JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LEONETTE - Brazilské mopedy s napůl československým původem


20 Brazilské mopedy s 50 ccm motory Jawa 552
vyráběné v letech 1957 - 68.


Výrobce:
L. HERZOG Co., Rio de Janeiro
Brazílie, to je pro našince, který tam nikdy nebyl, především exotika! Jižní Amerika, horká země za mořem, nejznámější taneční karneval, krásné ženy, Rio de Janeiro…
A právě Rio de Janeiro bylo sídlem firmy Herzog Industries, kde vznikla celá řada pro nás velmi zajímavých a exotických mopedů a malých motocyklů značky Leonette.

Ale začněme s touhle historií od začátku:
Desátého prosince roku 1946, tedy nedlouho po skončení druhé světové války, přicestoval do Brazílie jakýsi pan Leon Herzog. Původem to byl Polák, který rodné Polsko opustil po nelehkých letech německé okupace v okamžiku, kdy začínalo být zřejmé, že s osvobozením sovětskou Rudou armádou přijdou nelehké chvíle další.
Za války měli s otcem v městečku Ostroviec nevelkou dílnu na jízdní kola, ve které se Leon vyučil a získal své první technické zkušenosti. Převážnou většinu zákazníků v té době představovali nenávidění němečtí vojáci, jenže u Herzogů neměli na vybranou. Jednak z něčeho museli žít a udržovat firmu, jednak věděli, že odmítnout se nedá - za to se šlo ke zdi. Postupem času pak kromě kol museli opravovat i motocykly Wehrmachtu a celkem správně tušili, že to jim po válce nikdo neodpustí. Bylo lepší emigrovat...
Jakmile se Leon octl za mořem, začal pochopitelně s bicykly. Jednak to uměl, jednak se stačilo podívat kolem sebe. Brazílie poválečných let byla v podstatě chudá země, jízdní kolo tu neměl skoro nikdo a trh v tomto směru nabízel víc než slibnou perspektivu. Leon začínal podnikat od nuly, byl prakticky bez peněz, ale podnikatelský duch mu nechyběl. Začátkem roku 1947 se dal dohromady se svým bratrem Bernardem, který v té době už v Rio de Janeiro vlastnil docela slušnou chemickou továrnu, a pustil se za jeho pomoci do obchodu s jízdními koly a jejich součástkami.
V rozmezí let 1948-50 nejdřív jen dovážel hotová kola značek Phillips, Hercules a Armstrong, především z Anglie. Ale přitom už začínal budovat vlastní firmu, kterou nazval Gulliver.
V ní postupně rozjel nejen výrobu prvních vlastních brazilských kol značek Roadster a Cacique ale současně i velkosériovou výrobu jednotlivých bicyklových součástek, které začal dodávat celé řadě dalších, nově vznikajících, brazilských výrobců jízdních kol.
Pohled do dílny, kde se vyplétaly a centrovaly ráfky jízdních kol. Podobně, jako v rakovnické „stadionce“, i v Herzogově továrně to byla práce především pro ženy…
Postupně svou nabídku klasických kol pánských a dámských rozšířil o zesílený typ se zdvojenou horní rámovou trubkou v normálním i sníženém provedení a následně také o kola rozvážková, upravená pro nákladní koš, umístěný nad menším předním kolem.
Bicyklové rámy, klasicky složené z trubek, vsazených do mufen, se letovaly natvrdo mosazí ve speciální peci.
Záběr z pásové montáže – právě je montován zesílený pánský model, se zdvojenou horní rámovou trubkou.
Pohled do výpravny, kde se hotová kola kontrolovala a následně obalovala pruhem krepového papíru. Uprostřed je vidět ve světlém lakování model s dvojitým sníženým rámem.
05_MINI Pohled do skladu hotových výrobků.
08_MINI Herzogovi se spolu s bratrem Bernardem dařilo.
Jenže v prosinci 1954, těsně před koncem roku, se na dalším vývoji jejich firmy podepsal obrovský požár. Ten zničil nejen továrnu, ale padl mu za oběť prakticky celý sklad nových bicyklů, připravených k expedici.

Tohle je výstřižek z brazilských novin O Globo, kde třetího prosince 1954 vyšla zpráva o požáru továrny na jízdní kola bratří Herzogů.
Leon Herzog ve své kanceláři Leona Herzoga ale požár zlomit nedokázal.
Naopak, při přestavování vyhořelého podniku ho to podnítilo nejen k jeho modernizaci, ale i k dalšímu rozšíření výroby.
Už před rokem 1954 zkoušel svůj bicykl s německým pomocným motorkem Victoria vedle zadního kola, tak teď na výrobu bicyklů hodlal v nové továrně navázat výrobou kol motorových.

Záběr je z nábřeží v Rio de Janeiro - kopec v pozadí je známá "Cukrová homole".
09_MINI
10_MINI
12_MINI
13_MINI
14_MINI
15_MINI
16_MINI
17_MINI
18_MINI
19_MINI