JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


M 52 "solo" - ruský motocykl

Motocykl vyrobený Irbitským motocyklovým závodem, SSSR

Retušovaný tovární snímek motocyklu M-52 Motocykl M-52 byl sportovní verzí známé "emky" M-72. Na rozdíl od jejího spodového motoru 750 ccm SV měl typ M-52 motor s ventily v hlavách OHV, ale obsah pouze 500 ccm, protože všechny tehdejší světové sportovní podniky uznávaly jako nejvyšší obsahovou třídu pětistovky.
Emblém IMZ Irbitského motocyklového závodu.
Technické údaje:

Motor: plochý dvouválcový čtyřtakt (boxer) OHV
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Výkon: 26 ks při 5.800 ot.min. (17,6 kW)
Ložiska klikového hřídele: 2, kuličková
Ojniční ložiska: válečková, v klecích
Mazání: oběžné, zubovým olejovým čerpadlem
Karburátory: dva, typu K-52
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování 6 V
Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-)
Dynamo: 6V/45 W)
Svíčka:
Předstih: ručně stavitelný páčkou na levé straně řidítek

Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem
Řazení: nožní s pomocnou ruční pákou

Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s pružnou gumovou spojkou a kardanovým kloubem
Stálý převod: hruška s talířem
Převod sólo: 1 : 3,6
Převod side: 1 : 3,89

Rám: dvojitý trubkový, svařovaný z rour o proměnném průřezu
Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením a třecím tlumičem řízení
Zdvih předního pérování:
Zadní pérování: kluzákové, bez tlumení
Zdvih zadního pérování:
Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované seřizovatelným centrálním spirálovým pérem
Tandemové sedlo: gumové výkyvné, odpérované dvojicí seřizovatelných spirálových per
Kola: 19” drátová, vzájemně zaměnitelná
Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19”
Pneumatiky: 3,50 – 19
Brzdy: čelisťové, půlbubnové

Parametry:
Délka: 2 160 mm
Šířka: 760 mm
Výška: 1 000 mm
Rozvor: 1 435 mm
Váha suchá: 200 kg
Dovolené zatížení: 200 kg

Objem nádrže: 18 l
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Max. rychlost: 110 Km/hod. sólo
Podle publikace "Motocykly irbitského závodu" (autoři Sergej Jakovlevič Aršinov a Ivan Michajlovič Košelev) se tento motocykl vyráběl v letech 1950-1957.
Genadij Motov, úspěšný tovární závodník začátku šedesátých let, dnes pracovník továrního motocyklového musea v Irbitu, udává, že bylo vyrobeno dohromady jen asi 600 kusů tohoto motocyklu a to včetně verzí se sidecarem. Pak byl další vývoj zastaven, protože motoru 500 ccm byl pro náročné podmínky ruských silnic nedostačující. Sice měl vyšší nominální výkon (26 ks) než spodová sedmsetpadesátka (22 ks), ale hodnota i průběh jeho kroutícíhio momentu byly nižší a vůbec ne vhodné pro jízdu se sidecarem.
Zpracováno podle podkladů z archivu Jihočeského motocyklového musea.