![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
4.3.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
ŠKODA 645Velký osobní vůz typové řady vyráběné v rozmezí let 1929 -1932. Jeho základní charakteristika byla zakódována v číselném typovém označení: Škoda 645 - šest válců, čtyřicet pět koní výkonu. Výrobce: ASAP, Akciová společnost pro automobilový průmysl Ředitelství v Praze II., Vodičkova 38.
1929
Vůz byl "stavebnicově" stejný s celou typovou řadou, zahrnující menší čtyřválec Škoda 430 a větší osmiválec Škoda 860, s nimiž měl stejné vrtání i zdvih a prakticky i celou technologii jednak motoru, jednak celkové stavby. Veřejnosti byl typ Škoda 645 poprvé představen na Pražském autosalonu 1929, pak následovala intenzívní reklama formou tištěných inzerátů v dobových časopisech.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 645: Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 102 mm Obsah válců: 2.490 ccm Trvalý výkon: 45 ks (33,10 kW) při 2.600 ot./min. Maximální výkon: 50 ks (36,77 kW) Ventilový rozvod: SV Pohon vačkového hřídele: modulovým řetězem Coventry od zadního konce klikového hřídele Rozměr rozvodového řetězu: rozteč ½" se středním vedením, 48 článků, šíře 31,752 mm (N 204) Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrškem klikové skříně Hlava válců: snímací, litinová Počet ložisek klikového hřídele: 8, kluzných Ojniční ložiska: kluzná, vylitá bílou kompozicí Písty: Nelson-Bohnalite z hliníkové slitiny Kroužky těsnící: dva, první s levým zámkem, druhý s pravým zámkem Kroužek stírací: 1 Chlazení: vodní, thermosyfonové, podporované větrákem za chladičem Mazání: tlakové oběžné se zubovou pumpou, rozvod oleje k hlavním ložiskům trubkami Olejový filtr: separátní výměnný "Técalemit", montovaný za motorem Karburátor: vertikální, zespodu zavěšený, Zenith 30 U Čistič vzduchu: Elektron typ 30 Doprava paliva: podtlakovým nasavačem "Espero" Čistič paliva: Técalemit se skleničkou Nádrž: na konci chassis Elektrická instalace: 12 V Zapalování: bateriové s cívkou Scintilla a rozdělovačem Scintilla 6B (nebo BN6) Zapalování na přání: magnetové, magnetem Scintilla Vertex Baterie: Varta 12V / 45 Ah Dynamo: Scintilla 12V / 100 W, umístěné na hlavě motoru Pohon dynama: klínovým řemenem od řemenice na vačkovém hřídeli Starter: Scintilla 1,3 ks s elektrickým zasouváním pastorku Spojka: vícelamelová suchá, lamely unášené šesti kulatými trny Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, přišroubovaná k přírubě motoru Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovými koly Gleason, převod 1 : 5,56 Přední náprava: pevná, kovaná, zavěšená na podélných listových pérech Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Nožní brzda: mechanická, bubnová na všechna kola Ruční brzda: mechanická, na bubny zadních kol Kola: 18" palcová, disková, upevněná pěti maticemi Disky: 18 x 4" SS "Hering" s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem Pneumatiky: 5,50 - 18" Rozvor krátký: 3.025 mm Rozvor dlouhý: 3.375 mm Rozchod vpředu: 1.360 mm Rozchod vzadu: 1.360 mm Délka krátkého vozu: 4.750 mm Délka dlouhého vozu: 5.100 mm Šířka: 1.660 mm Výška: 1.800 mm (zavřený vůz) Výška rámu nad zemí: 430 mm Světlost: 200 mm Maximální rychlost: 100 km/hod. Spotřeba benzínu: 10 - 10,5 kg / 100 km Spotřeba oleje: 0,3 kg / 100 km Řadový vodou chlazený šestiválec 645 byl stavebnicovým pokračováním vycházejícím ze základního (a nejúspěšnějšího) čtyřválce 430, se kterým měl společné vrtání, zdvih, písty, ojnice i ventily i celkové konstrukční pojetí. Jeho normální (trvalý) výkon byl 45 koní (36,77 kW) při 2.600 otáčkách, dle továrních údajů byl krátkodobě schopen vyvinout až 50 koní. Motor byl přírubou spojen s převodovkou, přičemž vložená mezipříruba tvořila zadní uchycení agregátu do rámu. Vpředu byl motor ukotven do rámu ve dvou bodech prostřednictvím plechové příčky, přišroubované k přední části bloku. byl uložen v 8 kluzných ložiskách. To bylo sice uložení mimořádně důkladné, zajišťující dlouhou životnost, ale při rozebírání motoru komplikovalo montáž i demontáž, protože ojnice s pístem se z bloku nedaly vytáhnout ani spodem, ani horem, takže je bylo nutné ve spodním oku rozdělit, pak písty vystrčit až nad horní plochu bloku tak, že se daly vytlačit pístní čepy a následně nahoru vytáhnout písty a ojnice vytáhnout spodem, mezerami mezi hlavními ložisky.
Přední konec klikového hřídele (už vně motoru) nesl kromě klínové řemenice pro pohon dynama také rozměrný třecí tlumič torzních kmitů.
Na zadním konci bylo ozubené kolo rozvodového řetězu a za ním pak setrvačník se šesti trny, unášejícími ferodem obložené lamely spojky. byl klasického uspořádání: obdélníkový rám, nýtovaný z ocelových "U" profilů, v zadní partii vyhnutý přes nápravu, s oběma nápravami pevnými, zavěšenými na podélných listových pérech. Hnací agregát pevně uložený vpředu, spojený s hnací zadní nápravou jednodílným kardanem s kovovými klouby. typ "banjo" byla svařená ze dvou výlisků, s vešroubovanou klecí diferenciálu. Dlouhá listová pera byla tlumena popruhovými tlumiči. Prodloužení rámu neslo podlážku pro kufr, podvěšenou nádrž na 50 litrů benzínu a držák rezervních kol. Místo zadního nárazníku měl vůz čtvrtoblouky ze dvou nad sebou umístěných ocelových profilů, upevněné ke koncům podélníků rámu. Akumulátorová baterie v plechové skříni, připevněné zevnitř k pravému podélníku rámu před zadní nápravou, byla přístupná po odklopení koberce a vyjmutí dřevěné podlážky před zadními sedadlem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Standardně nabízená provedení vozu Škoda 645 na dlouhém chassis: 6-7sedadlový zavřený vůz na dlouhém chassis, obvykle provedený s prosklenou odsouvací stěnou za řidičem. Dvě sedadla (mezi zadními dveřmi) byla sklápěcí, ve složeném stavu zapuštěná do podlahy. Vůz měl obvykle dvě rezervy a odnímací zavazadlový kufr na podlážce za karoserií. 6-7sedadlový otevřený vůz na dlouhém chassis, s natahovací plátěnou střechou bez vnitřního zakrytí oblouků. Za příplatek mohly být připínací plátěné postranice se všitými celuloidovými okny. Dvě sedadla (mezi zadními dvířky) byla sklápěcí, ve složeném stavu zapuštěná do podlahy. Faeton se v průběhu výroby dělal ve dvou karosářských provedeních: Jednak s vanou karoserie za zadními sedadly ukončenou a samostatným (odnímacím) zavazadlovým kufrem na plošině před rezervními koly, jednak s karoserií za zadními sedadly prodlouženou v navazující zavazadlový prostor, přístupný ze stran vozu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Standardně nabízená provedení vozu Škoda 645 na krátkém chassis: 4-5 sedadlový dvoudvéřový uzavřený vůz na krátkém chassis, určený pro tzv. "samořidiče". Tedy pro majitele, který neměl najatého šoféra a řídil si vůz sám. Také toto provedení mělo odnímací zavazadlový kufr na podlážce za karoserií a za ním držák pro jedno nebo dvě rezervní kola. 4-5 sedadlový dvoudvéřový vůz na krátkém chassis, vybavený vycpávanou a zevnitř přečalouněnou skládací střechou systému Kellner s vnějšími "nůžkami". Sedadla i boční čalounění těchto kabrioletů byla vždy provedená z kůže. Těleso karoserie bylo oproti "tudoru" zkrácené, zavazadlový odnímací kufr byl proto obzvlášť rozměrný. |