JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LAURIN & KLEMENT - motocykl typ B (T. B.)


Tovární snímek jednoho z prvních motocyklů Laurin & Klement T.B. zleva.
První prodejní typ s motorem o 1 a 1/4 k.s.

Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna velocipedů "Slavia", motorových kol a vozů
MLADÁ BOLESLAV (KRÁL. ČESKÉ)
Technické údaje L&K T.B.:

Motor: čtyřtaktní stojatý jednoválec
Vrtání:
Zdvih:
Obsah: 240 ccm
Výkon: 1¾ ks (1,29 kW)
Ventilový rozvod IOE (automatický sací ventil nad řízeným ventilem výfukovým)
Pohon výfukové vačky: čelními ozubenými kolečky
Klikový hřídel: dělený, s ojničním čepem vešroubovaným mezi setrvačníky
Ložiska klikového hřídele: dvě bronzová pouzdra
Ojniční ložisko: bronzové pouzdro
Válec motoru: ze šedé litiny
Píst: ze šedé litiny
Pístní čep: plovoucí se zaslepenými čely bronzovými čočkami
Hlava motoru: snímací ze šedé litiny
Zapalování: odtrhové s nízkonapěťovým magnetem
Karburátor: odpařovací nádrž s předehříváním
Přenos síly na zadní kolo: plochým řemenem šíře 25 mm s napínací kladkou
Mazání: skleněnou kapací olejničkou

Brzda: pásová na náboji předního kola
Kola: bicyklového typu, drátová s falcovými ráfky
Pneu: 26 x 2,00 vysokotlaké falcové

Rozvor: 1.320 mm
Délka: 2.010 mm
Šířka: 570 mm
Výška: 1,120 mm
Výška sedla od země: 970 mm

Rychlost: až 40 km/hod. (dle velikosti řemenic)
Záběr konkrétního popisovaného stroje v úvodu filmu Tato laurinka byla původně jedním ze strojů z depositu Filmových ateliérů Barrandov.
V padesátých letech měl režisér Alfréd Radok natáčet film "Dědeček automobil" podle legendární literární předlohy Adolfa Branalda, tak barrandovské ateliéry zakoupily několik dochovaných exemplářů motorových dvoukolek i automobilů, které byly následně k natáčení použity. Laurinka byla jedním z nich - viz její záběr z úvodu filmu, kdy u ní stojí herec Radovan Lukavský v roli Václava Klementa.
Film se na plátnech kin objevil v roce 1956, tedy v době, kdy u nás fenomén "veteránismu" ve smyslu sběratelství historických vozidel ještě nebyl znám.
Někdy kolem roku 1985 získal motocykl Laurin & Klement T.B. z roku 1901 autor těchto stránek, Petr Hošťálek. Koupil jej v Praze, v dochovaném, ne zcela původním, ale poměrně kompletním stavu od jednoho známého pražského sběratele. Domů, do Českých Budějovic, jej tehdy transportoval v kombíku Žiguli.
Na snímku je při vykládání šťastně nabytého "pokladu"...

Foto: Jana Heřmanová
... tady už s jakž-takž smontovaným strojem, ovšem v ne zcela originálním stavu.
Tato fotografie se pro Petra Hošťálka stala podnětem a předlohou k pérovce - "autoportrétu".

Protože ve filmu musel jezdit, předělali jej filmaři místo plochého na klínový řemen. Další úpravou byly jiné ráfky kol, na které byly namontované pneu 2,25 - 26 z motorového kola Sachs, protože tehdy nebyla reálná možnost získat falcové pneumatiky původního rozměru.
Také pedály a převodník byly použité z běžného jízdního kola.

Foto: Jana Heřmanová
Foto: Jana Heřmanová První pokus o rozpohybování byl samozřejmě neúspěšný.
Motor "ani neslíbil" a záhy bylo zjištěno, že Laurinka vyžaduje nejen repasi, ale pro zpojízdnění především zajištění funkčnosti zapalování a karburace. A k tomu přirozeně pár úprav pro uvedení do originálního stavu.

Jak je ze snímku zřejmé, Hošťálek byl v té době ještě silný kuřák. Nezbytnou "startku" v zubech si neodpustil ani v okamžiku usilovného šlapání...
Následně stroj přes 25 let "odpočíval" - pro jiné veteránské projekty na něj Petr Hošťálek neměl čas.
Podnětem k zahájení renovačních prací a zpojízdňování se stala až výzva kolegy Libora Marčíka, který hodlal v létě 2012 vyrazit po 110 letech na trať Gordon-Bennettova poháru, tedy mezinárodní jízdy Paříž-Vídeň. Petr Hošťálek prohlásil, že si to s jeho strojem Rössler & Jauernig rozdá a pustil se do práce...

více o renovaci zde:
Tyto testační fotografie jsou z 18. června 2012, kde je stroj už po dokončení renovace, pojízdný, ale zatím ještě bez kožených nářaďových brašen...
Konečně chvíle, kdy "laura" doopravdy jede! A vlastní silou, bez šlapání!
Kupodivu úzký řemen ani neklouže, jen hned při počátečních kilometrech se vytřásla matička, držící pohromadě tlumič výfuku...
V současné době je Hošťálkova "laurinka" jednak nejstarším, jednak jedním z nejobdivovanějších exponátů exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GALERIE:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Velmi kvalitní a ostrý snímek staršího provedení motocyklu Laurin & Klement T.B. (ještě s kývacím magnetem odtrhovacího zapalování), získaný od Přemka Herclíka, syna věhlasného mladoboleslavského houslaře a muzikanta J. B. Herclíka.
Fotografie z atelieru Seidel z Českého Krumlova. Motocykl Laurin & Klement T.B. česko-krumlovského fotografa Josefa Seidela.
Josef Seidel s tímto strojem podnikal poměrně dlouhé cesty po Šumavě, kdy fotografoval krajinu, obce, hospody i místní lidi.
Tuto pohlednicovou kopii původní fotografie Josefa Seidela lze dnes běžně zakoupit jako suvenýr ve zrekonstruovaném "Museu Fotoatelier Seidel", CZ - 381 01 Český Krumlov, Linecká 272 (www.seidel.cz).
V lístkovnici Světa Motorů vyšel tento motocykl Laurin & Klement typu B ve velmi původním dochovaném stavu, který v té době patřil známému sběrateli pragovek, panu E. O. Příhodovi. Byl zajímavý sníženým provedením rámu, asi vyrobeným na zakázku pro zákazníka menší postavy. Rok výroby tohoto stroje ovšem ve skutečnosti nebyl 1899, nýbrž 1901, neboť se jednalo již o motor, který měl karter stažený celkem sedmi šrouby (dle histografické knihy Libora Marčíka).
Takto vypadal v roce 1968 od města zapůjčený motocykl Laurin & Klement T.B., když byla v boleslavské kapli uspořádána výstava strojů, které tehdy továrna vlastnila. Vlevo je vidět bílý faeton Laurin & Klement 105, vpravo vykukuje tmavomodrý předek impozantního šestisedadlového vozu Škoda 860 jezdícího na papíry 645, už s nepůvodním motorem Opel Blitz. V té době byl vůz čerstvě získán od někdejšího mladoboleslavského taxikáře pana Dušátka, tak jsme mu důvěrně říkali "Dušinka", popřípadě méně důvěrně "Škopl" (pro tu kombinaci Škoda-Opel)...