JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Z 18


Malý osobní automobil s dvoutaktním dvouválcovým motorem a poháněnou zadní nápravou.

Výrobce:
Československá zbrojovka a.s., Brno
Logo Z
Vyobrazení z knihy Heinz-Klement
Motor měl hliníkovou, vodorovně dělenou, klikovou skříň, na níž seděl litinový blok válců. Na pravé straně bloku bylo přišroubovaný obdélníkový hliníkový odlitek uzavírající přístup do přepouštěcích kanálů válců a současně dotvářející jejich tvar. Hlava válců byla snímací, rovněž litinová. Škodovácké znaky na ní i na bloku svědčily o tom, že brněnská Zbrojovka si tyto odlitky nechávala dělat v Plzni.

Zapalovací magnet byl umístěn napříč za motorem a byl poháněn párem šroubových ozubených kol. Dynamo bylo vsunuto do dělené klikové skříně zepředu, zajištěné ve své poloze stažením šroubem a bylo poháněné prostřednictvím jednoduchého unašeče přímo od předního konce klikového hřídele. Mělo průchozí hřídel, na jehož vyčnívajícím konci byla plochá řemenice pohonu větráku.

Třírychlostní převodovka s přímým řazením dlouhou rychlostní pákou byla sešroubovaná s motorem do jednoho celku. Na jejím výstupním hřídeli seděl tříšroubový unašeč pro Hardy-spojku kardanu.
Pohled na podvozek Z 18 zezadu:
Podélníky rámu byly byly na koncích odstřižením spodní pásnice upraveny pro uložení čtvrteliptických listových per.
Velmi úzká skříň rozvodovky napovídá absenci diferenciálu a dobře je patrné extrémní prohnutí příček rámu, nad nimiž probíhala roura spojovacího hřídele, která zachycovala posuvné síly vznikající při brzdění nebo záběru.
Technické údaje Z 18:

Motor: řadový dvoutaktní vodou chlazený dvouválec
Pracovní způsob: tříkanálový
Počet válců: 2
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 1.004 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 18 koní při 2.200 ot./min. (13,5 kW)

Písty: s deflektorem, odlité z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Pohon rotačního šoupátka: čelními koly
Karburátor: horizontální Zénith Ø 30 mm
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem
Mazání ojničních ložisek: směsí benzínu s olejem
Mazání hlavních ložisek: ruční, maznicí Técalemit
Elektrická výzbroj: 6V Bosch
Zapalování: magnetem
Baterie: 6V/45 Ah, pod sedadlem řidiče
Dynamo: 6V Bosch
Starter: 6V Bosch

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou
Hnací náprava: zadní - pevná
Rozvodovka: kuželové soukolí bez diferenciálu
Přenos síly na zadní nápravu: hřídelem s Hardy-spojkou

Rám: obdélníkový, z U profilů, vyhnutý přes zadní nápravu
Přední osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry
Tlumiče pérování:
Řízení: šnekové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická, bubnová, pouze na zadní kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: disková, upevněná čtyřmi šrouby
Ráfky: Michelin Bibendum
Pneumatiky: 700 x 80, později Confort Bibendum 12x45, Weel Base 27x4,75 nebo 4,75 - 18
Poloměr otáčení:

Rozvor: 2.650 mm
Rozchod vpředu: 1.120 mm
Rozchod vzadu: 1.120 mm

Délka vozu: 3.750 mm
Šířka: 1.380 mm popř. 1.400 mm
Výška: 1.580 mm

Vlastní váha vozu: 1.230 kg
Užitečné zatížení: 370 kg
Celková přípustná váha: 1.150 kg

Nejvyšší rychlost: 80 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 10 litrů

Výroba celkem: dle dostupných údajů 1.600 vozů
1926
Na stánku brněnské "Zbrojovky" na XVIII. mezinárodní výstavě automobilů v Praze bylo možno vidět pět vozů Z 18 v různých provedeních karoserie. Referoval o tom časopis "Pražský ilustrovaný zpravodaj" z 1.října 1926 a v textu uváděl, že vozy se budou prodávat v prodejnách Škodových závodů.

Prospekt základního (otevřeného) provedení vozu Z 18
Továrna jej nabízela ve dvou barvách, tmavě modré a světle hnědé, přičemž ale udávala, že za příplatek je možné barevné provedení jakékoliv. A také, že za příplatek je vůz možné doplnit nástavkem, který vůz změní na uzavřenou limuzínu.
Popis otevřeného vozu z prospektu.
1926
Dálkové cesty, pokud se dostaly do tisku, byly vždy účinnou propagací.

Zprávu o cestě inženýra Karla Nováka s novým českým vozem Z 18 do Itálie a Francie přes Alpy přinesl s několika fotografiemi "Pražský ilustrovaný zpravodaj" z 30.července 1926:
"Inž. K. Novák vykonal za měsíc srpen automobilem z Čsl. zbrojovky v Brně cestu z Prahy na hranice Španělska a ujel celkem 5.250 km. Cestu vykonal beze všech poruch přes 18 alpských a pyrenejských průsmyků. Stroj z brněnské zbrojovky je důkazem vyspělosti domácího průmyslu automobilového. Inž. Novák přeplavil se také na Korsiku a projel po obtížných cestách divukrásným ostrovem."

Dalším způsobem propagace byly firemní reklamní pohlednice.
Tohle je ukázka pohlednice "Pod palmami cestou do Bagdadu" ve slovenské verzi.
1928
Celostránková reklama, uveřejněná v časopisu Motor Revue čís. 2, která vyšla 28.ledna 1928.

Reklamy z roku 1928
"Snahou každého zájemce jest získati spolehlivý, lehce řiditelný a rychlý automobil ladných forem. Všechny tyto vlastnosti má náš čtyřsedadlový automobil 4 / 18 HP"
Cena s cestovní karoserií Kč 35.000,-

"Z 18 se vrací z nezdařeného výletu na žebřiňáku" -

snímek z firemního archivu českobudějovické autodílny p. Josefa Pártla, zástupce firmy Aero, který už ve třicátých letech havarované vozy, které přijímal do opravy, fotografoval.
"U babičky v Chelčicích"

Z 18 v zavřené, pravděpodobně nástavkové, karoserii typu "Faux-cabriolet".
Snímek z Jižních Čech z roku 1934 se dochoval s textem "U babičky v Chelčicích".
Restaurovaný otevřený faeton Z 18, zachycený při tréninkové jízdě závodu do vrchu Brno - Soběšice, který pořádá každoročně Veteran Car Club Brno ve spolupráci s časopisem Motor Journal v areálu ústavu Kociánka.