![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JIKOV - karburátory motocyklové TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
BMW - motocykl typ R 12
Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland.
Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola, vyráběný v období 1935 - 1942. Byl ideální jak pro jízdu sólo, tak i pro těžkou službu se sidecarem, takže byl nejen oblíben civilními zákazníky, ale stal se za války i nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.
***********************************************************************************
CIVILNÍ MOTOCYKLY BMW R 12: *********************************************************************************** Pozoruhodné bylo, že jak jednokarburátorová, tak i dvoukarburátorová verze byly nabízeny za stejnou, po dobu veletrhu sníženou cenu 15.000,- Kč.
1937
V tomto roce dostaly typy R12 nové vysoce elegantní blatníky, které si vysloužily přezdívku "barokní". Na snímku je sportovní verze se dvěma karburátory, jejíž motor dával 20 ks, vedle charakteristika z prospektu 1937. Na tomto vyobrazení je stroj staršího provedení (viz tachometr ještě v nádrži a tužková koncová lampička Bosch) s turistickým sidecarem s odklápěcí zádí a rezervním kolem, nabízeným přímo firmou BMW, ale bylo možné jej potkat i se sidecary jiných výrobců.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOJENSKÉ SÓLO MOTOCYKLY BMW R12 na továrních fotografiích z dobových materiálů:
1937
Vojenské sólo provedení s hlubokými (barokními) blatníky a "závodním" rychlouzávěrem nádrže na vyobrazeních z příručky D 600 Anhaltswerte über Kraftfahrzeuge und Gerät vom 10.4.40, vydané Říšskou tiskárnou v Berlíně v roce 1940. Hluboké blatníky nebyly pro válečnou službu v armádě příliš vhodné, protože se, zejména v blátě východní fronty ucpávaly a blokovaly kola. Takže byly často demontovány či násilím utrhávány, aby stroj zůstal v pohybu schopném stavu. D 605/4 Schweres Kraftrad BMW Typ R 12, vydaného v Berlíně 18. 1. 1941.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOJENSKÉ MOTOCYKLY BMW R12 SE SIDECAREM na továrních fotografiích z dobových materiálů: Tovární foto předválečného vojenského stroje BMW R12 se starším provedením sidecaru Steib TR 500, dodávaným německému Reichswehru. Tovární foto předválečného vojenského stroje BMW R12, tady už s jednotným Einheits- sidecarem WK 2 vyrobeným u BMW.
Einheits- sidecar WK-2 výrobce Royal, München 13, Schlei3heimer Str. 205
... a vnitřní pohled na Einheits- sidecary v provedení firem Royal a Tabel, pro něž bylo charakteristické usazení zadní části karoserie na listová pera obloukovitě ohnutá, jištěná v koncové poloze smyčkami z kožených řemenů.
Vyobrazení je z armádní příručky D 605/22 ,,Seitenwagen für das schwere Kraftrad 750 ccm BMW Typ R12, vydané v Berlíně 14.5.1941. Vojenský motocykl BMW R12 v sanitní verzi z roku 1940, jako exponát z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Stroj je vybaven jednotným vojenským sidecarem provedení Royal. Jeden z posledních vojenských motocyklů BMW typu R12 (už s vyztuženou hlavou rámu) z roku 1941 s jednotným vojenským sidecarem provedení BMW. Protože firma BMW měla za války důležitější úkoly než karoserie sidecarů (především letadlové motory), byly jednotné Einheits- sidecary k jejím strojům dodávány i několika dalšími výrobci, jako například firmou Royal, München 13, Schlei3heimer Str. 205, nebo firmou Tabel, Metallwarenfabrik Greussen, Bayr. Ostmark. Vyobrazený stroj je možné vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Foto Miloň Dvořák
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje pro testaci hist. vozidla: civilní (vojenská) Motor: typ M 56 S 6 (M 56 R 800) Vrtání a zdvih: Ø 78 x 78 mm Obsah: 745 ccm Výkon / otáčky - jednokarburátorová verze: 18 ks / 3.400 ot.min. Karburátor: SUM Register-Vergaser typ CK 3/500 Fl Elektrická výzbroj: Dynamomagnet Bosch D 2 BRS, 6 Volt/45 Watt Svíčky: Bosch DM 175/1 (Ø závitu M 14) Obsah nádrže: 14 litrů Výkon / otáčky - dvoukarburátorová verze: 20 ks / 4.000 ot.min. Karburátory: Amal, pravý typu 6/406 SP, levý typu 6/407 SP Elektrická výzbroj: Dynamo Bosch B 245 RS, 6 Volt / 45 Watt Spojka: suchá, dvojlamelová, uložená v setrvačníku motoru Převodovka Typ: 212/1 Počet rychlostí: 4 Převodové poměry: 1.stupeň - 1:3,18 2.stupeň - 1:2,06 3.stupeň - 1:1,42 4.stupeň - 1:1,09 Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou, vedenou v "H" kulise po pravé straně rámu Přenos síly na zadní kolo: kardan s pružnou Hardy-spojkou Převod v rozvodovce zadního kola: Sólo: 1:4,07 - talíř 57 zubů / hruška 14 zubů Sidecar: 1:4,75 - talíř 57 zubů / hruška 12 zubů Sidecar na přání: talíř 57 zubů / hruška 11 zubů Rám Typ: 212/1 Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná Ráfky: 3x19" prohloubené Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl) 4,00 - 19 (motocykl se sidecarem) Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm Parametry sólo: Délka 2100 mm Šířka 900 mm Výška: 940 mm Rozvor: 1380 mm Váha: 185 kg Max. rychlost: 110 km/hod. Spotřeba: 5,4 l / 100 km Parametry se sidecarem: Délka: 2520 mm šířka: 1615 mm výška: 1000 mm rozvor: 1380 mm rozchod: 1070 mm váha: 295 kg Max. rychlost: 90 km/hod. Spotřeba: 6,5 l / 100 km ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- byl společný i pro sportovní typ R17 a proveden doslova luxusně. Měl tvrdé desky z modrého plátna s prolisovaným zlaceným textem a uvnitř byla složka křídových listů, upevněná mosaznými šrouby. Veškerá vyobrazení součástek byla fotografická, retušovaná.
Technika:
Základem stroje byl dvojitý uzavřený rám, snýtovaný ze dvou výlisků, mezi něž byl vevařen krk řízení. Příčky rámu i držáky per sedla a držáky předního stojanu byly k rámu přinýtované. Z tohoto vyobrazení je i zřejmé, jak byl rám linkovaný. Řez setrvačníkem, ve kterém byla uložena dvoulamelová suchá spojka, vypínaná mechanicky tyčkou, procházející skrz celý hlavní hřídel převodovky. 1 - setrvačník 2 - přítlačný talíř 4 - závěrná deska 6 - mezilamela 8 - vypínací tyčka 10 - přítlačná péra 11 - hlavní hřídel z převodovky 16 - upínací matka setrvačníku 20 - třecí lamely 22 - drážkovaný unašeč 28 - upínací matka unašeče
Tovární reklamní kresba, použitá v prospektu z roku 1935, ze které je zřejmé uspořádání kardanu a uložení rozvodovky zadního kola v zadní části lisovaného rámu a fotografie ze stejného pohledu, použitá o rok později, v prospektu z roku 1936.
Přední osa byla dutá, vrtaná a štít brzdy byl proti pootočení při brzdění upevněn na prodlouženém konci pravého kluzáku (v kresbě vlevo).
***********************************************************************************
Galerie fotografií z nasazení motocyklů BMW R12 ve druhé světové válce: *********************************************************************************** V pozadí je vidět první provedení lehkého nákladního automobilu Ford AA na drátěných kolech a s jednonápravovým přívěsem na stejných drátěných kolech. Stíněný reflektor Notek, který je vidět na přídi sidecaru, nebyl standardně montován, šlo o individuální úpravu v některé z polních dílen.
********************************************************************************
Galerie motocyklů BMW R12 provozovaných nebo dochovaných u nás: ************************************************************************************** Úchvatný příběh tohoto mimořádného jezdce i jeho spolujezdců si můžete přečíst v knížce "Sůva ze Smrčí & Vláďa Budínský a Jirka Třmínek - sajdkáristé s velkým srdcem" kterou vydalo nakladatelství GRADA.
Rudolf Sůva ve dvaadvaceti (1947) a ve svých devadesáti (2014) - dvě fotografie na návsi vesnice Smrčí nad Železným Brodem. Obě jsou pořízené na stejném místě a se stejným motocyklem, jen s odstupem celého jednoho bohatého závodnického života...
"Vrbice 1983" - za komunistů "ilegální" sraz přátel vojenské techniky, který se každoročně pořádal v odlehlém koutu západních Čech - tady se plzeňák Ruda Březák snaží zdolat se svou sólovou BMW R12 blátivou a náročnou trať, určenou hlavně pro americké jeepy...
... a tady BMW R12 Rudy Březáka z Plzně už v renovované podobě a s vojenským sidecarem.
BMW R12 s civilní lodičkou, pravděpodobně od rakouské firmy Felber. Na motocyklu je nepůvodní přední blatník, nepůvodní tlumiče výfuků a nepůvodní karburátor. foto: Hošťálek (2007) |