![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - sidecary 2010 - Renovace motoru A.K.D. 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" DŘEVOPLYN - náhradní paliva ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
MOBIL SALON 2005
Původní článek Petra Hošťálka pro časopis Motor Journal
Českobudějovické výstaviště (od nepaměti známé výstavou „Země živitelka“) je každoročně v dubnu ve znamení „Mobil Salonu“, výstavy, která se týká všeho, co jezdí, plave a létá. Dobrou tradicí je, že pořadatelé této výstavy dávají prostor i nahlédnutí do historie. Letos požádali o realizaci pavilonu historie trio pánů sběratelů - Petra Hošťálka, Emila Roděje a Josefa Mrázka. Takže je jasné a logické, že exposice byla ve znamení motocyklů z Jihočeského motocyklového musea a ryze českých automobilů: aerovek z Veteran Garage Roděj a Ambrož a pragovek ze sbírky pana Mrázka.
Naplnit a hlavně divácky zajímavě uspořádat celý pavilon v pouhých dvou dnech, to znamenalo pořádný kus hektického úsilí. Na přípravu bylo totiž pouze úterý a středa, ve čtvrtek ráno muselo být vše hotovo, to už se brány výstaviště otvíraly divákům. Stačí si uvědomit, co to je nakládat a převážet s maximální opatrností jedenáct motocyklů sólo (z těch se čtyři musely stěhovat z prvního patra Jihočeského motocyklového musea), jeden motocykl sidecarový, šest aerovek, jednu aerovku v nálezovém stavu, tři pragovky hotové a jednu, na ukázku, ve stavu probíhající renovace. K tomu dva dnes už historické závodní vozy formule Škoda. A celé to korunovat dvěma hasičskými Tatrami!
Motocyklová část exposice byla tentokrát výhradně z motocyklů opatřených startovními čísly, tedy závodních. Terénní stroje zastupovaly dvě Jawy, jedna krosová a jedna armádní soutěžní. Lahůdkou, která evokovala dobu Součka a Krajčoviče, byla dvě motokrosová Esa ze sbírky budějovického sběratele a terénáře Františka Červeného. Ten, aby to nebylo málo, doplnil řadu legendárních čtyřtaktů i o Eso plochodrážní a Eso silniční. Dalšími okruhovými závoďáky pak byly stroje po jezdcích Petrákovi (ČZ se dvěma spřaženými motory 125 t) a Martinu Smržovi (otci Matěje a Jakuba, kteří oba jezdí silnici dnes).
Motorka po Martinu Smržovi je amatérský speciál MGS - 01, který Martin postavil s kamarádem Marcelem Glaserem na bázi Jawy 90 Roadster v osmdesátých letech (MGS - 01 tehdy znamenalo „první motocykl Glasera a Smrže“).
Aranžmá třicítek doplňovaly dobové rekvizity. Není to tak dávno, co nad limuzínami této značky každý sběratel ohrnoval nos s tím, že limuzínu nechce. Když Aero, tak jedině otevřené! Přitom stačí jen jediný pohled na krémově bílé „doktorské“ provedení, aby si člověk uvědomil, jak elegantní tyto vozy ve své době byly – a jsou dodnes..! Tady se návštěvníkům naskytla scéna jak z právě otevřené stodoly: autentický nález „pokladu" v podobě Aerovky se těšil snad největšímu diváckému zájmu. Vyfotografovat jej takhle v klidu bylo možno teprv až po skončení výstavy. Praga Piccolo sousedila se šlapacím autíčkem začátku šedesátých let. Jeho karoserie oblých tvarů, připomínající napůl sedan a napůl první šestsettrojku, byla z vrstveného materiálu, předcházejícího laminátům. Pohled ale neprozrazuje, že ve skutečnosti byla pro dětské nohy příliš těžká…
Oddělenou boční část pavilonu pak měly pro sebe dvě sesterské hasičské Tatry T 17, nádherné vodou chlazené šestiválce dobrovolných hasičských sborů z Branné u Třeboně a ze Svatého Jana nad Malší. Obě tyto Tatry se mohou pochlubit téměř stejným původem – coby původně luxusní osobní vozy byly přestavěny na hasičské speciály ve čtyřicátých letech brněnskou firmou Hrček & Neugebauer. Na výstavu obě přijely po ose, což budiž ke cti jim i jejich šoférům, neboť na svezení v otevřených automobilech, zejména při likvidaci výstavy, nebylo právě ideální počasí.
Premiérou byl Indian Scout s lodičkou firmy Aero. Stroj, který patří Petru Hošťálkovi, má za sebou tříletou renovaci, na které se podílel známý pražský renovátor a specialista na americké železo, Kamil Droždiak. Kdo na Mobil Salonu nebyl a tudíž novotou zářícího Indiana neviděl, nemusí zoufat. Bude mít šanci tento stroj kdykoliv v příštích dnech obdivovat coby nový přírůstek exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
V pavilonu prostě bylo na co koukat a čím oko potěšit. Zvlášť, když jeho tvůrci nezapomněli ani na příjemný kout, kde bylo možné posedět, dát si kávu, colu nebo džus, k tomu nějakou sladkost – a přitom po očku sledovat nonstop běžící projekci z posledních ročníků rallye Křivonoska, nebo z pragováckého musea pana E. O. Příhody.
Prohlédněte si tu fotku dobře – ačkoliv byl letos na Mobil Salonu ke spatření i takovýhle skvost, kterým byla největší bavorská legenda "supersporťák BMW 328", okolo není ani noha! Stál jsem tam dost dlouho - ale pokud přišel někdo okounět, tak spíš ten tuctový černý kabriolet za tím, který se vyrábí v masovém množství a který si můžete koupit třeba i třikrát... Přiznám se, že tomu nerozumím. |