![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor SIDECARY - přehled výrobců
Poslední aktualizace:
25.4.2025 J - JAWA 250 - pérák 16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ |
|
SANITNÍ AUTOMOBILYVůz na přepravu raněných pro německé vojenské síly. Výrobce: Daimler-Motoren-Gesselschaft. Podle časopisu Illustrirte Zeitung byl těchto vozů dodán na frontu velký počet a bylo konstatováno, že se v těžkých podmínkách brilantně osvědčily. Firma Daimler-Motoren-Gesselschaft přikládá zvláštní důraz na silné podvozky, které se svým dimenzováním liší od běžných osobních vozů, takže se rozhodla pro sanitní a ambulanční vozy použít užitkové podvozky s vysokou nosností. Tyto vozy vyvinují rychlost 40 až 50 km/hod. a jsou s to pohodlně překonávat i velká stoupání na horských silnicích. Nástavba je jednoduchá, odpovídající účelu a přitom solidního provedení pro polní použití. Boční stěny i zadní čelo mohou být kryté plachtou a vnitřek vozu je uspořádán tak, že se do něj vejdou čtyři nosítka. Ta mohou být ve složeném stavu připevněna řemeny ke stěnám, zatím co je možné rozložit dvě podélné lavice. U některých těchto vozů je za řidičovým sedadlem skříňka pro uložení obvazového materiálu, léků atd. Kromě těchto otevřených sanitních vozů dodává firma Daimler-Motoren-Gesselschaft i vozy zavřené pro dopravu těžce raněných, které jsou stavěné dle požadavků vedení nemocnic. Sanitní vůz z první světové války - fotografie z časopisu Motor Revue, ve kterém 5. března 1940 vyšel obsáhlý článek ke 30. výročí automobilky Praga. Rakouský sanitní automobil na podvozku šestiválcového vozu Steyr VI. 12/60 PS z roku 1924. Výrobce: Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft, Steyr Tento vůz měl řadový OHC motor o obsahu 3.325 ccm, jehož vačkový hřídel byl poháněn od kliky svislým (královským) hřídelem. Původně sanitní vůz se později dostal do majetku knížete Rohana a podle vzpomínek pana Theimera, osobního řidiče knížete Rohana, byl používán na zámku Sychrov jako lovecký autobus pro dopravu hostů. Theimer s tímto vozem také příležitostně vozil Rohanovy dcery do školy. V šedesátých letech tento vůz získali a opravili členové Veteran Car Clubu Český Dub, sdružující se v AOZ (Armádních opravnách v Českém Dubu, kde se opravovaly převážně sovětské terénní automobily GAZ 69). Snímek je z První mezinárodní veteran rallye, která se pořádala v roce 1966 v Českých Budějovicích. V osmdesátých letech se vůz účastnil natáčení filmu "Anděl s ďáblem v těle", kde představoval "anton" mravnostní policie. Nedlouho na to jej od členů Veteran Clubu Český Dub koupil Martin Kordina, tehdy předseda Veteran Car Clubu České Budějovice, který se s ním účastnil řady veteránských akcí. Po sametové revoluci jeho syn, Martin Kordina ml. vůz prodal do Rakouska. Výrobce: Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft, Steyr Karoserie: Petera, Vrchlabí. Výrobce: ASAP - Akciová společnost pro automobilový průmysl se sídlem v Praze, Vodičkova ulice, závod Škoda Mladá Boleslav Tovární reklamní snímek z archivu mladoboleslavské škodovky, na kterém je jedno z posledních provedení vozu Škoda 430 D, už s maskou před chladičem, karosovaného pražskou firmou Karosa Holešovice jako sanitní automobil. Snímek je z vltavského nábřeží v Praze - Holešovicích. Snímek uveřejněný v časopisu Motor Revue v roce 1938 s textem: "Momentka ze slavnostního předání sanitního vozu Praga Lady v Č. Brodě" vyšel znovu v březnu roku 1940 s doplněným textem: "Momentka ze slavnostního předání sanitního vozu Praga Lady v Č. Brodě. Tyto rychlé sanitní vozy bezpečně přepravují nemocné." Výrobce: ASAP Mladá Boleslav Karoserie: Karosa Praha, Holešovice Sanitní automobil na podvozku nejmenšího škodováckého vozu, postavený v době druhé světové války pro organizaci Německého Červeného kříže se sídlem v Olomouci. Výrobce: Phänomen Werke Gustav Hiller AG, Zittau Sanitní automobil na podvozku lehkého nákladního automobilu se čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem. Snímek tohoto velmi elegantně karosovaného vozu je z protektorátního výtisku časopisu Motor Revue, číslo 416 z roku 1941. |