|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 ERA - sidecary |
|
Z 18Malý osobní automobil s dvoutaktním dvouválcovým motorem a poháněnou zadní nápravou. Výrobce: Československá zbrojovka a.s., Brno
Motor měl hliníkovou, vodorovně dělenou, klikovou skříň, na níž seděl litinový blok válců. Na pravé straně bloku bylo přišroubovaný obdélníkový hliníkový odlitek uzavírající přístup do přepouštěcích kanálů válců a současně dotvářející jejich tvar. Hlava válců byla snímací, rovněž litinová. Škodovácké znaky na ní i na bloku svědčily o tom, že brněnská Zbrojovka si tyto odlitky nechávala dělat v Plzni.
Zapalovací magnet byl umístěn napříč za motorem a byl poháněn párem šroubových ozubených kol. Dynamo bylo vsunuto do dělené klikové skříně zepředu, zajištěné ve své poloze stažením šroubem a bylo poháněné prostřednictvím jednoduchého unašeče přímo od předního konce klikového hřídele. Mělo průchozí hřídel, na jehož vyčnívajícím konci byla plochá řemenice pohonu větráku. Třírychlostní převodovka s přímým řazením dlouhou rychlostní pákou byla sešroubovaná s motorem do jednoho celku. Na jejím výstupním hřídeli seděl tříšroubový unašeč pro Hardy-spojku kardanu.
Pohled na podvozek Z 18 zezadu:
Podélníky rámu byly byly na koncích odstřižením spodní pásnice upraveny pro uložení čtvrteliptických listových per. Velmi úzká skříň rozvodovky napovídá absenci diferenciálu a dobře je patrné extrémní prohnutí příček rámu, nad nimiž probíhala roura spojovacího hřídele, která zachycovala posuvné síly vznikající při brzdění nebo záběru.
Technické údaje Z 18:
Motor: řadový dvoutaktní vodou chlazený dvouválec Pracovní způsob: tříkanálový Počet válců: 2 Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 100 mm Obsah: 1.004 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 18 koní při 2.200 ot./min. (13,5 kW) Písty: s deflektorem, odlité z lehké slitiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: Pohon rotačního šoupátka: čelními koly Karburátor: horizontální Zénith Ø 30 mm Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem Mazání ojničních ložisek: směsí benzínu s olejem Mazání hlavních ložisek: ruční, maznicí Técalemit Elektrická výzbroj: 6V Bosch Zapalování: magnetem Baterie: 6V/45 Ah, pod sedadlem řidiče Dynamo: 6V Bosch Starter: 6V Bosch Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou Hnací náprava: zadní - pevná Rozvodovka: kuželové soukolí bez diferenciálu Přenos síly na zadní nápravu: hřídelem s Hardy-spojkou Rám: obdélníkový, z U profilů, vyhnutý přes zadní nápravu Přední osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry Tlumiče pérování: Řízení: šnekové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická, bubnová, pouze na zadní kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: tlakovými mazničkami Kola: disková, upevněná čtyřmi šrouby Ráfky: Michelin Bibendum Pneumatiky: 700 x 80, později Confort Bibendum 12x45, Weel Base 27x4,75 nebo 4,75 - 18 Poloměr otáčení: Rozvor: 2.650 mm Rozchod vpředu: 1.120 mm Rozchod vzadu: 1.120 mm Délka vozu: 3.750 mm Šířka: 1.380 mm popř. 1.400 mm Výška: 1.580 mm Vlastní váha vozu: 1.230 kg Užitečné zatížení: 370 kg Celková přípustná váha: 1.150 kg Nejvyšší rychlost: 80 km / hod. Spotřeba na 100 km: 10 litrů Výroba celkem: dle dostupných údajů 1.600 vozů
1926
Na stánku brněnské "Zbrojovky" na XVIII. mezinárodní výstavě automobilů v Praze bylo možno vidět pět vozů Z 18 v různých provedeních karoserie. Referoval o tom časopis "Pražský ilustrovaný zpravodaj" z 1.října 1926 a v textu uváděl, že vozy se budou prodávat v prodejnách Škodových závodů. Prospekt základního (otevřeného) provedení vozu Z 18 Továrna jej nabízela ve dvou barvách, tmavě modré a světle hnědé, přičemž ale udávala, že za příplatek je možné barevné provedení jakékoliv. A také, že za příplatek je vůz možné doplnit nástavkem, který vůz změní na uzavřenou limuzínu.
1926
Dálkové cesty, pokud se dostaly do tisku, byly vždy účinnou propagací. Zprávu o cestě inženýra Karla Nováka s novým českým vozem Z 18 do Itálie a Francie přes Alpy přinesl s několika fotografiemi "Pražský ilustrovaný zpravodaj" z 30.července 1926:
"Inž. K. Novák vykonal za měsíc srpen automobilem z Čsl. zbrojovky v Brně cestu z Prahy na hranice Španělska a ujel celkem 5.250 km. Cestu vykonal beze všech poruch přes 18 alpských a pyrenejských průsmyků. Stroj z brněnské zbrojovky je důkazem vyspělosti domácího průmyslu automobilového. Inž. Novák přeplavil se také na Korsiku a projel po obtížných cestách divukrásným ostrovem."
Dalším způsobem propagace byly firemní reklamní pohlednice. Tohle je ukázka pohlednice "Pod palmami cestou do Bagdadu" ve slovenské verzi. Reklamy z roku 1928 "Snahou každého zájemce jest získati spolehlivý, lehce řiditelný a rychlý automobil ladných forem. Všechny tyto vlastnosti má náš čtyřsedadlový automobil 4 / 18 HP" Cena s cestovní karoserií Kč 35.000,-
"Z 18 se vrací z nezdařeného výletu na žebřiňáku" -
snímek z firemního archivu českobudějovické autodílny p. Josefa Pártla, zástupce firmy Aero, který už ve třicátých letech havarované vozy, které přijímal do opravy, fotografoval.
"U babičky v Chelčicích"
Z 18 v zavřené, pravděpodobně nástavkové, karoserii typu "Faux-cabriolet". Snímek z Jižních Čech z roku 1934 se dochoval s textem "U babičky v Chelčicích".
Restaurovaný otevřený faeton Z 18, zachycený při tréninkové jízdě závodu do vrchu Brno - Soběšice, který pořádá každoročně Veteran Car Club Brno ve spolupráci s časopisem Motor Journal v areálu ústavu Kociánka.
|