![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Právě renovované stroje
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) JIKOV - karburátory motocyklové SIDECARY - přehled výrobců OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
14.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích |
|
2010 - Renovace motoru A.K.D.
V létě 2010 započala renovace anglického motoru A.K.D. Single Port OHV z německého řemenového motocyklu nepříliš známé značky RMW (Ruhrtal Motorradwerke G.m.b.H., Neheim - Ruhr, Westfalen, Deutschland).
Na rozdíl od vlastního motocyklu, kde značka RMW byla nezpochybnitelná díky dochovaným a nepoškozeným tmavomodře smaltovaným emblémům na nádrži, byl výrobce motoru Abingdon King Dick, Abingdon Works L.t.d., Tyseley, Birmingham, England v té chvíli ještě neznám. Čtyřtaktní jednoválec OHV s otevřeným rozvodem a vačkou umístěnou napříč za klikovou skříní, válec s hlavou upevněné pouze dvěma úhlopříčně umístěnými svorníky a vnější setrvačník, to byly nejdůležitější charakteristické rysy. Zároveň ale i rysy, které se v konstrukci motocyklových motorů neobjevují příliš často. Všechen šroubový materiál byl palcových rozměrů, zjištěné závity Whitworth. Celková koncepce ukazovala na motor konstrukčně dost starý, odhadoval jsem anglický a vyrobený tak kolem roku 1925-1926. Prakticky stejný motor, jen ve dvouvýfukové verzi, jsem objevil na dvou pérových reklamních kresbách motocyklů AKD v Tragatschově encyklopedii "Alle Motorräder" - viz přiložené obrázky. Výrobce Abingdon King Dick používal tyto motory jednak do vlastních motocyklů, jednak je dodával několika dalším motocyklovým výrobcům. Na českém a slovenském území se jedná o velmi ojediněle se vyskytující kus. Motocykly A.K.D. ještě neměly standardně montované elektrické osvětlení a na nalezených vyobrazeních nebylo žádné dynamo na pravém víku motoru patrné. Teprve teď bylo zjevné, že někdejší majitel provedl značné zásahy do jeho konstrukce. Upravil víko rozvodů (na pravé straně), a prodloužil pravý konec klikového hřídele, aby mohl namontovat ono neadekvátní a rozměrově ohromné německé dynamo. Olejové čerpadlo, původně poháněné od vačkového hřídele, kvůli dynamu přemístil a jeho náhon provedl od náhonového kolečka zapalovacího magnetu. Změněn byl i válec motoru - původní, který byl litinový, byl nahražen válcem hliníkovým se zalisovanou tenkou litinovou vložkou, což neodpovídalo technologii dvacátých let. To vše bylo třeba uvést do původního stavu. Odborných mechanických prací se ujal českobudějovický restaurátor Jiří Musil - viz obrázek. Prvním bodem bylo odstranění nepůvodního prodloužení pravého klikového čepu. Druhým bodem bylo uvedení víka rozvodů do původního stavu, což se neobešlo bez odřezání navařených částí a zavaření nepůvodních, kvůli dynamu vyvrtaných, několika děr. Třetím bodem pak bylo přemístění olejového čerpadla do původního místa. Pak se sháněl vhodný píst o průměru Ø 60 mm, což se nepodařilo. Byl ale získán píst s průměrem o půl milimetru menším, takže nový litinový válec byl vyroben podle něj. V důsledku to bude znamenat o něco menší obsah motoru a sice 164 ccm místo původních, továrnou udávaných, 174 ccm... Nákružek v horní části válce byl ponechán vyšší s tím, že stočení na speávnou výšku bude provedeno až po zkušebním smontování motoru a změření kompresního poměru. Převlečná upevňovací matice byla zhotovena rovněž nová a se sraženou plochou v místě, kde těsně kolem ní prochází zvedací tyčka sacího ventilu. Po zabroušení ventilů byly přestruženy otvory ve vahadlech ventilů a zhotoveny nové válečky na zvedacích tyčkách, které byly silně opotřebované. Kontramatky seřizování tyček se vyrobily rovněž nové, protože původní byly silně omačkané. Následovaly další dva týdny, než byla péra v Brně naniklována. Operaci "odvodíkování" několikahodinovým ohřevem při 190° udělal Jirka Musil doma, v elektrické troubě... Na setrvačníku zůstalo i po přebroušení pod nikl několik znatelných stop po ranách kladivem, ty ale nebylo možné opravit, protože byly příliš hluboké. Přesoustružením setrvačníku by se změnila jeho váha i původní rozměry a tvar, takže stopy po poškození byly ponechány. V tomto stavu byl přeměřen kompresní poměr s novým pístem a upraven utočením nákružku válce (pro dosednutí hlavy) na hodnotu 1: 5,6. Byly zhotoveny nové nátrubky a převlečné matice pro trubičku mazání od pumpy do karteru, vše v originálních palcových mírách. Kolečko tedy muselo být pootočeno do jiné polohy, otvory znovu vyvrtány do zdravého materiálu a opatřeny novými kolíky. Na snímku je Jiří Musil již při konečné montáži řetězového kolečka. Definitivní pohled na renovovaný motor, už s natřenou hlavou, válcem i setrvačníkem. Chybí pouze kabel zapalování s koncovkou pro svíčku a ... ... namontovat do rámu! |