![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 AERO - MINOR ZETOR 15 - traktor Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
TAP - universální traktor
Plakát továrny autopluhů a hospodářských strojů "TAP" s r.o. Vraňany - Nádraží (z archivu Jihočeského motocyklového musea).
"TAP" továrna autopluhů a hospodářských strojů, společnost s r. o. Vraňany - Nádraží
představila svůj motorový pluh (který nazývala Universální traktor "TAP") necelé tři roky po skončení první světové války. Bylo to v roce 1921 u příležitosti ospodářské výstavy v Praze. Tento motorový pluh byl vybaven zážehovým dvouválcovým motorem s protilehlými ležatými válci (boxer), který jako palivo používal benzín a měl výkon 22 ks (cca 15,2 kW). Stroj měl třírychlostní převodovku se zpátečkou. Traktor byl konstruován jako "lámací" (kloubový). To znamená že hnací náprava byla přední, nesoucí celou váhu agregátu a zadní část rámu, na které seděl řidič, byla připojena kloubem a měla pojezdová kola volně otočná, bez náhonu. Stroj se řídil volantem přes masivní šnekové soukolí, které vzájemně natáčelo obě části traktoru vůči sobě.
Dosahovaná rychlost Universálního traktoru "TAP" v km/hod.:
1.rychlost …………. 2,4 2.rychlost …………. 5,5 3.rychlost …………. 6,5 Zpáteční chod .….. 3,5
Zajímavým způsobem byla vyřešena konstrukce předních (hnacích) kol:
Železná kola byla provedena jako t.zv. orebná, to znamená že měla na svém obvodu ocelové záběrové ostruhy. Na rozdíl od ostatních tehdejších traktorů "TAP" měl zvláštní zařízení, které mu umožňovalo hladkou jízdu po silnici či jiném tvrdém podkladu. Orebná kola byla opásaná plechovými obručemi, které ostruhy překrývaly. Tyto obruče ale měly v běžné ploše pro zuby ostruh výřezy, takže při orbě, nebo při jízdě v terénu, který vyžadoval záběrové ostruhy, dala se poloha obručí přestavit tak, že v jejich spodní části z nich zuby ostruh vyjížděly do záběru. v horní části ale zůstávaly obručemi kryté, nevyčnívaly přes obvod a jak výrobce tvrdil "nemohly tudíž ničehož zachytiti, ani kohokoli zraniti". Universální traktor "TAP" se příliš nerozšířil a přesný počet vyrobených exemplářů není znám.
***************************************************************************
Universální traktor "TAP" je zmíněn rovněž v publikaci Zdeňka Tempíra CSc. a kolektivu HISTORICKÉ TRAKTORY V ČESKOSLOVENSKU, vydané v Praze v roce 1984 Ústavem vědeckotechnických informací pro zemědělství. Tuto knížku lze koupit v Zemědělském muzeu v Praze na Letné.
|