![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 STADION S 22 - 1964 AERO - MINOR PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
STADION S 11 - 1958 (cestovatelský)Jinak ale mopedy absolvovaly cestu bez problémů, na výbornou...
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm Obsah: 49,8 ccm Výkon / otáčky: 1,5 ks při 4.250 ot.min. Karburátor: Jikov 2912 M Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL Objem nádrže: 5,25 litru Parametry: Délka: 1 750 mm Šířka: 640 mm Výška: 1 000 mm Váha: 36 kg Spotřeba: 1,6 l / 100 km Max. rychlost: 40 km/hod. nastoupil do Motoru Jikov v roce 1957 jako vedoucí montáže mopedových motorů, protože v té době ještě nebyla hotová linka, první motory montoval osobně, na plachtě, rozprostřené v nové hale na podlaze. Spolu se svým bratrem, konstruktérem Františkem Knotem, se stal jedním z továrních jezdců, sdružených v závodní organizaci Svazarmu Motor Jikov.Absolvoval nejen celou řadu soutěží, ale v roce 1958 byl jedním ze čtyř účastníků (ing.Milan Jozíf, Vladislav Zikán, Zdeněk Knot a Hanuš Holzer), kteří jeli na mopedech Stadion S 11 velkou propagační cestu do Bulharska - viz výše popsaný moped. V roce 1959 byl vyslán do Rigy, aby se tam zúčastnil zkušební cesty sovětských mopedů Riga 1 s československými motory Jawa 552. V roce 1960 spolu se svým bratrem zkonstruoval vylepšenou verzi mopedu S11 s pérováním zadního kola. Následně přešel do oddělení OTS, kde v rámci své práce jezdil po zemích, kam se mopedy Stadion exportovaly a odstraňoval tam jejich závady. Byl i u definitivního ukončení výroby mopedů Stadion, včetně prodeje neprodaných zásob do Turecka a tam jejich kompletování. Zatím, co kolem Vládi Zikána se ještě pořád motají hezká děvčata ve slovenských krojích a s květinami v rukou, Zdeněk Knot (na snímku) už zapíná bundu a přemýšlí o tom, že teď už se tedy neodvolatelně startuje! Na cestu jezdci vyrážejí s doprovodným Spartakem za zády, přejíždějí Dunaj a míří vstříc příštím 4.000 kilometrů. Jejich úkolem je projet Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, v bulharském městě Loveč předat továrně na jízdní kola a motocykly Balkan oficiální pozdravný dopis z rakovnické Stadionky a pak dojet až k Černému moři. Po cestě mají být k disposici doprovázejícímu televiznímu redaktorovi J. Bouzovi a kameramanovi J. Sekerkovi kvůli natáčení propagačního filmu a kromě toho mají ve všech hlavních městech pořádat besedy se zástupci tamního tisku.
Více se dočtete v knize Petra Hošťálka "Československé mopedy 1, Stadion S-11", vydané jihočeským Nakladatelstvím Růže.
www.nakladatelstviruze.cz |