JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 321


Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1939 - 1941 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach
Typ BMW 321 byl inovací předchozího jeden a půl roku vyráběného vozu BMW 320.
Zvenku se změna týkala zavěšení dveří. Původní dveře, zavěšené vpředu, nahradily dveře zavěšené vzadu, tedy otevírající se "proti větru". Z dnešního bezpečnostního hlediska se to zdá krokem zpátky, ale tehdy firma preferovala snadnější nastupování do vozu, zejména k zadním sedadlům.
Změnou, která byla zvenku téměř nepostřehnutelná, byla nová přední náprava s příčným listovým pérem umístěným vespod, která byla převzata z většího typu 326.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW 321:
Motor: řadový šestiválec OHV
Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.971 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 45 koní při 3.750 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem „Duplex“

Karburátor: jeden, vertikální Solex 30
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované dvoulistým ventilátorem
Obsah chladiče: 7,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 4 litry
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 6 V / 75 Ah (vlevo pod zadním sedadlem)
Dynamo: 6 V / 90 W

Spojka: F&S typ K 12, jednolamelová, suchá
Převodovka: 4-rychlostní , synchron 3. A 4. stupně, v bloku s motorem
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1 – 3,66
2 - 2,22
3 - 1,51
4 - 1
Hnací náprava: zadní, pevná
Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem
Převod zadní nápravy: 1 : 4,55

Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky
Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd
Přední osa: nahoře ramena tlumičů pérování, dole příčné listové péro
Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče

Kola: děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,50 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 750 mm
Rozchod vpředu: 1 300 mm
Rozchod vzadu: 1 300 mm

Délka vozu: 4 500 mm
Šířka: 1 670 mm
Výška: 1 500 mm
Poloměr otáčení: 11 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg
Váha kabrioletu: 1.400 kg
Váha Sport limousine: 1.250 kg
Nejvyšší přípustná celková váha: 1.600 kg

Nejvyšší rychlost: 110 km / hod.
Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 35 sek.
Spotřeba na 100 km: 11 litrů
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu, plnění hrdlem pod poklicí rezervy)

Cena zavřeného dvoudvéřového provedení 4.800,- RM (Říšských Marek)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kabriolet
tady v tovární, trošku idealizované kresbě. Proti standardní dvoudvéřové limousině byl o dost dražší, v době svého uvedení na trh stál 5.650,- RM.
Tovární vyobrazení kabrioletu
které bylo uveřejněno v únorovém čísle časopisu Motor und Sport, vydaném k Berlínskému autosalonu 1939.