JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Jihočeské motocyklové museum zahájilo sezónu 2004 premiérou…


V zimě bývají hrady, zámky i ostatní turistické atrakce pro veřejnost uzavřené. Není divu. V mokrém nebo mrazivém nečase se obvykle nikomu nikam nechce a bez návštěvníků tyto historické instituce nemají smysl. Platí to i pro Jihočeské motocyklové museum v Českých Budějovicích. Jako soukromá sbírka není toto museum ani financované, ani podporované státem a tak, protože by po dobu zimních měsíců neuživilo ani prodavače vstupenek, otvírá se pro veřejnost až s prvním březnem.
Jenže tento rok první březen připadl na pondělí a to je, jak známo, ve všech muzeích den zavírací. Otvíralo se tudíž až druhého března, v úterý.

V loňském roce, přestože mu předcházela povodeň, se v exposici objevilo několik nových exponátů.
Hned z jara to byl klasický italský supersport sedmdesátých let, dvouválcová Laverda 750 SF, vyrobená v roce 1971. Těžký, krásný a velice rychlý motocykl, budící respekt už jen svým vzhledem, natož pak maximální rychlostí 197 km/hod. a výkonem, který o pár koní v té době překonával i nejlepší srovnatelnou Hondu.
Druhou premiérou se stala Jawa 350 Californian - Oilmaster z roku 1973, vývozní provedení kdysi klasické dvouválcové třistapadesátky.
Že je to stroj, který byl skutečně exportován, to dokazuje rakouská známka z technické kontroly, nalepená v pravé horní části přední vidlice. Je více než slušné zdůraznit, že motocykl věnoval do Jihočeského motocyklového musea jeden motorkář ze Salzburgu darem. A nebyl to dárek ledajaký! Na tachometru mimořádně zachovalého stroje je konečný stav ani ne osm tisíc kilometrů a celá renovace spočívala vlastně jen v dokonalém umytí, pečlivém přeleštění brusnou leštěnkou a výměně pár lehce zoxydovaných šroubků a matek.
Na to se dá opravdu říct jen: Dík, kamarádi Rakušáci!
A konečně třetím novým kouskem, který pro změnu obohatil řadu strojů amerických, se stal klasický Harley-Davidson 750 WLC z roku 1942 v civilním dvoubarevném provedení. Motocykl je po pečlivé renovaci, do posledního šroubku plně pojízdný a s dodnes platnou espézetkou.

Všechny tyhle kousky se v minulé sezóně těšily zájmu návštěvníků. Ten poslední obzvlášť během mezinárodní Super Rally, kde byl jedním z exponátů přehlídky historických harleyů na náměstí Českých Budějovic.
Ale protože na rozdíl od musejních exposic renovátoři v zimě nespí, i letošní zahájení se konalo ve znamení premiéry. Nový stroj byl dokončen doslova na poslední chvíli. Do exposice se převážel až pondělní noc a v úterý se otvíralo. Je jím Jawa „pérák“ 250 ccm ÚDA Praha. Ale pozor! Pérák ne obyčejný, nýbrž soutěžák, v úpravě, jak v padesátých letech jezdil ve vojenském sportovním středisku Ústředního domu armády v Praze-Dejvicích.