![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 25 - traktor 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
STADION S 22 - Vývoj, prototypyO variantě mopedu s odpérovaným zadním kolem se původně uvažovalo už při úplném začátku vývoje mopedů Stadion. Společně s prvními prototypy S 1 v roce 1956 vznikly i tři odpérované prototypy S2. Dva z toho ještě s motory Sachs, třetí už měl náš motor Jawa 552. Celá přední část byla shodná s prototypy S 1, tedy hliníkové ráfky Weymann, přední vidlice s pérováním gumovými silentbloky a litá panelová řidítka. Vzadu ale byla kyvná vidlice, podepřená dlouhými štíhlými chromovanými teleskopy a chromovaný zadní blatník kýval spolu s kolem. Moped neměl nosič. Tento snímek s modelkou byl uveřejněn v Czechoslovak Motor Review, v prvním čísle ročníku 1957. Společným rysem bylo použití osvědčeného motoru J 552, jinak se ale lišily různými způsoby kyvného zavěšení zadního kola, použitými elementy pérování, různě konstruovanými předními vidlicemi i tvarově odlišnými nádržemi. „V té době se pořád uvažovalo o pérování gumou. Tak jsem navrhnul vidlici, v níž byly takové gumové pytlíky. Asi jako tlustostěnné, náležitě dimenzované, prezervativy, do nichž se opíraly tyčky od kyvných ramének, upravených z es-jedenáctky. Mělo to pérovat natahováním těch prezervativů. A protože trubkové šavle byly nad těmi pytlíky hermeticky uzavřené vevařenými plechovými zátkami, působil vzduch, který se nad nimi stlačoval, jako progresivní pneumatický doraz. Měl jsem to patentované. Udělaly se dvoje vidlice, které se namontovaly na prototypy číslo jedna a dvě a začaly se s nimi jezdit zkoušky. Umřelo to ale na jakosti tehdy dostupného pryžového materiálu. Dovoz ze zahraničí nepřicházel v úvahu a u nás jsme gumu takovou, aby dlouhodobě držela, prostě nedokázali vyrobit…“ Na tomto prototypu - 02 byl ale namontován tachometr větší, trčící nad reflektor, protože mopedové tachometry se vyznačovaly častými poruchami a továrna při zkušebních jízdách vyžadovala "přesný" počet zaznamenaných kilometrů. Všechny prototypy denně intenzívně jezdily, aby se jednotlivá řešení ověřila v praxi. První a druhý prototyp měly ujet 10.000 kilometrů po vozovkách všeho druhu, v rámci toho byly nasazovány i do soutěží. K tomu konstruktér Míla Marčík: "Když jsme po pár prvních pokusech definitivně opustili myšlenku obloukovité zadní vidlice á la Jawetta nebo Pionýr a rozhodli se pro klasické zadní teleskopy, byl trochu problém s jejich uchycením. Navrhll jsem v partii pod sedlem takové jako boule, abych se dostal do správné šířky a zároveň to vypadalo pěkně. Jenže technologové tím nebyli vůbec nadšení. Prý bude obtížné ty mušle tam lisovat. Na prvních vzorkových prototypech tedy byly udělané zvlášť a přišroubované třemi šrouby. Nakonec to ale vyrobit dokázali a bylo to hezké. A tím, že to bylo z jednoho kusu, tak to i snižovalo pracnost při montáži." Druhého března 1960 pak byly zahájeny silniční zkoušky dvou úplně posledních prototypových mopedů Stadion S 22, vyrobených ve vývojovém závodě n.p. Motor Jikov v Praze na Vinohradech. Celou akci měli na starosti ing. Daďourek a ing. Frič.
Tyto dva úplně poslední prototypy byly označené jako vzorky číslo 11 a číslo 12 a měla se stanovit spolehlivost jejich součástí ve srovnání s předchozími prototypy, zkoušenými v roce 1959 na 20.000 km.
Tentokrát šlo o zkoušku na 10.000 kilometrů, ze které měly vzejít konečné podklady pro konstrukci strojů ověřovací série.
Nádrž posledního předsériového provedení měla vpředu jeden a vespod dva úchyty - u sériového provedení pak už byl vespod pouze úchyt jeden. Chromované boky měly symbolický prolis "jakoby pro kolena" a byly zdobené vodovými barevnými obtisky, pocházejícími ještě z výroby jízdních kol Stadion.
Kromě toho byly oba stroje vybaveny nikoliv mopedovými, nýbrž přesnými a hlavně spolehlivými motocyklovými tachometry z motocyklů ČZ 150 C. Tachometry byly včetně náhonů zaplombovány a plomby kontrolovali mechanici zkušebny před výjezdem každé směny na trať. Praskání odstranily až ozdobné prolisy boků blatníku, navržené ing. Dvořáčkem.
Závady (zejména blokování) brzd byly známé už u typu S 11. Znamenaly řadu reklamací, dokonce i havárií, přesto je továrna za celou dobu produkce mopedů Stadion uspokojivě nevyřešila. Tato fotografie ze závěrečné správy je dokladem, že k zablokování kola a následnému roztržení odlitku brzdového štítu došlo i během zkušební 10.000 km jízdy posledních dvou prototypů č.11 a č.12.
V protokolu zmiňované použití frézovaných záchytů místo záchytů litých bylo pro sériovou výrobu nežádoucí, protože znamenalo navýšení výrobní ceny mopedu... |