JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW R47 - závodní


foto: Miloň Dvořák Závodní motocykl, vzniklý úpravou sportovního typu BMW R47 (500 ccm OHV) vyrobeného v roce 1928.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

foto Miloň Dvořák Motocykly BMW typu R47 vyráběné v letech 1926-28
byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy.
Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Jak rozšířené a závodníky upravované tyto stroje byly dokládá snímek ze startu legendárnho německého okruhu Avus v roce 1937, kde jsou jich kromě jediného Nortona celé první dvě řady startovního pole.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ: M 51
Číslo motoru: 35286
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min.
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé
Ojniční ložiska: válečková
Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2 litry
Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců
Elektrická výzbroj: zapalovací magnet orig. Bosch FF2 levotočivý
Svíčky: orig. Bosch W 175, dnes Brisk

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)
Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem
Typ: G 44
Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 2,5
2. rychlost - 1 : 1,6
3. rychlost - 1 : 1,1

Sekundární převod: hřídelem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4

Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 10,96
2. rychlost - 1 : 6,57
3. rychlost - 1 : 4,7

Kola: drátová
Přední kolo: 21", 40 drátů
Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem

Zadní kolo: 19", 40 drátů
Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02

Rám: trubkový uzavřený dvojitý, orig. R 47
Číslo rámu: 5421
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky, orig. R 47
Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem, orig. R 47
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, orig. R 47 ale posunuté vzad
Stupačky: posunuté vzad, sklopné zn. Gefrag na zvlášť udělaných držácích
Stojan: trubkový centrální originálního provedení R 47

Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce
Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem

Zadní brzda: vnější čelisťová na buben hnacího hřídele, orig. R 47
Ovládání: původním nožním pedálem

Výbava:
Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu (orig. dle katalogu BMW)
Závodní řidítka (repliková á la Ernst Henne) v originál BMW stavitelných držácích
Ovládání plynu: otočnou rukojetí Magura (místo původního ovládání páčkou)
Otáčkoměr dobový firmy Hamo - Tachometer Karlsruhe, montovaný místo tachometru v nádrži
Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu (původní dobová výroba)
Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada)
Seřizovatelný tlumič řízení, příplatkový originál z katalogu BMW
Výfuky se závodními koncovkami (megafony)

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm (přes válce motoru)
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg

Objem originální nádrže: 14 litrů
Objem přídavné nádrže: 4,5 litrů

Max. rychlost: přes 110 km/hod.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
inzerát firmy A. Holeček z časopisu Motor-Revue 1928 Historie stroje:

Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi.

Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, jeho prvním, ani jeho dalších majitelích žádné záznamy či fotografie nedochovaly.

Majitelem stroje v letech 1961-1968 byl Petr Kadaník z Liberce, pak jej prodal současnému majiteli Petru Hošťálkovi. Když v roce 1961 spolu stroj v Jablonci n/N. kupovali, původní majitel jim tvrdil, že pokud ví, kdysi se s ním závodilo. Dokládal to vývodem pro otáčkoměr od vačkového hřídele a také upraveným vypínáním spojky se záchytem bowdenu vlevo dole na boku skříně převodovky. Tato předělávka byla nutná kvůli montáži dvou karburátorů, protože v originálu mají stroje BMW R 47 záchyt bowdenu spojky na těle karburátoru, společného pro oba válce.
Liberec, před domem Arbesova 6 - foto Hošťálek 1961 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) Na tomto snímku je Petr Kadaník s popisovaným strojem, zachycený nad schody v Arbesově ulici, kde v pozadí je plot a dům, v němž tehdy Petr Hošťálek bydlel. O půl roku později si stejný stroj koupil v Liberci i on a oba je používali v běžném provozu. Už tehdy šlo o motocykly značně staré, majiteli vícekrát předělávané a vylepšované.
Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl na fotografii koupil, byla přední vidlice z kývačky, přední kolo z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby.
foto samospoušť Hošťálek 1961 (Zeiss-Ikon Přátelé Kadaník (BMW R47) a Hošťálek (zatím ještě s tátovou ČZ 175 Special) na dobovém snímku ze společného výletu, jak se tehdy jezdilo: ve svetrech a bez přilby, jen s brýlemi (většinou slunečními), zato ale s nezbytnými kytarami.
O měsíc později si už i Petr Hošťálek koupil stejný stroj BMW...
foto Kadaník - 1961 (Zeiss-Ikon Tady už Petr Hošťálek při výměně vyběhaných pouzder teleskopů svého bavoráka (také předělaného na vidlice z kývačky Jawa), zatímco v pozadí stojí opřený o kamennou podezdívku domu v Purkyňově ulici 14/547 teď už na bílo přestříkaný Kadaníkův stroj s vymontovanou rozvodovkou zadního kola kvůli vylámaným zubům hrušky.
foto Hošťálek (1960) foto Hošťálek 1960 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) Opravy, jak vidět i značného rozsahu, se dělaly v hodně provizorních podmínkách. Takhle probíhala výměna lamely spojky a současně s ní i oprava vyskakující dvojky v převodovce. Úspěšný zásah proběhl za jedno odpoledne na žulových schodech v zahrádce libereckého domu v Purkyňově ulici č.14 - následný den už bylo hotovo a mohlo se jet na výlet...
foto Hošťálek - 1960 (Zeiss-Ikon Jediný tehdy dostupný těsnící tmel na skříně motorů a převodovek byl Hermosal, tmavohnědý táhnoucí se roztok šelaku v lihu, který se prodával v obchodech Mototechna nebo specializovaných Drogeriích.
Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem...
Kadaníkův šestiválec BMW 303 Hošťálkův šestiválec BMW 315/1 Sport Dva roky nato oba přátelé přesedlali do aut - Petr Kadaník do dvoudvéřového osobního BMW 303 a Petr Hošťálek do sportovního BMW 315/1.
Když v roce 1968 oba nastoupili do AZNP-Škoda Mladá Boleslav (Kadaník do Vývoje v Česaně a Hošťálek do připravovaného muzea) odkoupil Petr Hošťálek Kadaníkův motocykl BMW R47 do své sbírky.
foto: Miloň Dvořák (2023) foto Petr Hošťálek (2022) Renovace byla dokončena v roce 2023
a takhle vypadá výsledek:

vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkův nyní Hošťálkův)

vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkův nyní Miloně Dvořáka)
Veteran rallye Křivonoska 2023
Restaurátor ing. Miloň Dvořák při názorné ukázce "závodního" posazu pro kolemstojící diváky a při demonstraci akcelerace stroje na parkovišti Veteran rallye Křivonoska 2023.

Na pohledu zepředu je vidět, o co jsou válce impozantního boxer motoru širší než závodní řidítka...
foto: Miroslav a Michal Falta 2023 Závod do vrchu "Brno - Soběšice"
Konečně fotka z prvního "ostrého" nasazení - Petr Hošťálek nemohl startovat kvůli ještě nezhojené zlomenině klíční kosti, takže ho za řidítky zastoupil Miloň Dvořák, tady zachycený v dobové kůži i přilbě v plném tempu do Soběšického kopce.
Sosnová Classic 2025
byla první příležitostí vyzkoušet "bavoráka" na okruhu tamního autodromu.

Petr Hošťálek dostal pozvání na akci z Auto Škoda Mladá Boleslav, aby v exhibičních jízdách předvedl divákům nejstarší motocyklettu Laurin & Klement z roku 1901. Tak využil příležitost a přihlásil i svůj popisovaný stroj BMW R47 z roku 1928, který pořadatelé zařadili do třídy MOTO 1.
foto Marek Kronbauer foto Marek Kronbauer
Byla to dvojnásobná premiéra:
Sedmadevadesátiletý bavorák z roku 1928 poprvé po renovaci na dráze - a jednaosmdesátiletý Petr Hošťálek (1943) poprvé po 64 letech zas za jeho řidítky.
foto Marek Kronbauer foto Marek Kronbauer
V pátek se jely tři tréninkové jízdy po 20.minutách
takže to bylo spíš o seznamování s tratí a možnostmi motocyklu než o závodění. Po zjištění, že na tomhle okruhu je u bavoráka z roku 1928 zbytečné řadit, že jeho dvojka vyhovuje jak délce rovinek (kde motor točí až 4.700 ot./min.), tak pro průjezd všech zatáček trati, už to znamenalo jen testovat, jak drží pneumatiky vpředu i vzadu huštěné na 1,8 atm a jaký náklon je možné si dovolit.
V sobotu ráno bylo chladno a trať místy navlhlá s velkou louží před nájezdem do cílové rovinky. Díky vlhkému a studenému vzduchu šel motor mimořádně dobře, tak si pro fotografa u trati Petr Hošťálek tou louží dovolil jeden efektní průjezd...
foto Marek Kronbauer Se stejným strojem BMW R47 jel ve třídě MOTO 1 kolega a dlouholetý kamarád Ivo Lohr, jezdící závody klasiků už přes tři roky, takže je s motocyklem dokonale sžitý - jak je ostatně na téhle fotce vidět...
foto Marek Kronbauer foto Marek Kronbauer
S bavorákem Ivo Lohra závodil už jeho otec Petr, takže stroj je upraven na podstatně vyšší výkon (ostřejší vačka, větší zdvih i průměr ventilů, vysoké písty), má větší a mnohem účinnější brzdy a Ivo v jeho sedle za tři roky spoustu zkušeností. Tak je z porovnání fotek zřejmá větší razance a ostřejší způsob jízdy.