JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA nákladní typ 27a + Tatra typ 27/64 Diesel


Dvounápravové nákladní automobily o nosnosti 3 tuny, vycházející z předchozího typu Tatra 27, které měly čtyřválcové vodou chlazené motory, buď benzínový o výkonu 63 koní, nebo, poprvé v historii firmy, dieselový o výkonu 64 koní.

Výrobce: Závody Ringhoffer – Tatra a.s., Kopřivnice
Technické údaje Tatra 27a:

Motor: řadový benzínový čtyřválec
Vrtání: Ø 100 mm
Zdvih: 150 mm
Obsah: 4.712 ccm
Maximální výkon na brzdě: 60 ks při 2 100 ot./min. (později zvýšen na 63 ks)
Trvalý výkon: 52 ks při 1 650 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 9
Ventilový rozvod: OHV s ventily v hlavách válců
Kliková skříň: z hliníkové slitiny
Klikový hřídel: sešroubovaný ze dvou dílů, vrtaných pro průtok oleje k ložiskům
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kuličková
Vačkový hřídel: jeden, společný pro obě řady válců
Pohon vačkového hřídele: čelním soukolím (u setrvačníku) se šikmými zuby
Blok válců: ze speciální šedé litiny
Písty: BHB, z hliníkové slitiny
Počet kroužků: 3 těsnící, 1 stírací
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované ventilátorem
Chladič: sekční, s pěti výměnnými elementy
Mazání: tlakové oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Náplň v olejové vaně motoru: 9 litrů
Elektrický systém: 12V
Zapalování: bateriové s rozdělovačem a zapalovací cívkou
Zapalování na přání: magnetové Scintilla Vertex (za příplatek)
Pořadí zapalování: 1-2-4-3
Rozdělovač: Bosch VE 4 BS 288 s odstředivou regulací
Svíčky: Bosch DM 95 T1
Baterie: 12V / 75 Ah, uložená ve skříni pod sedadlem řidiče
Dynamo: 12V / 130 W (Bosch RKC 300/12-1300 R, S 144)
Spouštěč: Bosch BJH 1,4/12 R8Z
Karburátor: vertikální, Solex 35 BFRV
Doprava paliva: samospádem

Spojka: jednolamelová, suchá Komet Mecano K 30 KM

Převodovka: 4 stupňová se zpátečkou
Převodové poměry:
1.stupeň – 1 : 6,3
2.stupeň – 1 : 3,2
3.stupeň – 1 : 1,95
4.stupeň – 1 : 1
zpátečka – 1 : 10

Rozvodovka: systém Tatra se dvěma páry soukolí Gleason
Převodový poměr: 1 : 6
Diferenciál: čelní

Rám: centrální páteřová roura s přírubami pro tělesa převodovky a náprav
Přední náprava: paralelogramová, nahoře s výkyvnými trojúhelníkovými rameny
Přední pérování: pod převodovkou uloženým příčným listovým pérem
Zadní náprava: kyvadlová, hnací
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Řízení: šroubové s jednotlivými řídícími tyčemi ke každému kolu
Brzda provozní: nožní, jednookruhová kapalinová ATE Lockheed, na všechna kola
Brzda zajišťovací: ruční, převodová pásová, působící na zadní kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 325 mm
Kola: 20“ disková ocelová
Ráfky: 20 x 8", ploché, s děleným okrajem a závěrným prstencem
Pneumatiky: 9,75 x 20"

Rozvor: 4.000 mm
Rozchod: 1.700 mm
Délka: 6.410 mm
Šířka: 2.330 mm
Výška valníku přes kabinu řidiče: 2.300 mm
Výška nezatíženého valníku s plachtou: 2.630 mm
Světlost plně zatíženého vozidla: 280 mm
Váha podvozku: 2.400 kg

Rozměry ložné plochy: 3.725 x 2.200 mm
Výška ložné plochy nad vozovkou: 1.220 mm (bez nákladu)
Výška bočnic: 500 mm
Vnější průměr otáčení: 12,5 m

Váha pohotovostní: 3.280 kg
Užitečné zatížení: 3.150 kg

Maximální rychlost plně zatíženého vozu na rovině: 60 km/hod.
Trvalá rychlost: 50 km/hod.
Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 28 - 30 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,4 – 0,5 litru

Benzínová nádrž hlavní: 92 litrů (v kabině před řidičem), později 110 litrů
Benzínová nádrž rezervní: 18 litrů (v kabině před řidičem), později 9 litrů
Tatra 27a - snížený valník s ložnou plochou cca 920 mm nad zemí, do níž ale zasahovaly zadní blatníky. Tatra 27a - vysoký valník s rovnou ložnou plochou cca 1.200 mm nad zemí.
Tatra 27a - valníkové provedení
Valníkové provedení továrna nabízela ve dvou verzích, lišících se nakládací výškou ložné plochy. Nižší (vlevo) usnadňovalo nakládání, ale v ložné ploše překážely podběhy, zatímco vyšší (vpravo) mělo podlahu hladkou, ale za cenu obtížnějšího nakládání.
Vůz Tatra 27a byl, stejně jako předchozí typ Tatra 27, také ve výzbroji prvorepublikové armády, kde byl oblíben pro svou robustnost a spolehlivost. I na tomto dobovém snímku ještě šlo o provedení s pravostranným řízením. Prospekt vozu Tatra 27a
v tomto případě již s řízením i vyklápěcím oknem před řidičem na levé straně...
Rozměrový náčrt - bokorys a půdorys vozu Tatra 27a
Jde o ilustraci z prospektu, kde už jde o vůz s řízením na straně levé!
Od typu T 27a byl odvozen vůz Tatra 27/64, což byl prakticky stejný vůz, ale osazený vznětovým motorem Tatra Diesel 64a.
Také tento vůz továrna v prospektu nabízela jako valník buď s nízkou ložnou plochou, do níž ale zasahovaly blatníky zadních kol, nebo s ložnou plochu vysokou, ale zcela rovnou, bez výřezů pro zadní kola.