![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 ZETOR 25 - traktor MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 DŘEVOPLYN - náhradní paliva TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
BMW 320Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach
BMW 320 byl novinkou roku 1937. Byl to dvoulitr v nové dvoudvéřové karoserii oblých tvarů, jehož charakteristickým detailem byly vpředu zavěšené dvéře s trojúhelníkovými okénky.
Zavřených vozů bylo vyrobeno celkem 2.416 a jejich cena byla 4.500,- RM Vpředu zavěšené dveře s trojúhelníkovými závětrnými okénky měl i kabriolet. Kabrioletů bylo celkem 1.635 a jejich cena byla 5.250,- RM
Technické údaje BMW 320:
Motor: řadový šestiválec OHV Typ: M 320 Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 96 mm Obsah: 1.971 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 45 koní při 3.750 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Pohon vačkového hřídele: dvojitým „Duplex“ řetězem Karburátory: vertikální Solex 30 BFLVS Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované dvoulistým ventilátorem Obsah chladiče: 7,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 4 litry Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu Baterie: 6 V / 75 Ah (vlevo pod zadním sedadlem) Dynamo: Bosch 6 V/90 W nebo Bosch 6V/130 W Spojka: F&S typ K 12, jednolamelová, suchá Převodovka: Hurth 4-rychlostní , synchron 3. a 4. stupně Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1 – 3,66 2 - 2,22 3 - 1,51 4 - 1 Hnací náprava: zadní, pevná Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem Převod zadní nápravy: 1 : 4,38 Převod zadní nápravy od roku 1938: 1 : 4,55 Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd s vpředu zavěšenými dveřmi Přední osa: dole ramena tlumičů pérování, nahoře příčné listové péro Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče Kola 1936: děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16" Pneumatiky: 5,25 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2.750 mm Rozchod vpředu: 1.160 mm Rozchod vzadu: 1.300 mm Délka vozu: 4.500 mm Šířka: 1.540 mm Výška: 1.500 mm Poloměr otáčení: 13 m Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg Nejvyšší přípustná celková váha: 1.600 kg Nejvyšší rychlost: 110 km / hod. Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 35 sek. Spotřeba na 100 km: 11 litrů Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu, plnicí hrdlo pod poklicí rezervy) byl dvoulitrový šestiválec, osazený jedním vertikálním (zespodu zavěšeným) karburátorem Solex 30 BFLVS, se kterým motor dával výkon 45 koní (33,1 kW) při 3.750 otáčkách za minutu. Motor byl s převodovkou sešroubován do společného celku, pružně uloženého na dvou silentblocích vpředu a dalších dvou po stranách spojkové komory. Na snímku z levé strany je vidět uložení excentrického dynama Bosch, jehož pootáčením se napínal klínový řemen, současně pohánějící i vodní pumpu. Za dynamem trčí šikmo z bloku měrka oleje a vprostřed bloku je vidět rozdělovač, který byl uložen otočně, takže prostřednictvím šikmého táhla a páky za ním bylo bowdenem ke knoflíku na palubní desce možné z místa řidiče ubrat pro snadnější start předstih až na nulovou hodnotu. Za rozdělovačem je vidět membránová benzínová AC pumpa, poháněná od vačkového hřídele. Ta sála benzín od nádrže vzadu (pod kufrem vozu) a dopravovala jej ke karburátoru na druhé straně motoru.
V červenci 1937 vznikl tento návrh Sport Kabrioletu 2+2 na podvozku BMW 320 od stuttgartské karosárny Reutter, která byla původcem mnoha zakázkových, převážně sportovních, karoserií.
Vedlejší snímek je značně nedokonalý - přesto ale jasně dokumentuje, že tento zakázkový vůz jezdil v padesátých letech v Českých Budějovicích. Podle poznávací značky NDR se jednalo o vůz z běžného provozu, se kterým přijel jeho majitel v sedmdesátých letech do ČSSR na dovolenou... |