![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 AERO - MINOR PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
16.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid Š - ŠKODA 420 P (Popular) 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 |
|
ŠKODA autobusy 706 ROVýrobce: AVIA Čakovice (1947 - 1948) AVIA n.p., závod Jiřího Dimitrova - Letňany (1947 - 1951) LIAZ n.p., závod Rýnovice (1952 - 1958) 1946 První vyrobený autobus Škoda 706 RO byl sice zkonstruován ještě v Mladé Boleslavi, realizován již byl ale v závodě AVIA Čakovice.
Prototyp měl disková kola a byl dodán Československým státním dráhám. Autobus měl kromě nástupních dveří i na obou stranách dvířka pro řidiče a spolujezdce, dvířka pro spolujezdce pak byla v sériové výrobě vypuštěna. Součástí výbavy byla jedna žlutá mlhovka, montovaná na pravé straně nárazníku.
Zajímavostí tohoto prototypu byl na čelní stěně pod oknem řidiče umístěný žlutý trojúhelník, avizující jízdu s připojeným vlekem. Fotografie tohoto prototypu použil výrobce v propagačních materiálech - například v oboustranném novinovém plakátu, vydaném u příležitosti Dvouletého hospodářského plánu (1947-8).
Motor Škoda 706 R
Typ: řadový předkomůrkový dieselový šestiválec Vrtání: 125 mm Zdvih: 160 mm Obsah: 11.781 ccm Kompresní poměr: 1 : 18 Maximální výkon (DIN): 135 ks při 1.750 ot./min. Trvalý výkon: 135 ks Litrový výkon: 11,5 k Maximální kroutící moment: 60 kgm Ventilový rozvod: OHV Časování: SO - 6° před HÚ SZ - 42° za DÚ VO - 35° před DÚ VZ - 7° za HÚ Ventilová vůle sacích ventilů: 0,30 mm (za studena) Ventilová vůle výfukových ventilů: 0,30 mm (za studena) Počet hlavních ložisek: 7, válečkových Blok válců: šedá litina (alternativně hliník) se zalisovanými vložkami Vložky válců: perlitická litina, odstředivě litá Hlavy válců: litinové, vždy pro dva válce Chlazení: vodní, nucené Obsah vody v motoru vč. chladiče: 45 litrů Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru Olej v létě: BB Olej v zimě: A Náplň oleje v motoru: 24 kg Olejový filtr: štěrbinový otočný s ráčnou Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4 Vstřikovací čerpadlo: PV 6 R 8 OP 115 e 451 (nebo 493) Základní předvstřik: 28° (čerpadlo 451), 15° (čerpadlo 493) Palivový filtr: FJ 5B 1P Spouštěč: PAL Magneton 02-9187.04" (6 k, 24V) Dynamo: PAL-Magneton 02-9087.00 (500W / 24V) Rozměry motoru: Výška: 1.390 mm Šířka: 665 mm Délka: 1.170 mm Na podvozky se montovaly trubkové držáky reflektorů, aby je před montáží karoserií bylo možné s provizorním stanovištěm řidiče zajíždět v silničním provozu. Dobře je viděl umístění startovacích baterií v držáku za předním kolem. Koncem padesátých let tak bylo kolem Liberce a Jablonce běžné potkat tyto podvozky na silnici - ať už s touhle provizorní kabinkou, nebo (za letního počasí) úplně holé... Rezervní kolo bylo nastojato ve skříni v levé zadní části karoserie, kam byl přístup zvenku, po odejmutí posledního bočního panelu karoserie. Předpokládalo se, že si ho šofér dokáže vyměnit sám. Zavazadlový prostor byl v zádi, přístupný zvenčí dvoukřídlými do stran otevíranými dveřmi. Pro případná další zavazadla byla na střeše autobusu zahrádka, přístupná po sklopném trubkovém žebříku. Venkovní nátěr byl stříkán ve dvou běžných odstínech, interiér autobusu měl nátěr v krémové barvě. Devět oken karoserie, včetně okna vedle řidiče, bylo spouštěcích (na kličku). Dle slov výrobce mohlo být toto standardní uspořádání sedadel na přání zákazníka změněno, takže v pozdějším prospektu se objevil údaj, že karoserie s příčnými sedadly má místo až pro 65 osob a karoserie se sedadly podélnými až pro 80 osob.
Technická data autobusu Škoda 706 RO:
Motor: vodou chlazený čtyřtaktní předkomůrkový Diesel Typ: 706 R Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 125 mm Zdvih: 160 mm Obsah: 11.781 ccm Výkon na brzdě: 145 Ks (106,6 kW) při 1.800 ot./min. Ventilový rozvod: OHV Počet hlavních ložisek: 7 (válečkových) Písty: z lehké slitiny Chlazení: s nuceným oběhem, regulované termostatem a podporované ventilátorem Náplň vody v chladiči: 45 litrů Mazání: tlakové oběžné Filtr oleje: lamelový s ráčnou (na levé straně motoru) Vstřikovací čerpadlo: Škoda PV 6B 75 s 117c, později PAL PV 6 B 80 P 115e Elektrická výzbroj: 24 V Dynamo: Bosch GQLK 400/12, nebo Scintilla KZ 16976 500W, nebo Magneton DGD 32, později PAL-Magneton 24 V/500 W Spouštěč: Bosch BPD 6/24, nebo Scintilla 2 RA 6 HP, později Pal-Magneton 6/24 Baterie: dvě, 12V/150 Ah Spojka: dvoulamelová suchá Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do jednoho celku s motorem Řazení: nepřímé, táhlem k páce po levé straně motoru Přenos síly: dvoudílným kardanem se středovým uložením Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových perech Rozvodovka: diferenciál s předlohou Řízení: šnekem a segmentem, přímé, bez posilovače Nožní brzda: tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola Ruční brzda: mechanická s ráčnou, na zadní kola Odlehčovací brzda: motorová systém Škoda, uzavírající výfukové potrubí Kola: 20" palcová disková (pro pneu Mitas), nebo s děleným snímacím ráfkem systému Trilex Pneumatiky: 12,00 x 22" Rozvor: 5.400 mm Rozchod vpředu: 1.930 mm Rozchod vzadu: 1.815 mm Světlost: 250 mm Největší délka: 10.600 mm Největší šířka: 2.500 mm Největší výška: 3.100 mm Nosnost podvozku: 8.900 kg Nosnost autobusu: max. 7.750 kg Stoupavost autobusu: 26-27% Stoupavost s vlečňákem: 20% Nejmenší průměr otáčení: 20 m Nejvyšší rychlost: 68 km/hod. Spotřeba nafty: 30-32 litrů / 100 km Obsah nádrže: 150 litrů Prázdná přední pneumatika u autobusu často znamenala havárii, protože bez posilovače řidič nebyl mnohdy schopen udržet řízení v přímém směru. Kvůli tomu se zejména na městské, ale i na některé linkové linkové busy montovaly takovéto ocelové prstence, na které kolo v případě defektu pneumatiky dosedlo. Mlhovka byla nově montovaná na levou stranu nárazníku (původně byla vpravo). Všechny autobusy byly vybavované dečkami chladiče a z fotografii je také zřejmé, jak mlhovka, která byla součástí výbavy, měnila dle změn předpisů svoje umístění z pravé na levou stranu. Snímek meziměstského autobusu Škoda 706 RO, použitý na titulní stránku knihy "Speciální technologie (ing. Václav Jeřábek - ing. Eduard Táborský), vydané Státním pedagogickým nakladatelstvím Praha v roce 1952.
Meziměstské provedení autobusu Škoda 706 RO (s jedněmi nástupními dveřmi) na fotografii z dobové reklamy a v pérové kresbě. Po zkušenostech s rozbitým bočním oknem kvůli nakládání nebo skládání zavazadel ze střešní zahrádky byla u pozdějších typů zahrádka doplněná o obloukovou mříž přesahující přes horní třetinu okna.
Speciální nástavba pro Československou poštu, postavená na podvozku Škoda 706 RO za použití dílů standardního autobusu, od něhož se lišila atypickou maskou. Poslední provedení městského autobusu Škoda 706 RO (s trojicí širších spodních žeber masky), vybaveného dvojími nástupními dveřmi - vyobrazení z článku ing. Antonína Kryštofa v časopise Czechoslovak Motor-Review 6/1955.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1949 Speciální nástavba známé karosárny Uhlík na autobusovém podvozku Škoda 706 RO, provedená jako první poválečná Pojízdná knihovna hlavního města Prahy...
... a pohled na stanoviště řidiče s volantem a palubní deskou, a do socialisticky vyzdobeného prostoru knihovny, navržené i s pohodlně zařízeným čtenářským koutkem (archiv Jan Týle).
A něco pro modeláře:
kovový (s plastovými doplňky) model autobusu Škoda 706 RO v provedení 1947 v měřítku 1:43 od firmy IXO. |