![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ZETOR 25 - traktor Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
Malý osobní vůz s páteřovým chassis a nezávisle odpérovanými koly, vyráběný v období 1934-1938.
Výrobce: ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK, A. S. Automobilní oddělení, Praha X., Karlova 22 Poprvé byl vůz Praga Baby představen na Pražském autosalonu 1934, kde pro své elegantní linie vzbudil velký ohlas. První vyrobený vůz byl bez diferenciálu, měl středovou partii střechy potaženou umělou kůží "Fabrikoid" a malé reflektory Bosch o průměru skla Ø 150 mm. Také druhý vyrobený vůz byl bez diferenciálu, se středovou partií střechy potaženou Fabrikoidem a s reflektory Bosch o průměru skla Ø 150 mm. Byl však už lakován ve dvoubarevném provedení. Zajímavým detailem prvního i druhého vyrobeného vozu byla zadní číslová tabulka, uchycená pod šrouby rezervy, takže se při snímání rezervy musela sejmout. Prvorepublikové předpisy připouštěly pouze jedno koncové světlo, takže oba první vozy Praga Baby měly koncovou lampičku jedinou, trčící uprostřed skrz držák rezervy. S prvními dvěma vyrobenými vozy se továrna pochlubila i siamskému královi při jeho návštěvě u nás. Samozřejmě za přítomnosti fotografa, aby bylo co nabídnout tehdejšímu tisku... Dalším typem, který se dočkal představení ještě v témže roce, byl tento elegantní dvoumístný roadster se sklápěcím rámem čelního skla a skládací plátěnou střechou. Jak je z tohoto továrního snímku zřejmé, roadster měl odlišné žebrování kapoty, které mělo vůz opticky prodloužit a zároveň navozovat dojem vyšší rychlosti.
Technické údaje Praga Baby:
Motor: řadový čtyřválec SV (z typu Piccolo) Vrtání: Ø 60 mm Zdvih: 88 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 22 koní při 3.200 ot./min. Kliková skříň: z lehké slitiny(elektronu) Blok válců válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny Hlava válců: snímací, z lehké slitiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: Pohon vačkového hřídele: Karburátor: Zenith 26T Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené s pumpou a ventilátorem Obsah chladiče: 8 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 4 litry (v karteru motoru) Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s rozdělovačem Baterie: 6 V / 75 Ah Dynamo: 6 V / 90 W Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní, se zpátečkou,v bloku s motorem Synchronizace: druhá a třetí rychlost Řazení: pákou uprostřed vozu Převody: 1- stupeň 1 : 4,14 2 - stupeň 1 : 2,26 3 - stupeň 1 : 1 Zpátečka - 1 : Přenos síly na zadní nápravu: kardanem se dvěma Hardy-spojkami Hnací náprava: zadní - výkyvná,bez diferenciálu Rozvodovka: samostatná, pružně uložená k rámu Převod zadní nápravy: spirálovým ozubením Gleason Rám: centrální skříňový nosník, vpředu i vzadu rozvidlený Přední osa: paralelogram tvořený nahoře rameny z ocelového plechu, dole pérem Přední pérování: příčným listovým pérem, doplněné tlumiči Zadní osa: výkyvná, hnací Zadní pérování: příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická lanová na všechna kola Ruční brzda: mechanická lanová na všechna kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: plné ocelové disky s prohloubeným ráfkem Pneumatiky: 4,75 – 16 superballon Rozvor: 2.540 mm Rozchod vpředu: 1.125 mm Rozchod vzadu: 1.170 mm Délka zavřeného vozu: 3.680 mm Šířka: 1.420 mm Výška: 1.450 mm Výška otevřeného vozu s nataženou střechou: 1.420 mm Světlost: 148 mm Průměr otáčení: 10 m Váha chassis s normální výpravou: 605 kg Váha zavřeného vozu s náplněmi: 815 kg Užitečné zatížení: 470 kg Nejvyšší rychlost: 92 až 100 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 - 9 litrů (při jízdě mimo město) Spotřeba oleje na 100 km: 0,12 - 0,15 litru Objem nádrže zavřeného vozu: 26 litrů (v motorovém prostoru) Obsah nádrže roadsteru: 24 litrů byl v podstatě osvědčený litrový čtyřválec z typu Piccolo 203. Základními parametry bylo vrtání Ø 60 mm a zdvih 88 mm, takže šlo o motor dlouhozdvihový. Jeho základem byla elektronová kliková skříň, na které seděl litinový blok válců, shora uzavřený snímací hlavou, rovněž odlitou z elektronu. Motor měl ventilový rozvod byl SV, tedy spodové ventily, uložené po pravé straně bloku. Podvozek vozu Praga Baby byl v konzervativní historii automobilky Praga doslova revoluční! Poprvé v historii se místo klasického rámu objevil rám centrální, páteřový, vpředu rozvidlený pro uložení motoru s převodovkou a vzadu pro uložení skříně rozvodovky. Praga Baby měla nezávislé zavěšení zadních kol, které dole tvořila trojúhelníková ramena, vylisovaná z ocelového plechu, nahoře konce příčného listového péra, usazeného na hliníkovém odlitku skříně rozvodovky. První provedení bylo bez diferenciálu, ten se začal montovat až od modelového roku 1937. Vůz měl mechanické brzdy, ovládané lanky. Rovněž přední kola byla nezávisle zavěšená, jen s tím rozdílem, že kyvná trojúhelníková ramena, vylisovaná z plechu, byla v tomto případě nahoře a příčné listové péro bylo vespod. Tovární snímek zavřeného vozu (model 1935) ve dvoubarevném provedení jak se objevil v úvodu 2.vydání publikace "Rukojeť pro řidiče motorových vozidel" vydané Vojenským ústavem vědeckým, Praha-Dejvice v roce 1938. Kuželové soukolí rozvodovky mělo samozřejmě obloukové ozubení Gleason.
Základními modely v sezóně 1937 byl uzavřený dvoudvéřový vůz a čtyřmístný otevřený vůz s plátěnou střechou.
|