JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HANSA - LLOYD nákladní typ 2½ tuny "Bremen IV D"


2½/tunový nákladní automobil s dieselovým motorem vyráběný v letech 1936-1938.

Výrobce:
Hansa-Lloyd-Goliath-Werke AG., Bremen 11, Německo
Hansa_Lloyd_Diesel_logo V roce 1936 se objevily typy "Bremen" a "Bremen D" v inovovaném provedení se zaoblenými liniemi předních blatníků a novou kabinou se střechou potaženou koženkou.

"Bremen IV" měl benzínový 6-válec o výkonu 75 ks (55,16 kW)
"Bremen IV D" měl 6-válcový diesel o výkonu 60 ks (44,13 kW)

Nově byla u obou verzí dělená kyvadlová přední náprava, tedy nezávislé zavěšení předních kol.
Technické údaje Hansa–Lloyd 2½ tuny "Bremen D":

Nosnost: 2.500 kg

Motor - typ: Klöckner-Humboldt-Deutz D 6 M 3,6
Pracovní způsob: čtyřtaktní Diesel s vířivou komůrkou
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: ø 78 mm
Zdvih: 125 mm
Celkový objem válců: 3.584 ccm
Kompresní poměr: 1 : 14,5
Výkon motoru: 55 ks
Blok válců: ze šedé litiny, odlitý vcelku s motorovou skříní
Písty: z lehké slitiny
Počet ložisek klikového hřídele: 7, kluzných
Ventilový rozvod: ventily v hlavě (OHV)
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Vstřikovací čerpadlo: Bosch PE 6 A 50/112
Dopravní pumpa: membránová
Vstřikovací trysky: Bosch DN 30
Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4
Filtr vzduchu: Delbag KL 5 (s olejem vlhčenou drátěnkou)
Mazání: tlakové oběžné (vrtanými kanály)
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem
Elektrická výzbroj: 12 V
Dynamo: Bosch RKC 130/12 825 R1
Starter: Bosch BNF 2,5/12 R9 Z9
Váha motoru: cca 395 kg

Spojka: jednokotoučová, suchá

Převodovka: Hansa-Lloyd und Goliath 5- rychlostní se zpátečkou
Přenos síly na zadní nápravu: dvojdílným kardanem se středovým uložením
Rozvodovka: s kuželovým diferenciálem a spirálovým ozubením
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,63 (na přání horský 1 : 6,58)

Rám: z lisovaných U profilů, spojených 7 příčkami
Přední náprava: dělená, s nezávislým zavěšením kol
Přední pérování: paralelogramovými rameny se spirálovými péry
Zadní náprava: pevná
Zadní pérování: dlouhými podélnými listovými péry
Řízení: šroubem a segmentem, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická Deutsche Perrot se servo-účinkem na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Rozvor krátký: 3.800 mm
Rozvor standardní: 4.200 mm
Rozvor prodloužený: 4.600 mm
Rozchod vpředu: 1.600 mm
Rozchod vzadu: 1.560 mm
Světlost: 230 mm (pod rozvodovkou zadní nápravy)
Nejmenší průměr otáčení: 17 metrů

Kola: 20“, disková Hering
Pneumatiky: 6,50 – 20 Transport, vzadu ve dvojmontáži

Váha podvozku: cca 1.920 kg
Nosnost podvozku bez nástavby: 3.500 kg

Horní plocha rámu nad zemí: 555 mm
Výška plochy plně naloženého valníku nad zemí: 970 mm

Ložná plocha krátkéhoho valníku: 3.400 x 2.000 x 500 mm
Ložná plocha standardního valníku: 3.600 x 2.000 x 500 mm
Ložná plocha prodlouženého valníku: 4.000 x 2.000 x 500 mm

Celková délka vozu s rozvorem 3,8 metru: 5.955 mm
Celková délka vozu s rozvorem 4,2 metru: 6.225 mm
Celková délka vozu s rozvorem 4,6 metru: 6.625 mm
Šířka vozu: 2.050 mm
Výška vozu (přes kabinu): 1.870 mm

Maximální rychlost: 70 – 75 km / hod.
Stoupavost: %
Spotřeba nafty naloženého vozu na 100 km: cca 18 – 20 litrů
Nádrž: vlevo, zavěšená vedle rámu
Spotřeba oleje na 100 km: cca 0,55 litru

Cena podvozku s kabinou: 5.780,- RM (Říšských marek)
Hansa-Lloyd nákladní typ 2½ tuny - rozměrový náčrt. Vůz byl nabízen ve třech variantách rozvoru - krátký rozvor byl 3,8 metru, standardní rozvor 4,2 metru a prodloužený 4,6 metru.
S tím se měnila také celková délka vozidla, která v krátkém provedení byla 5.955 mm, ve standardním provedení 6.225 mm a v prodlouženém provedení 6.625 mm.
Použitý motor Klöckner-Humboldt-Deutz typ D6 M 3,6 byl vznětový řadový šestiválec s předkomůrkami, který pracoval s kompresním poměrem 1 : 14,5 a při obsahu 3.584 ccm dával trvale 55 a krátkodobě až 60 koní.
Čtyřrychlostní, později pětirychlostní převodovka byla s motorem sešroubovaná do společného celku.
Šlo o vlastní konstrukci Hansa-Lloyd, s vodorovně (v ose stromečku) dělenou odnímací vanou.
Vůz byl v přehledu v Německu vyráběných vozidel (Autobuch 1937) nabízen pod označením
BREMEN IV - D (Diesel) a to nejen jako valník, ale i jako podvozek k individuální dostavbě.
Ukázka prospektu z roku 1936.
Typ Bremen IV D v provedení s krátkým rozvorem byl ve francouzském prospektu uváděn jako rychlý dvoutunový.