![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 15 - traktor PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
TATRA 87 - aerodynamický osmiválecVyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích Reklama, uveřejněná v časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42 ze dne 20. října 1938, která měla přilákat návštěvníky k prohlídce stánku firmy Tatra na XXVII. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, pořádané 16. - 24. října 1938. Tvář vozu Tatra 87 na fotografii z časopisu Motor Revue v květnovém čísle roku 1939. Předválečné vozy měly prostřední dálkový reflektor o menším průměru, zatímco vozy z produkce v začátcích války měly všechna světla Ø 200 mm, krajní Bosch, prostřední Notek. Vozy z konce války pak měly prostřední tunel zaslepený a osazený stíněným reflektorem Notek. Motorový agregát vozu Tatra 87 s osmiválcovým motorem vzadu. Tovární foto, uveřejněné v časopisu Motor Revue v roce 1939.
Tatra 87 jako exponát na brněnské Classic Show v roce 2010.
PRVÁ JÍZDA NOVÝM VOZEM Snad je to ještě pouze předváděcí jízda, při níž prodavač chce vážnému zájemci ukázati, že nový třílitrový osmiválec Tatra i při plném obsazení pěti osobami je nejrychlajším vozam. Či snad je to prvé vyzkoušení nového vozu, při němž se chce majitel přesvědčiti, že volil dobře? Obrázek z časopisu Auto s textem: Aerodynamické vozy Tatra mají ideálně pohodlný přístup do vnitřku, což ocení zvláště starší osoby. Hodí se to i při transportu větších zavazadel. Foto arch.Ing. Zapletal Přepínač dálkových a tlumených světel byl nožní, umístěný mezi pedály spojky a brzdy. Tovární foto Reklama, která vyšla v roce 1941 na zadní straně přebalu knížky "Náhradní paliva pro pohon motorových vozidel" autora A. Tůmy. Reklama v němčině, uveřejněná v časopisu "Motor und Sport" v dubnu 1942: "To, co v současnosti patří k charakteristice moderního automobilu, stavěla Tatra už před desítkami let, a Tatra vozy dneška již opět ukazují cestu k vývoji zítřka." Tatra 87 na zimním náladovém snímku se objevila ve čtvrtém ročníku časopisu Svět motorů a to v čísle, které vyšlo 28. ledna 1950. Foto Hošťálek 2012
A ještě porovnání: poslední dvoureflektorová "osmička" v reálu - a pořádně do délky natažená v prospektovém vyobrazení reklamního grafika Kardause...
Technické údaje vozu Tatra 87:
Motor: osmiválec do V (dvě řady v úhlu 90°), umístěný vzadu Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 84 mm Obsah: 2.958 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,8 Výkon na brzdě: 75 koní při 3.500 ot./min. Písty: z lehké slitiny se dvěma těsnícími a jedním stíracím kroužkem Válce: jednotlivé, soustružené ze šedé litiny Počet ložisek klikového hřídele: 5, kluzných Ventilový rozvod: ventily v hlavách OHC Pohon vačkových hřídelů: dvojitými řetězy Karburátor: dvojitý, spádový s akcelerační pumpou Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vzduchem, nucené dvěma ventilátory, poháněnými klín. řemeny Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 12V, bateriové Bosch s rozdělovačem Baterie: 12 V / 60 Ah Dynamo: 12 V / 130 W Spojka: jednolamelová, suchá F&S Mecano Převodovka: v bloku s motorem, 2., 3. a 4. rychlost bezhlučné (šikmé ozubení) Synchronizace: 3. a 4. stupeň Převody: 1 - stupeň: 1 : 4,71 2 - stupeň: 1 : 2,95 3 - stupeň: 1 : 1,7 4 - stupeň: 1 : 1,08 Zpátečka: 1 : 5,92 Hnací náprava: zadní - výkyvná Tatra, doplněná hydraulickými tlumiči Převod zadní osy: 1 : 3 (nebo 1 : 3,15) Karoserie: 4 dvéřová celoocelová, samonosná s odsunovací střechou Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvojicí listových per nad sebou Pérování: nezávislé, doplněné hydraulickými teleskopickými tlumiči Zadní pérování: příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické Řízení: hřebenové, volant Ø 420 mm dle přání vlevo nebo vpravo Nožní brzda: hydraulická Lockheed, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 5,00 E x 16" Pneumatiky: 6,50 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2 850 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu: 4 700 mm Šířka: 1 670 mm Výška: 1 500 mm Světlost: 230 mm Průměr otáčení: 12,5 m Vlastní váha: 1.370 kg Počet sedadel: 5 Užitečné zatížení: Nejvyšší rychlost: asi 160 km/hod. Trvalá rychlost (na dálnici): 135 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 14 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru Objem nádrže: 60 litrů (v předku vozu, pod kapotou) z toho rezerva: 7 litrů |