|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 11 - 1961 JIKOV - karburátory motocyklové AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
28.3.2024 B - BMW - motocykl typ R 63 Ostatní - BMW - Plaketa 9. Rohrrahmentreffen 2012 Ostatní - BMW Klub Praha - Plaketa sraz Litice 1981 |
|
WALTER typ Junior
Malý vůz se čtyřválcovým motorem, vyráběný od roku 1932 (na základě licence Fiat) pražskou firmou
Walter, akciová společnost, továrna na automobily a letecké motory, Praha-Jinonice
Po řadě vlastních konstrukcí automobilů, které firma Walter začala vyrábět již od roku 1913, následovala dohoda s italskou firmou FIAT.
Na jejím základě získává Walter licenci nejprve na vůz Fiat 514, který se u nás začíná vyrábět od roku 1931 jako Walter Bijou a v roce 1932 pak licenci na vůz Fiat 508 Balilla, který dostává název Walter Junior. První vozy Walter Junior předvedla továrna pražským novinářům v posledním zářijovém týdnu 1932 na Jílovišťské silnici - informace a fotografie se objevila v čas. List motoristů č.13, vydaném v Praze dne 3.října 1932.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec SV Počet válců: 4 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 995 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,88 Maximální výkon: 24 koní (17,65 kW) / 3500 ot. min Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (postranní ventily) Pohon vačkového hřídele: řetězem Blok motoru: ze šedé litiny Hlava válců: snímací, litinová Písty: z lehké hliníkové slitiny Chlazení: termosyfonové vodní s větrákem za chladičem Mazání: tlakové Zapalování: 12V, bateriové s cívkou a rozdělovačem s automatickým řízením předstihu Baterie: 12V / 38 Ah Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Karburátor: Solex 26 UBIP Nádrž: 27 litrů, z toho 4 litry rezerva (umístěná pod kapotou za motorem) Doprava paliva: samospádem Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třístupňová se zpátečkou s přímým řazením uprostřed vozu Hnací náprava: zadní Přenos síly na zadní nápravu: spojovacím hřídelem se dvěma pružnými Hardy-spojkami Rám: z ocelových lisovaných podélníků, spojených příčkami a křížovou výztuhou Přední náprava: pevná, kovaná, profilu I Pérování vpředu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči Zadní náprava: pevná, typu Banjo, s diferenciálem Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým soukolím Gleason Pérování vzadu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči Brzda nožní: hydraulická, jednookruhová, na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, pásová, působící na buben za převodovkou Řízení: šnekem a segmentem, volant na levé straně Disky: 17" ocelové, lisované plné, s prohloubeným ráfkem, upevněné čtyřmi šrouby Pneumatiky: 4,50 - 17" Rozvor: 2250 mm Rozchod vpředu: 1200 mm Rozchod vzadu: 1200 mm Celková délka: 3140 mm Celková šířka: 1400 mm Celková výška: 1530 mm Váha podvozku včetně náplní a rezervního kola: 415 kg Pohotovostní váha standardního zavřeného vozu: 687 kg Celková přípustná váha: 1085 kg Maximální rychlost: 85 km/hod. Spotřeba na 100 km: 6,3 kg (to jest asi 7,5 - 8 litrů)
1932 - Základní provedení
byl "tudor", tedy vůz s dvoudvéřovou celokovovou karosérií, který měl rezervu po straně, ve výkroji levého předního blatníku. Vyklápěcí čelní sklo patřilo ke standardnímu vybavení. Továrna uváděla v popisu, uveřejněném v říjnovém čísle časopisu Auto, že je to první automobil u nás, vyráběný s celoocelovou karoserií, ale to ve skutečnosti nebyla pravda, protože již od roku 1929 se s celoocelovou (a dokonce samonosnou) karoserií dělaly malé Aerovky 500 a 662 ccm... Ceny vozu Walter Junior v roce 1932: normální zavřený vůz 29.500,- Kč luxusní zavřený vůz 32.500,- Kč
Masku chladiče zdobil smaltovaný znak, v jehož modrém poli byl symbol leteckého hvězdicového motoru a tří letících vlaštovek, rozdělených tradičním nápisem Walter v šikmém bílém pásu.
Tovární popis provedení Junior-Normal:
Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie v některé ze standartních barev s jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, zásobní kolo s pneumatikou ve žlábku předního blatníku. Tovární popis provedení Junior-Luxus: Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie zvlášť jemně lakována v kombinaci dvou standartních barev s velmi jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromovaná mříž před chladičem s řiditelným svinovacím krytem ku regulaci teploty chladicí vody, chromované nárazníky vpředu i vzadu, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elegantní chromované kryty nábojů kol, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění zvláště vybranou prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), vyložení leštěným dřevem pod okny, záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, záclonky u postranních oken, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, dvě zásobní kola s pneumatikou ve žlábku předního blatníku. Standartní barvy jsou: tmavočervená, tmavomodrá, světlemodrá, beige, černá. Veškeré vozy Normal i Luxus mají podvozky a blatníky standartně černé. Karoserie vozů Normal jsou v jedné standartní barvě a jemně linkované. Karoserie vozů Luxus jsou zvláště jemně lakovány ve standartních kombinacích dvou standartních barev a velmi jemně a bohatě linkovány.
Zvláštní výprava
která může býti na přání a za zvláštní příplatek na vozy Junior dodána: Zásobní kolo (šesté) s pneumatikou, chromovaný přední nárazník, chromovaný zadní nárazník, stop-lampa, hodinky, chromovaná mříž se svinovacím krytem na chladič, celokovový kufr (bez vložek), chromované kryty nábojů kol, chromovaný kryt zásobního kola, zapalovač doutníků, popelníček, specielní lakování karoserie. Váhy: Chassis se čtyřmi koly a pneumatikami, krytem motoru, baterií, olejem v motoru, převodové skříni a zadní nápravě, bez vody a bez paliva, nářadí, zásobního kola, nárazníků, přístrojů a blatníků - kg 385 Chassis jako předchozí, avšak se zásobním kolem, nářadím, přístroji a příslušenstvím - kg 415 Zavřená čtyřsedadlová karoserie - jako předchozí, avšak se zásobním kolem a nářadím - kg 660 Vůz jako předchozí, ale k jízdě připraven, t.j. s vodou a palivem, neobsazený kg 687
V roce 1935 byl Walter Junior nabízen v těchto základních provedeních:
Junior Roadster ------------------------- 25.500,- Kč dvousedadlový sportovní otevřený vůz se sklopným čelním sklem a plátěnou stříškou, vzadu s výklopným nouzovým sedadlem pro dvě osoby Junior Limousina ------------------------- 27.500,- Kč čtyřsedadlový zavřený dvoudvéřový vůz s celoocelovou karoserií, posuvnými předními sedadly, výklopným čelním sklem a dvěma rezervami v předních blatnících Junior Kabriolet ------------------------- 32.500,- Kč aerodynamický (tedy šikmých linií) čtyřsedadlový vůz se sklápěcí střechou, výrobek firmy Sodomka, v luxusním provedení karoserie a dvěma rezervami Junior dodávkový ------------------------- 26.500,- Kč se skříňovou karoserií o nosnosti 250 kg, opatřenou širokými dvířky v zadní stěně
Ve třicátých letech firma Hellada, vyrábějící mýdlo, vydávala předtištěné sběratelské sešity, do nichž si děti mohly lepit kartičky s vyobrazením aut, letadel či lodí, které přikládala do svých balených mýdel.
Takhle vypadala kartička s typem Walter Junior.
Walter Junior jako cena v t.zv. "Nálepkové soutěži" - reklama a propagace se dělala nejrůznějšími způsoby. Tady ředitel firmy, dr. V. Kumpera předává hlavní cenu, nový vůz, výherci malému Milanu Procházkovi.
Fotografie je z červnového čísla časopisu Hvězda československých paní a dívek 1935.
1938
Dva snímky s autem Walter Junior z rodinného alba rodičů autora těchto stránek: Na prvním snímku je zcela vlevo Karel Hošťálek, jeho žena Miroslava Hošťálková-Herejková je druhá zprava.
Na druhém je Miroslava Hošťálková-Herejková vlevo, uprostřed její otec řídící učitel Julius Herejk a vpravo, v nepromokavém kabátě s motocyklovými brýlemi, stojí Karel Hošťálek.
Jakou úlohu hrál v té době Walter Junior na snímku není známo. Pan řídící učitel Herejk auto ani řidičský průkaz neměl a Karel Hošťálek tehdy jezdil na motocyklu ČZ 175 Special, čemuž odpovídá jeho oblečení, a řidičský průkaz na auto zatím také neměl (autor stránek se narodil manželům Hošťálkovým až o pět let později)... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934 - Coupé
Mimořádně zdařilou a elegantní kreací na podvozku Walter Junior bylo toto zakázkové dvoudvéřové Coupé pro slečnu Filipovou, provedené v roce 1934 karosárnou Sodomka a uveřejněné v témže roce na stránkách časopisu Motor-Revue.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roadster -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1933
Rok po zahájení výroby typu Junior byl představen na stejném podvozku i dvousedadlový roadster. Šlo o velmi atraktivní vozík, který ovšem v této reklamě z časopisu Motor-Revue 1934 dělal (díky výtvarníkovi) dojem opravdu velkého automobilu. Ve skutečnosti to ale byl sporťáček pro dvě útlé a na pohodlí nenáročné osoby... V roce 1934 byla cena tohoto roadsteru 25.500,- Kč (na této reklamě z Motor-Revue je uvedeno dokonce 26.500,- Kč) zatímco limuzína stála 29.500,- Kč a čtyřmístný kabriolet 34.500,- Kč ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na tomto dobovém snímku je Walter Junior roadster ve dvoubarevném provedení, s nárazníkem, ale bez příplatkové ozdobné mříže před chladičem. Za ním pózuje Pepa Maleček, člen mistrovského mužstva L.T.C., Praha, populárního hokejového týmu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ivan Hodáč
prvorepublikový automobilový jezdec, známý pod přezdívkou "Bibíšek", ve zbrusu novém dvoubarevném Walter Junior roadsteru. Dobový tisk se v tomto případě zmiňuje o tom, jak si pořídil "baťovskou" poznávací značku P-99 složenou ze dvojice číslic 9. Fotografie byla, samozřejmě, pořízena před velkou, v pozadí dobře viditelnou, reklamou Baťa... V roce 1934 startoval s výkonnějším speciálem Walter Junior SS (1.089 ccm OHV, 36 koní, čtyřstupňová převodovka) v závodu 1.000 mil československých, kde získal průměrem přes 92 km/hod. úžasné druhé místo ve třídě do 1.100 ccm a šesté v absolutním pořadí! Ještě lepší pak byl v roce 1935, kdy v třetím ročníku závodu 1.000 mil československých ve třídě do 1.100 ccm se speciálem Walter Junior SS zvítězil. V poválečných letech pak byl Hodáč (často psán krátce "Hodač") znám svými starty se závodním Aero-Minorem. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alan Forejt
Časopis Motor Revue uveřejnil v srpnu 1934 tento záběr z jízdy Vladislava Alana Forejta a Bohumila Pospíšila s roadsterem Walter Junior do tehdejší "Arábie" (Britského Iráku a Saudské Arábie). O dobrodružstvích, která cestu provázela, pak Forejt napsal zajímavou knížku ("Za karavanou mrtvých"). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koncem šedesátých let byl v Liberci na prodej tento Walter Junior - roadster. O tom, kdo jej nakonec koupí, se mezi sebou dohadovali kamarádi Petr Hošťálek (dnes autor těchto stránek) a Petr Zeman (tehdy mechanik v autodílně sanitek liberecké nemocnice).
Nakonec vůz koupil Petr Zeman, protože Petr Hošťálek měl v té době několik dalších vozů.
Snímky jsou ze zahrady v Liberci, v Arbesově ulici č.6, kde tehdy Petr Hošťálek bydlel - v pozadí je jeho tehdejší otevřená čtyřsedadlová Aero 30.
(foto Hošťálek)
Walter měl nepůvodní šestnáctipalcové disky, nepůvodní vložku chladiče a přidané blinkry a brzdová světla do blatníků.
Krátce poté, co jej Petr Zeman koupil, dostal vůz drátěná sedmnáctipalcová kola původem z vozu DKW, u nichž musely být upraveny středy na odpovídající italskou rozteč šroubů (Walter Junior byl licencí italského Fiatu typ Ballila a v originále 17-palcová kola měl). Blinkry z blatníků zmizely (díry po nich se samozřejmě musely zavařit) a místo nich vůz dostal dobové blikací "fajfky" Scintilla. Důležitou technickou změnou byla výměna nepůvodní vložky chladiče. Dodatečně byl namontován přední nárazník, specielně udělaný pro tento vůz.
V této podobě byl Zemanův Walter nejobdivovanějším vozem na "Veteran Rallye Hallensia Mobile", která se jela ve východoněmeckém Halle. Na těchto dochovaných snímcích je u volantu Petr Zeman, vedle, v roli spolujezdce, je Petr Hošťálek, autor těchto internetových stránek...
Fotografie ze startu "Halensia Mobile" i ze závěrečné přehlídky "na molu" se následně objevily na prvních stránkách tisku.
Na prvním snímku je Petr Zeman ve vlažném rozhovoru s německým konferenciérem (foto Hošťálek), na druhém v podstatně žhavějším rozhovoru s německou modelkou (foto místní pohotový reportér).
Se startovním číslem 198 se Petr Zeman s Petrem Hošťálkem účastnili "Rallye Karlovy Vary". Na snímku z parkoviště před hotelem Pupp je Petr Hošťálek (foto Zeman), druhý snímek je z cesty domů.
Petr Zeman a Petr Hošťálek (ještě s nálepkou "Hallensia - Mobile" za předním oknem) už zas při automobilové "Soutěži zručnosti" v Sedmihorkách u Turnova coby neuvěřitelní vítězové, když díky dokonalé sehranosti porazili s tímto prvorepublikovým veteránem Walter Junior celou konkurenci svazarmovců s daleko modernějšími škodováckými embéčky, stovkami, Wartburgy i fiaty.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce tuším 1967 existoval a jezdil v Přelouči tento velmi původně dochovaný roadster v originálním dvoubarevném nátěru (krémová + šedá), vybavený příplatkovou mříží před chladičem, nárazníkem a mlhovkou. Jeho úchvatnou originalitu narušovaly pouze blinkry, montované na blatnících.
(foto: Hošťálek) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Walter Junior Roadster Petra Šafáře při Veteran Rallye Křivonoska 2006...
... a tentýž vůz v plné jízdě na stejné akci, ale o čtyři roky později.
V Českých Budějovicích už je Petr Šafář se svým Walter - roadsterem dávno "štamgast"! -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Při každoroční společné klubové jízdě, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice na závěr sezóny pod názvem "Poslední kolo", se v roce 2008 ve startovním poli objevil tento sportovní roadster Walter Junior. Fotografie je z parkoviště před hospodou ve Strážkovicích, kde byl cíl jízdy.
... a ještě jednou tentýž vůz, při Veteran Rallye Křivonoska 2013, fotografovaný nedaleko Lišova u Českých Budějovic.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Také Walter Junior Roadster-cabriolet Josefa Moučky z Holubova je pravidelným účastníkem Veteran rallye Křivonoska, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice.
Tento původně dvousedadlový vůz v luxusním provedení se stahovacími okny ve dveřích byl některým z předchozích majitelů předělán vyříznutím příčky za sedadly a propojením prostoru nouzového sedadla v kufru na čtyřsedadlový a jeho současný majitel, když vůz s nesmírnou pečlivostí restauroval, se rozhodl tuto karosářskou úpravu ponechat. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Walter Ballila"
Pro několik vozů byla použita z Itálie dovezená fiatská hlava motoru s ventilovým uspořádáním OHV, čímž se výkon motoru zvýšil až na 40 koní při 4.400 ot./min., což bylo v těch letech na litrový motor skutečně hodně. Vozy v tomto provedení byly označované jako Walter Junior SS a mezi motoristickou veřejností se jim říkalo (podle italského originálu) Walter - Ballila.
Walter Junior SS měl šikmo skloněnou oválnou masku chladiče, standardně 17"palcová drátěná kola, stejná s Fiatem a ještě sportovnější švih karoserie, než běžné roadstery Walter Junior Sport.
Snímky jsou z 34.ročníku českobudějovické "Veteran Rallye Křivonoska" v roce 2004, kdy s tímto úchvatným vozem přijel pražský sběratel a veteránista Otto Nyč. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Inspirován společným povídáním s Petrem Hošťálkem o vozech Walter stvořil ing. Jiří Soukup několik "retro" kreseb. Tahle, s motivem sportovního roadsteru Junior SS, byla jednou z nich... |