![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 15 - traktor Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
13.4.2021 Motocykly civilní - B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937 B - B.S.A. 500 OHV - Empire Star 1937 12.4.2021 A - AERO - MINOR, závodní verze |
|
ŠKODA 1101 osobní vozyVýrobce: Automobilové závody, národní podnik, závod Mladá Boleslav
"TUDOR" - oficiálně Škoda 1101 - nebyl v roce 1946 zdaleka tak horká novinka, jak se veřejnosti v době jeho uvedení na trh předkládalo. Byl to vůz, který se průběžně připravoval prakticky po celou válku.
Dalo by se říci, že to byl pouze "face-lifting" posledního předválečného Popularu 1100 a původně se dokonce měl jmenovat "Popular 1101"... byl řadový, vodou chlazený, čtyřtaktní čtyřválec. Měl litinový blok odlitý vcelku s klikovou skříní, která byla vespod uzavřena hliníkovou vanou, bohatě žebrovanou kvůli chlazení oleje. Klikový hřídel běžel ve třech hlavních kluzných ložiskách, ojniční ložiska byla rovněž kluzná, vše vylito bílou kompozicí. Písty z hliníkové slitiny běhaly ve vložených vyměnitelných mokrých vložkách. Ve svrchní části karteru byl dvouřadovým pouzdrovým řetězem poháněný vačkový hřídel, který měl uprostřed šroubové soukolí pohonu rozdělovače a zubové olejové pumpy. Motor měl ventily v hlavě, otvírané přes vahadla prostřednictvím tyček, tedy rozvod OHV. Předepsaná ventilová vůle (za studena): ssací - 0,15 mm výfukový - 0,2 mm motoru Škoda 1101 byl obtokový. Byl umístěn vpředu, po pravé straně bloku, a filtračním elementem byla plstěná vložka "A", navlečená na děrované ocelové trubce "B", vespod přitažená víčkem s upevňovací maticí "C", pojištěnou závlačkou. Továrna doporučovala vložku po každých 2.000 km vyjmout, stáhnout z trubky a důkladně vyprat v čistém benzínu. Nejpozději po ujetí 10.000 km se pak vložka měla nahradit novou.
Karburátor Solex UAHD
Technické údaje Škoda 1101 - Tudor:
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 089 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,3 Výkon: 32 koní (23,5 kW) při 4 600 ot./min. Blok válců: vcelku s vrchní částí klikové skříně Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Materiál hlavních i ojničních kluzných ložisek: bílý ložiskový kov K 10 Pohon vačkového hřídele: řetězem Časování rozvodu: SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm Karburátor: jeden, horizontální Solex 26 UAHD (AHR) Hlavní tryska: 115 Hlavní vzdušník: 220 Volnoběžná tryska: 50 Volnoběžný vzdušník: 80 Difuzér: Ø 22 mm Doprava paliva: spádem Nádrž: 35 litrů v motorovém prostoru Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem Objem chadící vody: 12 litrů Klínový řemen: 17 x 1000 mm Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové Obsah oleje v motoru: cca 4 litry Olejový filtr: s válcovou plstěnou vložkou Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé (rozsah 0° při 400 ot./min. - 26° při 2.000 ot./min.) Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175) Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V / 130 W Spouštěč: 0,4 ks Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Převody: 1 - 4,27 2 - 2,47 3 - 1,60 4 - 1 Z - 5,60 Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými jkřížovými klouby (Škoda -Whitaker) Hnací náprava: zadní - kyvadlová Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (užitkové verze 1 : 5,25) Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře) Tlumiče pérování: pákové hydraulické Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo (exportní provedení na přání vpravo) Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola, systém Škoda 25 výrobce ADAMOV nebo KLAMA Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: 16" ocelová hvězdicová Ráfky: 3,00 D x 16 Pneumatiky: 5,00 – 16 po roce 1951 5,25 - 16 (užitkové vozy 5,50 - 16 až 6,00 - 16) Rozvor: 2 485 mm Rozchod vpředu: 1 200 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu (s nárazníky): 4 050 mm Šířka: 1 500 mm Výška: 1 520 mm Světlost: 200 mm Počet míst k sezení: 4 Váha zavazadel: 50 kg Váha neobsazeného vozu na 1 koně výkonu vozidla: 30,4 kg/ks Pohotovostní váha vozu: 940 kg (dvoudveřový zavřený) Nejvyšší rychlost: 100 km/hod. (užitkové 90 km/hod.) Spotřeba na 100 km: 8 - 8,5 litru Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru Objem nádrže: 35 litrů (pod kapotou, za motorem) Akční radius: cca 400 km Nejvyšším úřadem cenovým stanovené ceny nového vozu Škoda 1101: Podvozek: 56.000,- Kčs Osobní dvoudvéřový vůz: 88.700,- Kčs Dodávkový vůz: 89.400,- Kčs Sanitní vůz: 96.400,- Kčs Jeho čtyřválcový, vodou chlazený motor OHV, obsahu 1.100 ccm dává výkon 32 ks. Čtyřrychlostní převodová skříň umožňuje využití jeho výkonu v každém terénu, takže vůz dosahuje velkých cestovních průměrů. V Paříži a v Holandsku byly vysoce oceněny jeho tvary při soutěžích elegance" ... se o Tudoru psalo při jeho vystavení na XXVIII. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, pořádané ve dnech 18. - 28. října 1948. Vůz Škoda 1101 byl horkou novinkou v celé Evropě - viz ukázka z katalogu 1949. Zajímavé je, že už tady byl nabízen i jako dvousedadlový roadster, což bylo nejdražší provedení za 10.500,- švýcarských franků, skoro o dva tisíce dražší než čtyřsedadlový polokabriolet!
Kresba podvozku z továrního prospektu.
Rám tvořila v duchu škodovácké tradice centrální páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a dvěma příčkami k upevnění karoserie. Oproti předválečnému Popularu tu ale byla důležitá změna: převodovka se přestěhovala zezadu dopředu a byla sešroubovaná s motorem do společného celku, tak, jak to míval větší Škoda Rapid. bylo provedeno jako nezávislé. Svislé čepy byly ukotveny dole na koncích příčného listového péra, nahoře na dvojitých kovaných ramenech hydraulických pákových tlumičů. Předepsaná sbíhavost předních kol se udávala 3 - 4 mm. byla v duchu škodovácké tradice kyvadlová, odpérovaná příčným listovým pérem, upevněným čtyřmi svorníky k horní ploše odlitku skříně rozvodovky. Pohon vačkového hřídele zajišťoval dvojitý řetěz (Duplex). Malé kolo (na klikovém hřídeli) i velké kolo (na vačkové hřídeli) byly označené důlčíky, mezi těmito označeními muselo být 11 řetězových článků. se montoval pouze u prvních sérií, do spotřebování zásob. V návodu k obsluze továrna doporučovala každých 2.000 km 1-2 x otočit Stauferovou maznicí (E).
Tudory měly jednookruhové hydraulické brzdy Škoda velikosti 25, podle výrobce buď typu ADAMOV, nebo typu KLAMA.
Průměr hlavního válce byl Ø 25,5 mm, průměr kolových válečků byl rovněž Ø 25,5 mm. Brzdy se seřizovaly pootáčením ozubených víček kolových válečků, zvlášť pro každou čelist (po sejmutí kola, páčením šroubovákem za ozubení víček skrz otvory v brzdových bubnech). Expedice hotových vozů se děla především po železnici - nakládání probíhalo na tovární vlečce, zřízené ještě za firmy L&K (Laurin & Klement). Na tomto snímku jsou kromě nových Tudorů vidět i naložené nákladní vozy Škoda 256 B z dobíhající výroby třítunek.
Snímek z tovární vlečky:
Kromě kompletních vozů, expedovaných do krajských prodejen motorových vozidel ÚP-20 se po železnici expedovaly i podvozky do externích karosáren, určené pro dostavbu na dodávkové, sanitní a další užitkové verze. Na otevřené plošinové vagóny se vešly vždy dvě dvojice vozů za sebou. Hned ve druhém čísle poválečného časopisu Auto z února 1948 vyšel test nového vozu Škoda 1101, vyrobeného v roce 1947. Test byl uskutečněn ústředním technickým výborem autoklubu RČS a tato fotografie byla použita v jeho záhlaví.
Dva pohledy na záď sériového provedení...
Foto: archiv Jihočeského motocyklového musea
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polokabriolet Hned na vedlejší stránce se ale v aktualitách objevila zpráva, že až do začátku července se na našem trhu nebudou automobily Škoda 1101 ani automobily Aero-Minor prodávat, protože byla uzavřena obchodní smlouva s Polskem, podle níž za dodané automobily obdrží naše republika z Polska potraviny... Boleslavská továrna byla schopná už tradičně, od před války, udělat jakoukoliv karoserii. Tenhle čtyřdvéřový polokabriolet na podvozku Škoda 1101 je toho jasným příkladem. Přesto ale zůstalo jen u jednoho exempláře, který vznikl ještě v období poválečného "dvouletého plánu". Výroba totiž nestačila uspokojovat trh ani standardním dvoudvéřovým modelem. Fotografie poloprofesionálně upraveného ("amerikanizovaného") předku tudora, která byla uveřejněna v časopisu Auto č.1 v roce 1948. |