JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA - nákladní typ RN 1933-1937


První provedení, ještě s chladičem bez předsazené šikmé masky. Dvoutunový nákladní automobil se šestiválcovým benzínovým motorem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK
Automobilní oddělení, Praha X., Karlova 22.
Praga RN byla logickým pokračováním úspěšného předchozího typu Praga AN poslední verze, vybaveného řadovým šestiválcovým motorem.
Dle slov výrobce byl nový dvoutunový typ RN velmi rychlý nákladní automobil, schopný dosáhnout rychlosti až 80 km/hod., což bylo v době jeho vzniku pro náklaďák skutečně mimořádné. Spolu s tradičně důkladnou konstrukcí a pragováckou kvalitou tak přišel na trh vůz, který se dočkal mnoha sérií, dlouhé doby výroby, mnoha různých nástaveb a dokonce i zahraniční licence.
sbírka Hošťálek První provedení, viz titulní vyobrazení, bylo ještě s chladičem bez šikmé masky, jen s chromovaným rámem, nesoucím v horní části tradiční nápis Praga v kruhu.
Přední blatníky byly otevřené, bez bočních stěn a čelní sklo mělo uprostřed masivní sloupek.
archiv Hošťálek Retušované vyobrazení podvozku z reklamního materiálu - zřejmé je zalomené vyhnutí rámu přes zadní nápravu i kulové ukotvení téčka zadní nápravy na prostřední příčce rámu.
Na obrázku je dobře vidět i t.zv. "horská vzpěra" tvaru Y ukotvená pod skříní diferenciálu, jejíž účel byl zapřít se o vozovku a tak zabránit nechtěnému couvnutí vozu při rozjíždění do kopce.
Technické údaje
pro typ RN z roku 1934:

Motor: ………………………………………. vodou chlazený řadový šestiválec SV
Počet válců: …………………………………. 6
Vrtání: ……………………………………….. Ø 80 mm
Zdvih: ………………………………………... 115 mm
Celkový objem ………………………………. 3.468 ccm
Výkon: …………………………………. 55 ks / 3 000 ot.min.
Klikový hřídel: 4 x uložený, vpředu s torzním tlumičem
Ventilový rozvod: spodové ventily SV
Mazání: tlakové s náplní oleje v karteru
Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem
Karburátor: vertikální
Zapalování: 12V bateriové Bosch, s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 12V / 60 Ah
Spojka: jednolamelová s mechanickým vypínáním
Převodovka: sešroubovaná do společného celku s motorem
Počet rychlostí: 4 + zpátečka
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu

Podvozek
Rám: obdélníkový se šesti příčkami
Přední náprava: pevná, kovaná
Přední pérování: podélná listová pera
Zadní náprava: pevná typu Banjo, opřená troubou do koule na příčce rámu
Zadní pérování: podélná listová pera

Přenos síly na zadní nápravu: dvoudílným kardanem se středovým ložiskem
Rozvodovka: s kuželovým diferenciálem a ozubeným soukolím Gleason

Nožní brzda: mechanicky ovládaná, bubnová, na všechna čtyři kola
Ruční brzda: mechanicky ovládaná, na kotouč za převodovkou

Kola: 20“ palcová disková, upevněná 6 maticemi (vzadu ve dvojmontáži)
Ráfky: ploché se snímacím okrajem
Pneumatiky: 6,50 x 20“ Bus
Počet náhradních kol: 1

Váha samotného podvozku: 1.570 kg

Rozvor: ……………………… 3.650 mm
Rozchod vpředu: ……………………. 1.4320 mm
Rozchod vzadu: ……………………... 1.400 mm

Délka normálního valníku: 5.110 mm
Šířka: 1.800 mm
Výška (přes kabinu): 2.070 mm

Rozměry normální ložné plochy: 2.800 mm x 1.800 mm, výška bočnic 400 mm
Rozměr větší ložné plochy (na přání): 3.200 mm x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm
Rozměr největší ložné plochy (na přání): 3.500 x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm

Nosnost: 2.000 kg (dle výrobce možnost přetížení až o 20%)
Maximální rychlost: až 80 km/hod.

Nádrž: 102 litrů s dvojcestným kohoutem (umístěná pod sedadlem řidiče)
Spotřeba benzínu na 100 km: …………………………………………. 22 - 25 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: …………………………………………… 0,28 litru
Praga RN - vyobrazení z prospektu 1937 (archiv Hošťálek) Další provedení "ereny" mělo stále ještě rovný chladič s chromovaným rámem, ale už modernizované přední blatníky s bočnicemi a rovné čelní sklo bez středového sloupku.
Těsně před druhou světovou válkou byla v Jugoslávii vypsána soutěžní jízda nákladních automobilů, na jejímž výsledku měl být vybrán typ pro uvažovanou licenční výrobu. Tím se stala Praga RN, na snímku před konkurenčním vozem Saurer.
Zpráva o zahájení výroby nákladních vozů Praga v Rakovici (Jugoslávie), uveřejněná v novinách Večerní Svobodné Slovo (listopad 1940).
Smlouva s Jugoslávií byla uzavřena již v roce 1938. Nejprve o prodeji, pak o montáži z dodaných dílů a následně o licenci na vlastní výrobu vozů Praga RN v továrně IMR (Industrija Motora Rakovica) v Rakovici u Bělehradu, která ale byla přerušena válkou a následně znovuzahájena až v roce 1947.