|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích AERO - MINOR STADION závodní silniční - 1960 FAVORIT - sidecary |
|
ŠKODA Sport - typ 966V roce 1949 postavila továrna Škoda AZNP Mladá Boleslav dva závodní automobily, vycházející z dílů sériového osobního vozu Škoda 1101 "Tudor".
Neoficiálním podnětem ke vzniku závodních speciálů Škoda Sport se prý stal úspěšný start závodního vozu Aero Minor ve 24. hodinovém závodu Le Mans v létě roku 1949, se kterým posádka Sutnar-Krattner zajela neuvěřitelné druhé místo v absolutní klasifikaci!
„Dvouválcový dvoutakt odněkud z Letňan! – no na to snad v Boleslavi, s naší tradicí, máme taky, nebo ne?!!“ neslo se prý konstrukcí, jak mi vyprávěl její někdejší pracovník, pan Přádný, když jsem za ním byl, tuším v roce 1965, kvůli prototypu lidového vozu Škoda Sagitta, který jsem tehdy měl - a pak mi věnoval krásné album, plné propagačních fotografií tudorů i obou vozů Škoda Sport typ 966 (vzpomíná Petr Hošťálek).
1949
Základem závoďáků Škoda Sport byly odlehčené a snížené sériové podvozky tudora, zkrácené o 400 mm, které nesly ručně vyklepané otevřené dvousedadlové karoserie z hliníkového plechu. Karoserie oblého tvaru měly líbivé linie a dopředu prolomená žebra masky podtrhovala agresivní "závodní" dojem vozů. Kapota otevíraná vzhůru byla v zavřené poloze jištěna řemenem.
První vůz
s namalovaným startovním číslem 44 byl bezprostředně po dohotovení detailně a ze všech možných úhlů fotografován v exteriérech kolem Mladé Boleslavi. Fotografie se pořizovaly na formát 6x6 cm a byly velmi kvalitní. Při podrobném prohlížení lze vidět, že karoserie byla vyklepávaná ručně, nesla stopy po klepávání a sváření, i to, že její povrch byl pouze stříknut slabou vrstvou barvy, bez tmelení a broušení povrchu. Pro fotografování a na výstavách měl vůz chromované tudorské poklice, závody se ale většinou jezdily bez nich... Vozy vznikly dva. Byly postaveny během pouhých šesti týdnů a závodní premiéru měly 25. září 1949 na mezinárodní Velké Ceně Brna, která se jela na Masarykově okruhu.
Podvozek na bázi zkráceného páteřového rámu byl poskládán z jen mírně upravených podvozkových dílů sériového osobního vozu, nešlo o žádnou speciální "závodní" techniku, takže od samého začátku se počítalo s tím, že bude startovat v kategorii sportovních vozů. Proto musel mít osvětlovací soupravu odpovídající silničnímu provozu a musel být minimálně dvoumístný. Okruhové závody ale jezdil pouze řidič, tak se (kvůli aerodynamice) sedadlo spolujezdce zakrývalo tvarově navazujícím hliníkovým krytem.
8. února 1950
byl vůz Škoda Sport představen na výstavě na Václavském náměstí v Praze. Na této fotografie z dobového tisku je v popředí konkurenční závodní Aero-Minor, za kterým je částečně vidět Škoda Sport.
22.-26. května 1950
uspořádala brněnská odbočka AKRČs (Autoklubu republiky Československé) akci nazvanou "Motorismus lidu", jejímž středem bylo brněnské náměstí Svobody. Na jehlanovitém stánku Minor-Škoda-Tatraplan byly vystaveny závodní vozy těchto tří značek, na snímku je vidět vůz Škoda Sport typ 966 (ještě s původním krátkým rozvorem).
16.-17. září 1950 se jel I. Ostravský automobilový závod.
V sobotu 16. září byl oficiální tréning za velmi deštivého počasí. V neděli pak v kategorii závodních vozů do 2.000 ccm, která se jela společně s třídou sportovních vozů do 1100 ccm, velmi dotíral na vedoucího jezdce Bruno Sojku na Tatraplanu Sport boleslavský jezdec Václav Bobek na Škoda Sport 1100 s kompresorem. Bobek ale závod nedojel, pro poruchu musel odstoupit ve čtvrtém kole - tady na snímku z časopisu Svět motorů č.89
Černobílá stylizovaná kresba závoďáku Škoda 1100 Sport, která byla v roce 1970 použita v podnikovém časopisu AZNP "Ventil" do seriálu o historických vozech L&K a Škoda. Autorem kresby i všech dílů seriálu byl Petr Hošťálek, autor těchto stránek, tehdy zaměstnaný jako vedoucí pracovník připravovaného továrního musea.
Technické údaje závodního vozu Škoda Sport typ 966:
Motor: řadový čtyřválec OHV, odvozený od sériového motoru Škoda 1101 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 089 ccm Kompresní stupeň: zvýšený na 1 : 8,6 Výkon: 42 koní (30,89 kW) při 5.200 ot./min Blok válců: sériový Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: z hliníkové litiny Písty: z lehké slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: řetězem Karburátor: Solex 40 AUIP Palivo: směs benzínu s lihem a acetonem (pokud nebyl předepsán obchodní benzín) Doprava paliva: membránovou AC pumpou Chlazení: vodní, nucené, podporované ventilátorem Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové, sériové Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: Baterie: 6V / 50 Ah v zádi vozu, vedle nádrže Dynamo: 6V / 90 W Spouštěč: 0,4 ks Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby (Škoda -Whitaker) Hnací náprava: zadní - kyvadlová Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 alternativně 1 : 3,43 Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře) Řízení: šroubem a maticí Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: 15" ocelová hvězdicová Ráfky: 3,00 D x 15“ Pneumatiky: 5,00 – 15, alternativně 5,50 - 15 Rozvor původní: 1.950 mm Rozvor prodloužený v roce 1950: 2.130 mm Rozchod vpředu: 1 200 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Váha vozu: 715 kg Nejvyšší rychlost: 140 km/hod. Spotřeba na 100 km: zhruba 12 litrů Objem nádrže: cca 50 litrů v zádi vozu
Vůz Škoda Sport se dochoval ve sbírce Judr. Honzy Egidyho z Kutné Hory (na snímku za volantem) - tady v nepůvodním barevném provedení, neadekvátními poklicemi ze spartaka a menším počtem žeber masky, než míval v originále.
|