![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 15 - traktor 2010 - Renovace motoru A.K.D. DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
WALTER typ JuniorWalter, akciová společnost, továrna na automobily a letecké motory, Praha-Jinonice Na jejím základě získává Walter licenci nejprve na vůz Fiat 514, který se u nás začíná vyrábět od roku 1931 jako Walter Bijou a v roce 1932 pak licenci na vůz Fiat 508 Balilla, který dostává název Walter Junior. První vozy Walter Junior předvedla továrna pražským novinářům v posledním zářijovém týdnu 1932 na Jílovišťské silnici - informace a fotografie se objevila v čas. List motoristů č.13, vydaném v Praze dne 3.října 1932.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec SV Počet válců: 4 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 995 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,88 Maximální výkon: 24 koní (17,65 kW) / 3500 ot. min Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (postranní ventily) Pohon vačkového hřídele: řetězem Blok motoru: ze šedé litiny Hlava válců: snímací, litinová Písty: z lehké hliníkové slitiny Chlazení: termosyfonové vodní s větrákem za chladičem Mazání: tlakové Zapalování: 12V, bateriové s cívkou a rozdělovačem s automatickým řízením předstihu Baterie: 12V / 38 Ah Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Karburátor: Solex 26 UBIP Nádrž: 27 litrů, z toho 4 litry rezerva (umístěná pod kapotou za motorem) Doprava paliva: samospádem Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třístupňová se zpátečkou s přímým řazením uprostřed vozu Hnací náprava: zadní Přenos síly na zadní nápravu: spojovacím hřídelem se dvěma pružnými Hardy-spojkami Rám: z ocelových lisovaných podélníků, spojených příčkami a křížovou výztuhou Přední náprava: pevná, kovaná, profilu I Pérování vpředu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči Zadní náprava: pevná, typu Banjo, s diferenciálem Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým soukolím Gleason Pérování vzadu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči Brzda nožní: hydraulická, jednookruhová, na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, pásová, působící na buben za převodovkou Řízení: šnekem a segmentem, volant na levé straně Disky: 17" ocelové, lisované plné, s prohloubeným ráfkem, upevněné čtyřmi šrouby Pneumatiky: 4,50 - 17" Rozvor: 2250 mm Rozchod vpředu: 1200 mm Rozchod vzadu: 1200 mm Celková délka: 3140 mm Celková šířka: 1400 mm Celková výška: 1530 mm Váha podvozku včetně náplní a rezervního kola: 415 kg Pohotovostní váha standardního zavřeného vozu: 687 kg Celková přípustná váha: 1085 kg Maximální rychlost: 85 km/hod. Spotřeba na 100 km: 6,3 kg (to jest asi 7,5 - 8 litrů)
1932 - Základní provedení
byl "tudor", tedy vůz s dvoudvéřovou celokovovou karosérií, který měl rezervu po straně, ve výkroji levého předního blatníku. Vyklápěcí čelní sklo patřilo ke standardnímu vybavení. Továrna uváděla v popisu, uveřejněném v říjnovém čísle časopisu Auto, že je to první automobil u nás, vyráběný s celoocelovou karoserií, ale to ve skutečnosti nebyla pravda, protože již od roku 1929 se s celoocelovou (a dokonce samonosnou) karoserií dělaly malé Aerovky 500 a 662 ccm... Ceny vozu Walter Junior v roce 1932: normální zavřený vůz 29.500,- Kč luxusní zavřený vůz 32.500,- Kč
Tovární popis provedení Junior-Normal:
Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie v některé ze standartních barev s jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, zásobní kolo s pneumatikou ve žlábku předního blatníku. Tovární popis provedení Junior-Luxus: Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie zvlášť jemně lakována v kombinaci dvou standartních barev s velmi jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromovaná mříž před chladičem s řiditelným svinovacím krytem ku regulaci teploty chladicí vody, chromované nárazníky vpředu i vzadu, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elegantní chromované kryty nábojů kol, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění zvláště vybranou prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), vyložení leštěným dřevem pod okny, záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, záclonky u postranních oken, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, dvě zásobní kola s pneumatikou ve žlábku předního blatníku. Standartní barvy jsou: tmavočervená, tmavomodrá, světlemodrá, beige, černá. Veškeré vozy Normal i Luxus mají podvozky a blatníky standartně černé. Karoserie vozů Normal jsou v jedné standartní barvě a jemně linkované. Karoserie vozů Luxus jsou zvláště jemně lakovány ve standartních kombinacích dvou standartních barev a velmi jemně a bohatě linkovány.
Zvláštní výprava
která může býti na přání a za zvláštní příplatek na vozy Junior dodána: Zásobní kolo (šesté) s pneumatikou, chromovaný přední nárazník, chromovaný zadní nárazník, stop-lampa, hodinky, chromovaná mříž se svinovacím krytem na chladič, celokovový kufr (bez vložek), chromované kryty nábojů kol, chromovaný kryt zásobního kola, zapalovač doutníků, popelníček, specielní lakování karoserie. Váhy: Chassis se čtyřmi koly a pneumatikami, krytem motoru, baterií, olejem v motoru, převodové skříni a zadní nápravě, bez vody a bez paliva, nářadí, zásobního kola, nárazníků, přístrojů a blatníků - kg 385 Chassis jako předchozí, avšak se zásobním kolem, nářadím, přístroji a příslušenstvím - kg 415 Zavřená čtyřsedadlová karoserie - jako předchozí, avšak se zásobním kolem a nářadím - kg 660 Vůz jako předchozí, ale k jízdě připraven, t.j. s vodou a palivem, neobsazený kg 687
V roce 1935 byl Walter Junior nabízen v těchto základních provedeních:
Junior Roadster ------------------------- 25.500,- Kč dvousedadlový sportovní otevřený vůz se sklopným čelním sklem a plátěnou stříškou, vzadu s výklopným nouzovým sedadlem pro dvě osoby Junior Limousina ------------------------- 27.500,- Kč čtyřsedadlový zavřený dvoudvéřový vůz s celoocelovou karoserií, posuvnými předními sedadly, výklopným čelním sklem a dvěma rezervami v předních blatnících Junior Kabriolet ------------------------- 32.500,- Kč aerodynamický (tedy šikmých linií) čtyřsedadlový vůz se sklápěcí střechou, výrobek firmy Sodomka, v luxusním provedení karoserie a dvěma rezervami Junior dodávkový ------------------------- 26.500,- Kč se skříňovou karoserií o nosnosti 250 kg, opatřenou širokými dvířky v zadní stěně
Ve třicátých letech firma Hellada, vyrábějící mýdlo, vydávala předtištěné sběratelské sešity, do nichž si děti mohly lepit kartičky s vyobrazením aut, letadel či lodí, které přikládala do svých balených mýdel.
Takhle vypadala kartička s typem Walter Junior. Fotografie je z červnového čísla časopisu Hvězda československých paní a dívek 1935. Dva snímky s autem Walter Junior z rodinného alba rodičů autora těchto stránek: Na prvním snímku je zcela vlevo Karel Hošťálek, jeho žena Miroslava Hošťálková-Herejková je druhá zprava. Jakou úlohu hrál v té době Walter Junior na snímku není známo. Pan řídící učitel Herejk auto ani řidičský průkaz neměl a Karel Hošťálek tehdy jezdil na motocyklu ČZ 175 Special, čemuž odpovídá jeho oblečení, a řidičský průkaz na auto zatím také neměl (autor stránek se narodil manželům Hošťálkovým až o pět let později)... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mimořádně zdařilou a elegantní kreací na podvozku Walter Junior bylo toto zakázkové dvoudvéřové Coupé pro slečnu Filipovou, provedené v roce 1934 karosárnou Sodomka a uveřejněné v témže roce na stránkách časopisu Motor-Revue.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roadster ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rok po zahájení výroby typu Junior byl představen na stejném podvozku i dvousedadlový roadster. Šlo o velmi atraktivní vozík, který ovšem v této reklamě z časopisu Motor-Revue 1934 dělal (díky výtvarníkovi) dojem opravdu velkého automobilu. Ve skutečnosti to ale byl sporťáček pro dvě útlé a na pohodlí nenáročné osoby... V roce 1934 byla cena tohoto roadsteru 25.500,- Kč (na této reklamě z Motor-Revue je uvedeno dokonce 26.500,- Kč) zatímco limuzína stála 29.500,- Kč a čtyřmístný kabriolet 34.500,- Kč ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ivan Hodáč
prvorepublikový automobilový jezdec, známý pod přezdívkou "Bibíšek", ve zbrusu novém dvoubarevném Walter Junior roadsteru. Dobový tisk se v tomto případě zmiňuje o tom, jak si pořídil "baťovskou" poznávací značku P-99 složenou ze dvojice číslic 9. Fotografie byla, samozřejmě, pořízena před velkou, v pozadí dobře viditelnou, reklamou Baťa... V roce 1934 startoval s výkonnějším speciálem Walter Junior SS (1.089 ccm OHV, 36 koní, čtyřstupňová převodovka) v závodu 1.000 mil československých, kde získal průměrem přes 92 km/hod. úžasné druhé místo ve třídě do 1.100 ccm a šesté v absolutním pořadí! Ještě lepší pak byl v roce 1935, kdy v třetím ročníku závodu 1.000 mil československých ve třídě do 1.100 ccm se speciálem Walter Junior SS zvítězil. V poválečných letech pak byl Hodáč (často psán krátce "Hodač") znám svými starty se závodním Aero-Minorem. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Časopis Motor Revue uveřejnil v srpnu 1934 tento záběr z jízdy Vladislava Alana Forejta a Bohumila Pospíšila s roadsterem Walter Junior do tehdejší "Arábie" (Britského Iráku a Saudské Arábie). O dobrodružstvích, která cestu provázela, pak Forejt napsal zajímavou knížku ("Za karavanou mrtvých"). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koncem šedesátých let byl v Liberci na prodej tento Walter Junior - roadster. O tom, kdo jej nakonec koupí, se mezi sebou dohadovali kamarádi Petr Hošťálek (dnes autor těchto stránek) a Petr Zeman (tehdy mechanik v autodílně sanitek liberecké nemocnice).
Nakonec vůz koupil Petr Zeman, protože Petr Hošťálek měl v té době několik dalších vozů.
Snímky jsou ze zahrady v Liberci, v Arbesově ulici č.6, kde tehdy Petr Hošťálek bydlel - v pozadí je jeho tehdejší otevřená čtyřsedadlová Aero 30.
(foto Hošťálek) Krátce poté, co jej Petr Zeman koupil, dostal vůz drátěná sedmnáctipalcová kola původem z vozu DKW, u nichž musely být upraveny středy na odpovídající italskou rozteč šroubů (Walter Junior byl licencí italského Fiatu typ Ballila a v originále 17-palcová kola měl). Blinkry z blatníků zmizely (díry po nich se samozřejmě musely zavařit) a místo nich vůz dostal dobové blikací "fajfky" Scintilla. Důležitou technickou změnou byla výměna nepůvodní vložky chladiče. Dodatečně byl namontován přední nárazník, specielně udělaný pro tento vůz. Na prvním snímku je Petr Zeman ve vlažném rozhovoru s německým konferenciérem (foto Hošťálek), na druhém v podstatně žhavějším rozhovoru s německou modelkou (foto místní pohotový reportér). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (foto: Hošťálek) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Walter Junior Roadster Petra Šafáře při Veteran Rallye Křivonoska 2006...
V Českých Budějovicích už je Petr Šafář se svým Walter - roadsterem dávno "štamgast"! -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
... a ještě jednou tentýž vůz, při Veteran Rallye Křivonoska 2013, fotografovaný nedaleko Lišova u Českých Budějovic.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tento původně dvousedadlový vůz v luxusním provedení se stahovacími okny ve dveřích byl některým z předchozích majitelů předělán vyříznutím příčky za sedadly a propojením prostoru nouzového sedadla v kufru na čtyřsedadlový a jeho současný majitel, když vůz s nesmírnou pečlivostí restauroval, se rozhodl tuto karosářskou úpravu ponechat. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Walter Ballila"
Pro několik vozů byla použita z Itálie dovezená fiatská hlava motoru s ventilovým uspořádáním OHV, čímž se výkon motoru zvýšil až na 40 koní při 4.400 ot./min., což bylo v těch letech na litrový motor skutečně hodně. Vozy v tomto provedení byly označované jako Walter Junior SS a mezi motoristickou veřejností se jim říkalo (podle italského originálu) Walter - Ballila.
Walter Junior SS měl šikmo skloněnou oválnou masku chladiče, standardně 17"palcová drátěná kola, stejná s Fiatem a ještě sportovnější švih karoserie, než běžné roadstery Walter Junior Sport.
Snímky jsou z 34.ročníku českobudějovické "Veteran Rallye Křivonoska" v roce 2004, kdy s tímto úchvatným vozem přijel pražský sběratel a veteránista Otto Nyč. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |