JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Právě renovované stroje

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


2014 - Renovace výměnného závodního motoru HURIKAN Sport 350


Stav motoru HURIKAN Sport 350 po dokončení renovace Závodní motocykl Hurikan, v tovární hantýrce nazývaný "Rychlík", byl postaven s motorem o obsahu 250 ccm. Brzy po jeho dokončení to ale Vlkovi nedalo a pustil se do realizace alternativního motoru 350 ccm, který hodlal v motocyklu přehazovat podle toho, do jaké obsahové třídy toho kterého závodu se přihlásí. Také tento unikátní motor, rovněž postavený na závodním karteru s otevřeným primárním převodem, se v rozebraném (ale značně žalostném) stavu dochoval, takže mezi přáteli Petrem Hošťálkem a Jiřím Musilem padlo rozhodnutí jej zrenovovat.
Došlo k tomu začátkem roku 2014.
2014 - leden
Začalo se snášením dochovaných dílů z půdičky nad Musilovo dílnou a zjišťováním, co všechno je a co chybí. Pak nastala důkladná prohlídka stavu dílů a rozvaha, co s čím bude nutno udělat. Pak teprve následovala očista.
Na tomto snímku je ze závodního motoru 350 ccm pouze ta půlka karteru, zatímco vedle ležící hlava je ze současně renovovaného cestovního Hurikana 004.
2014 - leden
Opravu zkorodované části karteru a vytrženého závitu navařením provedl spřízněný svářeč, specialista na hliník, Karel Průcha. Nálitek pro olejové šroubení je následně Musilem nahrubo ofrézován, závit v něm vyříznut nový a dál už je do původního tvaru obroben ručně, pilováním a broušením.
2014 - únor
Montáž olejové pumpy s poháněcím ozubeným kolečkem z hliníkové slitiny.
Vlevo magnet Auto-Union, v budějovickém Motoru kopírovaný jako PAL, vpravo mezikus vypůjčený z Hurikanu č.002 Mezikus (vpravo) ze strany, kde hřídelka nesoucí ozubené kolečko náhonu magnetu zasahovala do rozvodů.
Problém se ukázal s montáží magnetu zapalování - nedochoval se totiž mezikus, v němž byla uložena
a guferem utěsněna krátká hřídelka s dvojicí trnů, zapadajících do unašeče na hřídeli magnetu.
Naštěstí stejný magnet a tudíž i mezikus byl použit i na Hurikanu č. 002, z něhož jsou tyto dva snímky, takže bylo podle čeho nechat v budějovické slévárně barevných kovů udělat odlitek.
Odlitek mezikusu opracoval Jiří Musil přesně podle originálního vzoru. Tady už je i s vnitřní hřídelkou s dvojicí unášecích trnů, zkušebně přimontovaný ke karteru motoru.
Pod mezikusem je vidět navařením opravený nálitek přípojného oka olejové hadice už v načisto opracovaném stavu.
2014 - květen
Smontování originálního magnetu zapalování (Auto-Union) do montážního celku s nově vyrobeným mezikusem a namontování původního ozubeného kolečka, které nejeví téměř žádné znaky opotřebení.

Zatímco Jiří Musil pracoval na obrobení mezikusu a výrobě vnitřní hřídelky s unášecími trny, Petr Hošťálek se pustil do broušení a následného leštění potlučených a povrchově zkorodovaných vnějších ploch karteru, které Vlk, posedlý dokonalým povrchem, na výkresech značil "leštit".
2014 - červen
Usazení magnetu zapalování na své místo. Na prvním snímku jsou zřetelné oválné díry pro upevnění magnetu, umožňující přesné nastavení předstihu zapalování. Na druhém snímku, jak je magnet umístěn za přírubou válce, v chráněné zóně za válcem.
Zcela nové řetězové kolečko na klikovém hřídeli motoru je z originálních dílů, které konstruktéru Vladislavu Vlkovi po jeho odchodu z Motor-Unionu České Budějovice zbyly, a které po letech (v roce 1984) při své poslední návštěvě Jiřímu Musilovi věnoval.
2014 - červen
Jirka Musil je s nově vyrobeným mezikusem a s uložením magnetu spokojen. Vůle mezi zuby koleček náhonu olejové pumpy i magnetu zapalovaní jsou jak mají být.
Teď přijde na řadu válec s pístem a následně renovace hlavy válců...
Z dílů snesených z půdičky:
vlevo válec 350 ccm, vedle něj pro srovnání válec z 250 ccm. Uprostřed připravená litinová vložka válce 350 ccm a vpravo zcela nový ještě neopracovaný odlitek hlavy (z dílů od Vlka).
Na druhém snímku je detail válce v partii dosedací plochy pro hlavu, kde je vidět prasklé horní žebro, které se bude muset opravit svařením.
2014 - červen
Musil při protáčení válce na soustruhu (na míru nové vložky).
Na tomto snímku už je nejen definitivně usazena kliková hřídel s ojnicí, ale i namontovaný lamelový, ručně otočný filtr oleje, a kompletně sestavené soukolí rozvodu včetně olejové pumpy a zkušebně usazeného magnetu zapalování.
Po odsoustružení vyběhané původní vložky válce a vyčištění metodou "hydrofiniš" (šetrné otryskání skleněnou balotinou ve vodní lázni) je ošetřený a čistotou doslova zářící válec připraven k nalisování litinové vložky nové.
Hlava válce po umytí, v dochovaném stavu místy s korozí, před započetím renovace.
Závrtné šrouby (původně M5) krycích víček ventilů byly shledány značně orezavělé a mnohé kvůli vytrženým závitům nahrazené silnějšími M6. To vše, včetně diletantsky zvětšených děr ve víčkách, je třeba zavařit, vybrousit, a pak znovu opatřit původními závity M5 a svrtat s víčky. A samozřejmě víčka poté vybrousit a vyleštit do vysokého lesku.
2015 - leden
Matice výfukového kolena se dochovala v příšerném stavu, silně orezavělá a navíc osekaná majzlíkem, jak ji někdo utahoval a povoloval bez odpovídajícího klíče. Tak ji Musil dle originálního výkresu vyrobil novou.
Vladislav Vlk ji nakreslil hodně atypickou: s pozoruhodně dlouhým jemným závitem a trojicí odvrtávaných kruhových žeber kvůli odvodu tepla, a protože byla ocelová, tak taky značně těžká.
Pracovní plochy originálních vahadel se navařovaly tvrdokovem... ... a brousily ve speciálním přípravku. 2015 - říjen
Vahadla prakticky všech motorů Hurikan se dochovala ve značně opotřebeném stavu, protože díky nepřesným odlitkům často netěsnil přívod oleje do hlavy a rozvod trpěl nedostatečným mazáním. Při renovaci se musely poničené kluzné plochy vahadel navařit tvrdokovem (vlevo) a pak v Hošťálkem navrženém a Musilem realizovaném přípravku brousit do přesného tvaru (vpravo).
V průběhu října se pokračovalo na hlavě opravou ventilových sedel, osazením novými vodítky a následným zabroušením ventilů (sací je vylehčený, s talířkem prohloubeného tulipánového tvaru).
Hlavy svých motorů Hurikan navrhl Vlk s vlásenkovými pružinami ventilů v příčných šachtách, uzavřených obdélníkovými víčky podle vzoru Velocette. Dochované pružiny ale byly jednak unavené, jednak nekompletní, takže se nejlepší z nich použila jako vzor a v plzeňské firmě Invel Plus se nechaly udělat nové, s protokolem zaručenými vlastnostmi a kvalitou.
Pak Jirka hlavu osadil vačkovým hřídelem, suvně uloženým ve válečkových ložiskách s bronzovými klecemi a namontoval rozvodové řetězové kolečko s nastavitelným kolíkovým unašečem s noniusovým dělením. Ventilová vůle se u motorů Hurikan nastavuje otáčením excentrických čepů vahadel, jištěných středovou příložkou s kuželovými dosedacími ploškami (obr. vpravo).
Rozvodový řetěz běhá v uzavřené šachtě válce, v níž je nainstalován napínák z ocelové planžety prohnuté tahem spirálového pera. Protější stěna šachty je osazena hliníkovou lištou, obloženou tření odolnou olejovzdornou gumou. Napínák v pracovní poloze drží za běhu motoru pístek, přitlačovaný tlakovým olejem z kanálu k vačce v hlavě.
Po montáži napínáku do šachty bylo možno pokračovat montáží válce, na něj montáží hlavy, a pak navlečením rozvodového řetězu a finálním nastavením rozvodu.
2015 - prosinec
Konečně je namontován válec s pístem a hlava s již nastavenými vůlemi ventilů. Nápadná hliníková šestihranná hlava vprostřed žeber válce je krytka regulačního šroubu napínáku rozvodového řetězu.
Na levé straně motoru je provizorně přichycen kryt primárního řetězu.
Teď už může Jirka přistoupit k definitivní montáži magnetu, při níž je třeba hlídat, aby kolíky hnací hřídelky v mezikusu zapadly do otvorů v unašeči magnetu.
Až pak může Jirka magnet pevně přitáhnout k unašeči. Spodní šroub je nutné utahovat delším šroubovákem při odklonění krytu primáru, který jinak přístupu k hlavě šroubu překáží.
Teprve pak je možné kryt primáru přitáhnout všemi šroubky a nastavit zapalování nasazením náhonového kolečka na hřídel magnetu v poloze, dané značením zubů vyraženými důlky.
Pohled na správně na značky nastavený rozvod motoru před definitivní montáží víka rozvodů.