|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 ZETOR 15 - traktor JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
THORNYCROFT - "Sturdy" 5/6 tonAnglický 5/6 tunový nákladní automobil s trambusovým uspořádáním kabiny. Výrobce: Transport Equipment (Thornycroft) Ltd
Firma Thornycroft patřila odjakživa mezi nejstarší a zároveń i nejvýznamnější výrobce nákladních vozidel v Anglii. Úplně původní název zněl „Thornycroft Steam Carriage and Van Company“ a zakladatel firmy, John Isaac Thornycroft, postavil svůj první nákladní vůz již v roce 1896. Tehdy samozřejmě ještě s parním pohonem…
Pro firmu bylo charakteristické, že od roku 1931 začala jednotlivé typy své produkce nákladních vozů označovat slovními názvy (podobně jako třeba škodovka: Popular, Rapid, Favorit nebo Superb).
Označení pěti-/šestituny Thornycroft „Sturdy“ znamenalo v překladu „Solidní“ a objevilo se už v roce 1936. Šlo o nákladní vůz se čtyřválcovým benzínovým motorem TC 4, který při 3.865 ccm objemu dával v provozních otáčkách nějakých 60 koní, což tehdy pro pěti- či šestitunový vůz zcela postačovalo.
Technické údaje Thornycroft „Sturdy“:
Motor: čtyřtaktní benzínový, vodou chlazený Typ: TC 4 Počet válců: 4, v řadě Vrtání: ø 98,4 mm (3 7/8 in.) Zdvih: 127 mm (5 in.) Celkový objem válců: 3.865 ccm (235,8 in.) Kompresní poměr: Maximální výkon motoru: 68 b.h.p. při 2.400 ot./min. Výkon při 1.000 ot./min.: 29,5 b.h.p. Daňový výkon: 24,03 h.p. (RAC rating) Maximální kroutící moment: 160lb-ft (216.7 Nm) při 1,300 ot./min. Blok motoru: ze šedé litiny, se zalisovanými suchými vložkami válců Hlava motoru: litinová, snímací se spalovacími prostory „Ricardo“ Písty: z legované hliníkové slitiny Klikový hřídel: staticky i dynamicky vyvažovaný Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, vylitá bílým kovem Ventilový rozvod: SV (spodové ventily v bloku s výměnnými ventilovými sedly) Pohon vačkového hřídele: trojitým řetězem Triplex Mazání: tlakové oběžné, se zásobou oleje v karteru Množství oleje v motoru: litrů Sací potrubí: s předehříváním výfukovými plyny Karburátor: horizontální Doprava paliva ke karburátoru: podtlakovým nassavačem Chlazení: vodní, nucené pumpou, podporované větrákem Zapalování: 12V, bateriové (cívka a rozdělovač s automatickou regulací předstihu) Baterie: 12 V / 78 Ah Dynamo: 12 V/ 120 W Spojka: 1-lamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná do bloku s motorem Řazení: nepřímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1.stupeň – 1 : 6,41 2.stupeň – 1 : 3,14 3.stupeň – 1 : 1,795 4.stupeň – 1 : 1 Zpátečka: 1 : 9,27 Přenos síly na zadní nápravu: kardanem Rozvor: 13 ft. 4in. (4.068 mm) Rozchod vpředu: 5 ft. 5 11/16 in. (1.653 mm) Rozchod vzadu: 5 ft. 3 in. (1.539 mm) Kola: 20“ disková, upevněná 8 maticemi Ráfky: 6“ x 20“ ploché, s děleným okrajem a závěrným prstencem Pneumatiky: 7,00 – 20“ (30 x 7“), vzadu ve dvojmontáži Dovolená rychlost pro tuto váhovou kategorii: 30 m.p.h. (48,3 km / hod.) Maximální rychlost při 2.600 ot./min.: 41 m.p.h. (65 km/hod.) Světlost podvozku: Nejmenší průměr otáčení: 52 ft. (15,9 m) Rám: žebřinový Výška horní hrany rámu nad vozovkou: 2 ft. 6 in. (762 mm) Přední náprava: pevná, kovaná, profilu „I“ Svislé čepy: v kuželíkových ložiskách Přední pérování: podélnými listovými péry Řízení: šnekové, volant vpravo Zadní náprava: hnací, pevná Rozvodovka: šneková s diferenciálem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 7,25 Pérování vzadu: podélnými listovými péry Nožní brzda: jednookruhová hydraulická Girling-Lockheed na všechna 4 kola Ruční brzda: mechanická, působící jen na zadní kola Průměr brzdových bubnů: ø 16 in. (ø 406,4 mm) Délka: 6.660 mm Šířka: 2.100 mm Výška (přes oblouky plachty): 2.045 mm Spotřeba na 100 km: 11,6 mpg (24,3 litru / 100 km) Obsah nádrže: 68 litrů Umístění nádrže: po levé straně rámu Spotřeba oleje na 100 km: 0,55 litru Nosnost podvozku: 13.440 lbs (6 tun) Váha podvozku: 4.648 lbs (2.108 kg) Váha kabiny: 924 lbs (419 kg) Nosnost vozu: 11.200 lbs (5 tun) Celková váha vozu: cca 9.000 kg
Benzínový motor TC 4,
který byl pohonnou jednotkou předválečných modelů, byl jednoduchý řadový čtyřválec se spodovými ventily SV. Měl obsah 3.865 ccm a dával v normálních provozních otáčkách cca 60 koní, což tehdy pro pěti- či šestitunový vůz zcela postačovalo. Blok byl odlitý společně s klikovou skříní ze šedé litiny a měl zalisované (tudíž výměnné) suché vložky válců. Kromě toho měl lisovaná také ventilová sedla. Ze šedé litiny byla i snímací litinová hlava se spalovacími prostory vytvořenými podle patentu Ricardo. Zato písty byly z lehké hliníkové slitiny a továrna si je odlévala sama. Klikový hřídel byl uložen ve třech kluzných hlavních ložiskách, která byla vylitá bílou kompozicí. Ventily motoru ovládala od vaček zdvihátka s regulačními šrouby pro nastavování ventilové vůle, které byly přístupné po odejmutí rozměrného plechového víka na levé straně motorového bloku. Vačkový hřídel byl poháněn trojřadovým Triplex řetězem, běžícím v úzké skříni rozvodů, zepředu kryté lisovaným víkem ze silného plechu. Motor měl nucené vodní chlazení s pumpou umístěnou vpředu před blokem motoru, téměř až na úrovni hlavy motoru. Vodní pumpu těsnil uhlíkový kroužek a poháněl ji samostatný klínový řemen. Na jejím hřídeli seděla zároveň i vrtule čtyřlopatkového ventilátoru.
Na to, že se jednalo o vůz z druhé poloviny třičátých let, tedy z doby už před druhou světovou válkou, vyznačoval se dvěma archaismy, které už se kromě konzervativní Anglie nevyskytovaly nikde jinde. Prvním z nich bylo dopravování paliva od nádrže ke karburátoru pomocí podtlakového nassavače, což bylo řešení, které Evropa opustila už zhruba kolem roku 1929. A druhým byla skutečnost, že vůz se standardně dodával pouze s ručním startováním pomocí roztáčecí kliky! Elektrický startér nebyl u tohoto náklaďáku žádnou samozřejmostí a montoval se pouze a jedině na výslovné objednání a za tučný příplatek. A s konzervativností Angličanů souviselo i to, že bateriové zapalování s cívkou a rozdělovačem bylo v prospektu zdůrazňováno jako mimořádně moderní, protože většina ostatních britských vozidel měla v té době stále ještě zapalování magnetové…
Na motor navazovala jednokotoučová suchá spojka, jejíž lamela měla průměr Ø 12“ palců, tedy o něco málo víc, než třicet centimetrů. K tomu pak byla přišroubovaná čtyřrychlostní mechanická převodovka s nepřímým řazením uprostřed vozu, vycházejícím z prodloužení víka převodovky směrem dopředu.
|