadní kola Mazání podvozku: individuálními mazničkami Kola: 15" drátová s centrálním upevněním křídlovou maticí (Borrani-Italy) Ráfky: 3,50 D x 15“ prohloubené duralové s třířadým prostorovým výpletem Pneumatiky: 5,00 – 15, alternativně 5,50 - 15 Barum Special Rozvor: 2.200 mm Rozchod vpředu: 1.200 mm Rozchod vzadu: 1.250 mm Délka: 3.880 mm Šířka: 1.430 mm Výška: 964 mm (přes hrb za řidičem) Světlost: 130 mm Váha vozu: 550 kg (s předpokladem jejího dalšího snižování až o 70 kg) Nejvyšší rychlost: neudávala se, tradovalo se naměřených 178 km/hod. (Hoškovice) Spotřeba na 100 km: neudávala se Objem nádrže: 50 litrů (zavěšená po levé straně rámu) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Snímek prozrazuje i další detaily - odvrtávané pedály, kónický kryt komory spojky z nelakovaného hliníkového plechu a primitivní dvířka bez jakéhokoliv náznaku čalounění. Se střechou, ani provizorní, se u tohohle vozu nepočítalo... |