|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ŠKODA 1102 roadster 2+2
Otevřený vůz s karoserií Roadster-kabriolet 2+2, jehož základem byl standardní podvozek čtyřsedadlového osobního vozu Škoda 1102 Tudor.
Výrobcem byl AZNP Škoda, Mladá Boleslav.
Technické údaje Roadster-kabrioletu
byly, slovy továrny, až na drobné odlišnosti týkající se karoserie, stejné s osobním vozem.
Technické údaje Škoda 1102 Roadster-kabriolet:
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 089 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,3 Výkon: 32 koní (23,5 kW) při 4 600 ot./min. Blok válců: vcelku s vrchní částí klikové skříně Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Materiál hlavních i ojničních kluzných ložisek: bílý ložiskový kov K 10 Pohon vačkového hřídele: řetězem Časování rozvodu: SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm Karburátor: jeden, horizontální Solex 26 UAHD (AHR) Hlavní tryska: 115 Hlavní vzdušník: 220 Volnoběžná tryska: 50 Volnoběžný vzdušník: 80 Difuzér: Ø 22 mm Doprava paliva: spádem Nádrž: 35 litrů v motorovém prostoru Chlazení: vodní, nucené s termostatem, podporované ventilátorem Objem chladící vody: 12 litrů Klínový řemen: 17 x 1000 mm Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové Obsah oleje v motoru: cca 4 litry Olejový filtr: s válcovou plstěnou vložkou Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé (rozsah 0° při 400 ot./min. - 26° při 2.000 ot./min.) Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175) Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V / 130 W Spouštěč: 0,4 ks Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Převody: 1 - 4,27 2 - 2,47 3 - 1,60 4 - 1 Z - 5,60 Řazení: nepřímé, pákou pod volantem Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby (Škoda -Whitaker) Hnací náprava: zadní - kyvadlová Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (užitkové verze 1 : 5,25) Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře) Tlumiče pérování: pákové hydraulické Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo (exportní provedení na přání vpravo) Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: 16" ocelová hvězdicová Ráfky: 3,00 D x 16 Pneumatiky: 5,00 – 16 po roce 1951 5,25 - 16 Rozvor: 2 485 mm Rozchod vpředu: 1 200 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu (s nárazníky): 4 050 mm Šířka: 1 500 mm Výška obsazeného vozu: 1 520 mm Světlost: 200 mm Počet míst k sezení: 2 + 2 Váha zavazadel: 50 kg Pohotovostní váha vozu: asi 930 kg Nejvyšší rychlost: přes 100 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 8 - 8,5 litru Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru Objem nádrže: 35 litrů (pod kapotou, za motorem) Akční radius: cca 400 km
Tovární náčrt karoserie Roadster-kabrioletu
dávající představu o vnitřních rozměrech a prostorovém uspořádání. Z textu pod vyobrazením lze odvodit, že první exemplář vznikl ještě na bázi předchozího typu Škoda 1101, což i dokládá následující snímek z propagačního plakátu "Dvouletky".
1947
Elegantní dvousedadlový roadster vznikl prakticky ihned po zahájení výroby standardního dvoudvéřového "tudora", ještě v době "Dvouletky", tedy Státního dvouletého plánu na poválečnou obnovu republiky. Do malosériové výroby se ale dostal až v provedení už s pozdější maskou inovovaného typu Škoda 1102. Tento snímek továrna použila do propagačního výtisku novin "AUTOMOBILOVÉ ZÁVODY ve dvouletce".
Tovární snímek se zkušebním číslem Č-MB 037 zezadu, z nějž je dobře vidět, jak byl tvar oblé protažené zádi vozu zdařilý elegantní a opticky vyvážený.
(z dobového tisku)
Pérová kresba roadsteru Škoda 1102, určená pro seriál o historii vozů Škoda pro tovární časopis AZNP "Ventil".
Autor Petr Hošťálek (1969)
Roadster Škoda 1102 - na snímcích s tovární zkušebním číslem Č-MB 037 při propagačním fotografování v exteriéru.
(archiv Hošťálek)
1949
Reklama generálního zástupce škodovky pro Švýcarsko, pana Karl Forstera, v katalogu Ženevského autosalonu pro rok 1949.
1950
Tovární snímek, použitý na přebalu knihy "Rukojeť pro řidiče motorových vozidel" (autor ing. Alois Váša, Naše vojsko 1950). Na snímku je vidět dobový způsob montáže antény autorádia na boku vozu. Zajímavostí je číslová tabulka vprostřed s otvorem pro roztáčecí kliku - šlo o experiment, který byl vidět zejména na vozech vystavovaných na zahraničních výstavách a veletrzích. V provozu u nás nebyla tabulka s otvorem pro kliku obvyklá - místo toho se montovala tabulka odklopná.
1950
Roadster Škoda 1102 na snímku časopisu Svět motorů číslo 75 (z března 1950), jak byl vystavován na Bruselském autosalonu.
1950
O amsterodamském autosalonu referoval Svět motorů v červencovém čísle 85: Výrobky našeho národního automobilového průmyslu získaly si svou jakostí a spolehlivostí dobré jméno na všech zahraničních trzích a jsou proto předmětem živého zájmu nejen povolaných odborníků, ale i velkého množství zájemců. Na obrázku je záběr ze stánku vozů Škoda na amsterodamském salonu. V popředí je speciálně karosovaný roadster kabriolet Škoda, který byl předmětem nejživější pozornosti.
1969 - Zajímavost:
V roce 1969 byl pro připravované tovární muzeum boleslavské škodovky (tehdy AZNP Mladá Boleslav) nabídnut mimořádně zachovalý roadster Škoda 1102 od prvního majitele, někdejšího komerčního rady pana Viléma Labského z Prahy. Jeho vůz byl údajně jeden z prvních vyrobených roadsterů a slíbil mu jej tehdejší ředitel AZNP (tuším Alois Hrdlička). Pan Labský chtěl něco extra, tak si v té době sám obstaral přírodní kůži na čalounění podle své představy a jako zvláštní výbavu mlhovky, dovezené s Itálie. Protože modely 1102 ještě nebyly v sériové výrobě, měl vůz ještě volant z typu 1101. Nová široká žebra masky byla ještě prototypová, provedená z mosazi jako masivní odlitky, zatímco pozdější sériová už byla jen lisovaná z ocelového plechu a pochromovaná. Původní lakování Labského roadsteru bylo v pastelově tyrkysové zeleni, stahovací střecha byla z tmavě šedé střechovice. Když autor tohoto článku (Petr Hošťálek) tehdy vůz v excelentním a naleštěném stavu v Praze přebíral, zdůrazňoval jeho majitel, že vůz byl vždy garážován pouze v City-garážích, kde měl domluveného stálého mechanika a ten jej pravidelně ošetřoval jen a výhradně vysoce kvalitním autovoskem značky "Simoniz". Jednu načatou a jednu ještě nedotčenou krabičku tohoto vosku pak pan Labský k vozu předal s přáním, aby jím byl vůz ošetřován i v budoucnu, v továrním muzeu.
Labského roadster měl tehdy najeto dle tachometru cca 90.000 kilometrů a choval se jako zcela nový vůz. Přeprava se děla po vlastní ose, což se pokládalo za běžné. Vůz v Praze převzal a do Mladé Boleslavi osobně odřídil Petr Hošťálek.
Jak vzpomíná, motor byl neslyšný, řazení lehké a přesné a podvozek dokonalý. Nikde nic netlouklo, nevrzalo, nechvělo se a nebylo vyběhané, jízda byla skutečným požitkem. Vůz byl ve stavu, kdy jakákoliv renovace či zásah by byly hříchem. Dnes je Labského vůz vystavován bohužel ve zbytečně a nevěrohodně zrestaurované podobě. Je v jiné (krémové) barvě, už nemá původní italské mlhovky a nemá ani ono zakázkové čalounění z komerčním radou Labským dodané přírodní kůže... |