|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 MANET 90 - 1949 ŠKODA nákladní typ 150 Svatební oznámení pro Libora Gýnu AERO - sidecary
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
NERACAR nebo NER-A-CAR
Původní Neracar byl výrobek americké továrny
Neracar Corporation, 204 South Geddes Str.,Syracuse, N Y. Byl to mimořádně progresivně konstruovaný předchůdce skútrové filosofie, stroj, který měl velmi uspokojivě zakrytý motor a jezdci skýtal nejen velmi pohodlný posaz, ale v té době i nezvykle dobrou ochranu před povětrností.
Konstruktérem byl Američan C. A. Neracher, který použil velmi originální převod síly od motoru na zadní kolo – a sice třecí převod, kdy na plochý vnější setrvačník motoru přitlačoval kůží obloženou třecí kladku, od níž vedl řetěz k zadnímu kolu. Kladka byla pomocí ruční páky příčně posuvná po třecí ploše setrvačníku, což dávalo jezdci velký rozsah použitelného převodu.
Další velmi netradiční konstrukční zvláštností bylo uchycení předního kola. Kolo bylo neseno dvojicí tlačných ramen, odpérovaných krátkými spirálovými pružinami. Svislý čep, na němž se přední kolo zatáčelo, byl uvnitř náboje předního kola a od spodního konce sloupku řidítek vedla dlouhá vodorovná řídící tyč, podobně jako u auta, ke krátkému raménku, trčícímu z náboje předního kola ven. Motor byl jednoválcový, dvoutaktní, s hlavou litou vcelku s válcem. Měl obsah 221 ccm.
Neracar se začal sériově vyrábět a nabízet od roku 1921 a u nás měl jeho generální zastoupení „otec Indianů“ ing. František Mařík, jehož hlavní činností, jak přezdívka napovídala, bylo ovšem zastoupení proslulé americké motocyklové firmy Indian.
Původní provedení amerického Neracaru s dvoutaktním motorem 211 ccm a měnitelným frikčním převodem z exposice Národního technického muzea v Praze.
Fotografie ze slavnostního otevření v únoru 2011 (po čtyřleté rekonstrukci muzea).
Technická data:
Motor: jednoválcový dvoutaktní Obsah válce: 221 ccm Výkon: 2,5 koně Převody: plynule měnitelný třecí převod, aretovaný v pěti polohách Přenos síly na zadní kolo: válečkovým řetězem Rám: z ocelových profilů, vpředu rozvidlený Uložení předního kola: prostřednictvím svislého čepu uvnitř náboje kola Pérování předního kola: dvojicí kyvných ramen, odpružených spirálovými péry Řízení: řídící tyčí automobilového typu (od sloupku řidítek) Kola: drátová, s falcovými ráfky Pneu: 26 x 3 se záhybem (falcem) Brzdy: dvě, obě na zadní kolo Váha stroje: 80 kg Maximální rychlost: 64 km/hod. Spotřeba: 2,5 l / 100 km
****************************************************************************
O dva roky později, v roce 1923, byla výroba v Americe zastavena a licence na výrobu Neracaru poskytnuta anglické firmě Sheffield Simplex Ltd., Tinsley nr., Sheffield, England.
Tady byla zachována "skútrová" koncepce stroje, a způsob pohonu byl celkově přepracován. Dvoutaktní motor byl nahrazen jednoválcovým čtyřtaktním spodovým motorem Blackburne 350 ccm SV a původní poněkud problematický třecí převod nahradila klasická ručně řazená třírychlostní převodovka. V této podobě byl potom “anglický” Neracar vyráběn až do roku 1926. |