|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ČZ 150 c - 1951 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
JAWA 250 - pérák
Jednoválcový dvoutaktní motocykl o obsahu 250 ccm, první poválečný nový typ továrny Jawa.
Charakteristické rysy konstrukce tohoto motocyklu byly:
1) motor monoblokové konstrukce se čtyřrychlostní převodovkou 2) startovací a řadicí páka na souosých hřídelích 3) karburátor pod krytem organicky navazujícím na žebrování válce 4) teleskopické pérování obou kol 5) reflektor začleněný do oblého krytu horních brýlí vidlice To vše, spolu s kapkovitým tvarem motoru a nádrže tvořilo elegantní a nezaměnitelný design, který se v letech po druhé světové válce stal pro celý svět vzorem, jak má moderní motocykl vypadat. První světově významné představení bylo v říjnu 1946 na 33. pařížském autosalonu, kde byla nová Jawa 250 vyznamenána zlatou medailí za svou konstrukci i design.
Technické údaje Jawa 250 (pérák):
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 248,5 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 9 ks při 4.250 ot./min. Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 2.750 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu Hlavní tryska: 100 Zapalování: 6 V, dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou (později PAL) Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení Primární převod: řetězem v olejové lázni Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů) Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 3,166 2. rychlost - 1 : 1,768 3. rychlost - 1 : 1,266 4. rychlost - 1 : 1 Primární převod: 1 : 2,045 (pouzdrovým řetězem 3/8“ x 3/8“) Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59 Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 19 Pneu přední: 3,00 – 19 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm Ráfek zadní: 2,50 x 19 Pneu zadní: 3,25 – 19 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø 150 mm Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø 160 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Vlastní váha (bez paliva): 115 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 275 kg Max. zatížení přední osy: 85 kg Max. zatížení zadní osy: 190 kg Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost: 100 km/hod. (na rovné dobré silnici)
Galerie fotografií:
Dobová fotografie s jezdcem na péráku, použitá na obálce populární knížky "MOTOCYKL škola motorismu" od V. Čermáka, J. Jozífa a V. Pokorného.
Úchvatné je tehdejší oblečení motocyklisty: sako, kalhoty s nažehlenými puky a záložkami a na hlavě baret, kterému se (kvůli anténce) říkalo "rádiovka"...
1948
Naše motocykly na Pařížském autosalonu 1948 - v popředí na chromovaném stojanu ČZ 125t, vpravo Jawa 250, vlevo vzadu ve světle šedé barvě Ogar 350 a vpravo na stojanu Manet 90. Text: Středem pozornosti byly i naše motocykly, zvláště v "šestidenní" tak úspěšná JAWA. U motocyklů ČZ a MANET byla všeobecně oceňována solidnost provedení a dokonalý finish, neobvyklý u strojů tak malých obsahů. Vystavované výrobky dobře representovaly výsledky dvouletého plánování našeho národního průmyslu a dělaly čest technické vyspělosti našich konstruktérů i dovednosti našich dělníků.
1949
Ukázka výstřižku z časopisu Práce a vynálezy 1949 referujícího o československé průmyslové výstavě v Rockefellerově museu vědy a průmyslu v New-Yorku, kde byl vystaven i "pérák"...
1952
Z časopisu Motocykl č.61- ročník 1952 je tato fotografie s textem "I zemědělci si mohou koupit motocykl".
Pan Plos z Českých Budějovic byl na svého péráka hrdý ještě i v šedesátých letech. To už byla přední číslová tabulka na hřbetě blatníku novými předpisy zakázaná (ostrá hrana), tak si ji přidělal na blatník z boku a nechal si nachromovat přední teleskopy i víka zadních schránek na nářadí a baterii.
Se svou "dvěpade" Jarda Stehlík z Horažďovic. Tandemové sedlo bez držadla a protože defekty pneu na cestách byly časté, okolo něj navléknutá rezervní duše.
Dvěstěpadesátka pérák z roku 1952, ale na fotografii už ze šedesátých let, kdy vyšel předpis, podle kterého se přední číslová tabulka musela jako "ostrá hrana" přemístit ze hřbetu blatníku na jeho strany.
Dobový záběr dvěstěpadesátky péráka, patřícího dědečkovi Miloně Dvořáka. Stroj na fotce z rodinného alba byl Miloňovým odmalička snem a přivedl jej k veteránům.
"Pérák" ve školním provedení
byl pokračovatelem tradice firmy Jawa, která výcvikové motocykly s dvojím řízením pro žáka a instruktora stavěla už v letech před druhou světovou válkou:
... a ještě jednou školní provedení z roku 1951, tentokrát před garážemi Pošty, k výcviku poštovních doručovatelů.
Foto: Archiv poštovního muzea, Praha
Tuto fotografii použilo nakladatelství Naše Vojsko pro titulní stránku knížky Adolfa Tůmy "Učebnice řidiče motocyklisty", která vyšla v poválečných letech v několika rychle rozprodaných vydáních.
|