JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA Piccolo 1932


Prospektové vyobrazení dvoudveřového modelu Conduite interieure (archiv Hošťálek) Osobní automobil s litrovým motorem, vyráběný automobilkou Praga v letech 1929 - 1932.


Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ - KOLBEN - DANĚK, akc. spol.
Automobilní oddělení: Praha X., Karlova 22.
sbírka Hošťálek Rám chladiče nesl vpředu znak tvaru erbu s podkladem smaltovaných vlajek a dvouosasým lvem a nahoře ho zdobila soška "Génia vítězství", navržená význačným českým sochařem Ladislavem Šalounem (*1870 - †1946).
Vyobrazení podvozku z prospektu (archiv Hošťálek) Chassis
Praga Piccolo byl automobil vyloženě konzervativní konstrukce, čemuž odpovídal zejména podvozek. Rám byl tvořen dvěma lisovanými podélníky tvaru U, propojenými vpředu, vzadu, i za hnacím agregátem příčkami. Podélníky byly přes zadní nápravu vyhnuté a před přední obloukovitě skloněné. Obě nápravy byly pevné, k rámu uchycené podélnými listovými péry, doplněnými třecími tlumiči výkyvů. Za motorem byla příčná stěna s konzolou, na níž seděla nádrž odkud stékal benzín ke kerburátoru samospádem. Řízení šroubem a segmentem bylo vpravo, spojovací tyče vybavené odpruženými klouby. Podvozek vážil cca 650 kg.
vyobrazení z prospektu (archiv Hošťálek) Hnací agregát
tvořil čtyřválcový vodou chlazený motor se spodovými ventily, sešroubovaný do společného celku s třírychlostní převodovkou. Také jeho konstrukce byla konzervativní, vycházející z předchozího typu Piccolo. Továrna ve velké míře používala lehké slitiny. Litinový byl pouze blok válců, zatímco z hliníku byla nejen snímací hlava Ricardo, ale i svrchní část motorové skříně, vana motoru, skříň rozvodů s uložením dynama, vrtule ventilátoru a také obal převodovky.
Technické údaje
Praga Piccolo 1932:

Motor: řadový čtyřválec SV
Počet válců: 4
Vrtání: Ø 60 mm
Zdvih: 88 mm
Celkový objem: 995 ccm
Normální výkon: 18 ks / 3 000 ot.min.
Maximální výkon na brzdě: 22 ks
Blok válců: samostatný, odlitý ze specielní šedé litiny
Hlava válců: snímací hliníková, se spalovacím prostorem "Ricardo"
Karter motoru: dělený, horní i dolní díl z elektronu
Klikový hřídel: kovaný ze speciální oceli, 2 x uložený
Ventilový rozvod: spodové ventily SV
Pohon vačkového hřídele: nehlučným ozubeným soukolím
Písty: hliníkové s invarovou vložkou Bohnalite
Pístní čepy: uložené kluzně v pístech i pouzdru ojnice
Mazání: tlakové oběžné
Nápň oleje: 3 litry, v karteru
Olejový filtr: plstěný
Hlídač mazání: patentní, blokující klapku karburátoru
Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem
Množství vody v chladiči a motoru: 15 litrů
Karburátor: horizontální Zenith nebo Solex
Zapalování: 6V bateriové Bosch
Dynamo: v ose klikového hřídele
Předstih: s odstředivou regulací, kombinovanou s ručním ovládáním páčkou
Osvětlení: Bosch s reflektory Ø 200 mm, koncovou lampou a houkačkou
Baterie: 6V / 60 Ah

Spojka: jednolamelová (obložení Ferodo) s mechanickým vypínáním

Převodovka: sešroubovaná do společného celku s motorem
Skříň převodovky: z hliníkové slitiny
Počet rychlostí: 3 + zpátečka
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu

Přenos síly na zadní nápravu: kardanem se dvěma Hardy-spojkami

Podvozek
Rám: obdélníkový s příčkami
Přední náprava: pevná, kovaná v profilu I
Přední pérování: podélná listová pera, doplněná třecími tlumiči pérování

Řízení: šroubem a segmentem, volant vpravo

Zadní náprava: z ocelové litiny
Zadní pérování: podélná listová pera
Rozvodovka: s kuželovým diferenciálem a ozubeným soukolím Gleason

Nožní brzda: mechanická, ovládaná táhly, na bubny všech čtyř kol
Ruční brzda: mechanická, ovládaná táhly, na bubny zadních kol

Kola: 18" palcová disková, upevněná 4 maticemi
Ráfky: 18" prohloubené
Pneumatiky: 4,75 x 18" W.B.

Váha samotného podvozku: 650 kg

Rozvor: ……………………… 2.600 mm
Rozchod vpředu: ……………………. 1.150 mm
Rozchod vzadu: ……………………... 1.170 mm

Délka přes nárazníky (bez kufru): 3.870 mm
Šířka: 1.450 mm
Výška (přes kabinu): 1.685 mm
Světlost: 200 mm
Nejmenší průměr otáčení: Ø 12¼ metru

Nosnost: 2.000 kg (dle výrobce možnost přetížení až o 20%)
Maximální rychlost: až 70 km/hod.

Nádrž: 28 litrů s dvojcestným kohoutem (na příčné stěně za motorem)
Spotřeba benzínu na 100 km: 9 - 10 litrů při plném zatížení
Spotřeba oleje na 100 km: 0,12 - 0,15 litru
1932 Praga Piccolo faeton - vyobrazení z prospektu (archiv Hošťálek) Praga Piccolo - faeton slovy prospektu:
Otevřený čtyřsedadlový vůz se dvěma dveřmi. Přední okno dvojdílné, horní část vyklápěcí.Přední sedadla odklopná. Sedadla a vnitřní stěny čalouněny fabrikoidem, podlaha vzadu kryta linoleem. Skládací střecha s tuhými postranicemi a obalem. Dvě zásobní kola s pneus, přední a zadní nárazník, tlumiče otřesů, přední a zadní číslová tabulka, elektrická houkačka, velké reflektory, stoplampa, ruční ukazatel směru, ruční stírač. Váha vozu cca 880 kg.