![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ZETOR 25 - traktor JAWA 350 ccm typ 361 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
PRAGA - nákladní typ RN 1933-1937Výrobce: ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK Automobilní oddělení, Praha X., Karlova 22.
Dle slov výrobce byl nový dvoutunový typ RN velmi rychlý nákladní automobil, schopný dosáhnout rychlosti až 80 km/hod., což bylo v době jeho vzniku pro náklaďák skutečně mimořádné. Spolu s tradičně důkladnou konstrukcí a pragováckou kvalitou tak přišel na trh vůz, který se dočkal mnoha sérií, dlouhé doby výroby, mnoha různých nástaveb a dokonce i zahraniční licence.
Oba typy se ve výrobě nějakou dobu překrývaly, takže měly i některé shodné díly. Přední blatníky byly otevřené, bez bočních stěn a čelní sklo mělo uprostřed masivní sloupek. na nepříliš kvalitním snímku z dobového letáku - vyobrazení prozrazuje bohaté použití hliníkových slitin, z nichž je skříň motoru, obal převodovky i hlava válců s vodní pumpou. Litinový blok válců byl samostatný, na motorovou skříň přišroubovaný. Sací potrubí bylo kvůli předehřevu směsi sešroubované s výfukovým, karburátor vertikální, zespod zavěšený. Na předním konci klikového hřídele je zřejmý torzní tlumič kmitů. Na obrázku je dobře vidět i t.zv. "horská vzpěra" tvaru Y ukotvená pod skříní diferenciálu, jejíž účel byl zapřít se o vozovku a tak zabránit nechtěnému couvnutí vozu při rozjíždění do kopce.
Technické údaje
pro typ RN z roku 1934: Motor: ………………………………………. vodou chlazený řadový šestiválec SV Počet válců: …………………………………. 6 Vrtání: ……………………………………….. Ø 80 mm Zdvih: ………………………………………... 115 mm Celkový objem ………………………………. 3.468 ccm Výkon: …………………………………. 55 ks / 3 000 ot.min. Klikový hřídel: 4 x uložený, vpředu s torzním tlumičem Ventilový rozvod: spodové ventily SV Mazání: tlakové s náplní oleje v karteru Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem Karburátor: vertikální Zapalování: 12V bateriové Bosch, s odstředivou regulací předstihu Baterie: 12V / 60 Ah Spojka: jednolamelová s mechanickým vypínáním Převodovka: sešroubovaná do společného celku s motorem Počet rychlostí: 4 + zpátečka Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Podvozek Rám: obdélníkový se šesti příčkami Přední náprava: pevná, kovaná Přední pérování: podélná listová pera Zadní náprava: pevná typu Banjo, opřená troubou do koule na příčce rámu Zadní pérování: podélná listová pera Přenos síly na zadní nápravu: dvoudílným kardanem se středovým ložiskem Rozvodovka: s kuželovým diferenciálem a ozubeným soukolím Gleason Nožní brzda: mechanicky ovládaná, bubnová, na všechna čtyři kola Ruční brzda: mechanicky ovládaná, na kotouč za převodovkou Kola: 20“ palcová disková, upevněná 6 maticemi (vzadu ve dvojmontáži) Ráfky: ploché se snímacím okrajem Pneumatiky: 6,50 x 20“ Bus Počet náhradních kol: 1 Váha samotného podvozku: 1.570 kg Rozvor: ……………………… 3.650 mm Rozchod vpředu: ……………………. 1.4320 mm Rozchod vzadu: ……………………... 1.400 mm Délka normálního valníku: 5.110 mm Šířka: 1.800 mm Výška (přes kabinu): 2.070 mm Rozměry normální ložné plochy: 2.800 mm x 1.800 mm, výška bočnic 400 mm Rozměr větší ložné plochy (na přání): 3.200 mm x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm Rozměr největší ložné plochy (na přání): 3.500 x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm Nosnost: 2.000 kg (dle výrobce možnost přetížení až o 20%) Maximální rychlost: až 80 km/hod. Nádrž: 102 litrů s dvojcestným kohoutem (umístěná pod sedadlem řidiče) Spotřeba benzínu na 100 km: …………………………………………. 22 - 25 litrů Spotřeba oleje na 100 km: …………………………………………… 0,28 litru Smlouva s Jugoslávií byla uzavřena již v roce 1938. Nejprve o prodeji, pak o montáži z dodaných dílů a následně o licenci na vlastní výrobu vozů Praga RN v továrně IMR (Industrija Motora Rakovica) v Rakovici u Bělehradu, která ale byla přerušena válkou a následně znovuzahájena až v roce 1947. |