JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 175 Standard / Special


Cestovní motocykl s dvoutaktním monoblokovým motorem, který byl vyráběn v období let 1935 - 1946. Byl jednoznačně nejrozšířenějším a prodejně nejúspěšnějším typem strakonické továrny.

Výrobce:
Česká Zbrojovka a.s., Strakonice
Technické údaje ČZ 175:

Motor:
Jednoválcový tříkanálový dvoutakt
Výrobce: ČZ Strakonice
Vrtání: Ø 60 mm
Zdvih: 61 mm
Obsah: 172,5 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,9
Maximální výkon: 6,4 ks při 4.000 ot./min. (4,71 kW)
Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: kuličková
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: jednošoupátkový Graetzin Kf 17 s filtrem, po roce 1945 Jikov Velešín
Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Bosch 15W na levém konci klikového hřídele
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni
Primární převod: párem čelních ozubených kol
Převodovka: v bloku s motorem, třírychlostní s ručním nebo nožním řazením
Sekundární převod: řetězem

Rám: dvojitý, šroubovaný a nýtovaný z plechových profilů
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou a
Tlumič řízení: třecí, stavitelný
Tlumič pérování: třecí, stavitelný křídlovou maticí
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Pneu: 3,00 - 19

Nádrž: 10,5 litru, vložená do rámu

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm, od r. 1937 Ø 150 mm

Parametry:
Největší délka: 2.063 mm
Šířka (přes řidítka): 750 mm
Výška: 1.000 mm
Rozvor: 1.300 mm
Výška sedla nad zemí: 710 mm

Vlastní váha (bez paliva): 97 kg
Spotřeba: 3,0 - 3,3 l / 100 km
Max. rychlost: cca 85 km/hod.
archiv: Petr Hošťálek 1936
Z předválečných let je tento snímek houslisty a čerstvého absolventa Pražského učitelského ústavu Karla Hošťálka (otce autora těchto stránek) se strojem ČZ 175 Standard-Special.
Jen o málo později, v roce 1937 Karel Hošťálek přesedlal na chromované luxusnější provedení ČZ 175 Special...
1947
Stopětasedmdesátka "Standard-Special se vyráběla a doprodávala ještě nějakou dobu po skončení druhé světové války - to už byla ČZ Strakonice národním podnikem.
Takhle vypadala reklama, uveřejněná v programu motocyklových závodů v Táboře v roce 1947 (II. Okruh presidenta Dra Edvarda Beneše).
1948
Stopětasedmdesátka Standart-Special v poválečné době už s novou českobudějovickou číslovou tabulkou.