JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

ŠKODA 860


Škoda 860 na drátěných kolech Vlajková loď mladoboleslavské automobilky, mimořádně luxusní vůz, jehož označení Škoda 860 mělo v sobě zakódováno, že se jedná o osmiválec o výkonu šedesát koní.

Výrobce:
Automobilní oddělení Škoda a.s., Mladá Boleslav

ASAP, Akciová společnost pro automobilový průmysl, Ředitelství v Praze II., Vodičkova 38.
Vůz byl poprvé představen na Pražském autosalonu v roce 1929, kde byl vystaven jeden podvozek, pro větší efekt celý provedený v chromu, dále jeden vůz v provedení kabriolet a dva vozy čtyřdveřové, uzavřené.
Technické údaje Škoda 850:

Motor: čtyřtaktní řadový osmiválec
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 110 mm
Obsah: 3.880 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,6
Výkon: 60 koní (44,1 kW) při 3.000 ot./min.
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Písty: z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 9, kluzných

Karburátor: Zénith U 42 nebo Zénith UP 36
Doprava paliva: nassavačem
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné, s provozní náplní oleje v karteru
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: obtokový, externě montovaný
Zapalování: bateriové, Scintilla 12V, rozdělovač s odstředivým regulátorem předstihu
Baterie: 6V/50 Ah, uzemněn - pól (záporný)
Dynamo: Scintilla 12V/80 W, později Scintilla 12V/100 W

Spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: tříychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Pohon zadní nápravy: kardanovým hřídelem
Hnací náprava: zadní - pevná typu "banjo"
Převod zadní nápravy: 1 : 4,4

Podvozek: nýtovaný žebřinový rám
Přední osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech, pákové tlumiče
Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Řízení: šroubem a maticí
Nožní brzda: mechanická, bubnová, s posilovačem Bosch-Dewandre, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, tlakovou maznicí

Kola: drátěná, upevněná pěti šrouby, ráfky ploché, s děleným okrajem
Pneumatiky: Balon 32 x 6,5 SS (což odpovídá rozměru 6,50 - 20)

Rozvor: 3.570 mm
Rozchod vpředu: 1.400 mm
Rozchod vzadu: 1.400 mm

Délka vozu: 5.425 mm
Šířka: 1.750 mm

Váha podvozku: dle provedení 1.265 - 1.350 kg
Pohotovostní váha vozu: dle karoserie 1.850 - 2.000 kg

Rychlost: maximální 110 km/hod., minimální 4 km/hod.
Spotřeba paliva: 14 - 15 kg benzínu na 100 km (cca 17 litrů)
Spotřeba oleje: 0,3 kg na 100 km
Nádrž: vzadu na konci chassis, obsah 55 litrů

K normální výbavě vozu patřilo:
Úplné elektrické osvětlovací a spouštěcí zařízení, ruční a elektrická houkačka, hledací reflektor (u uzavřené karoserie zevnitř ovládaný), 2 reservní kola, přední i zadní nárazníky, standardní kufr a nářadí.

Ceny v roce 1930:

Kompletní podvozek: 99.000,- Kč
Phaeton (otevřený 6-7 sedadlový vůz): 115.000,- Kč
Limusina: 125.000,- Kč
Cabriolet: 155.000,- Kč
Faux Cabriolet: 160.000,- Kč
archiv Hošťálek Osmiválcový řadový motor, sešroubovaný do společného agregátu s převodovkou.
Za hlavou válců je vidět externě montovaný krabicovitý filtr oleje, do obtoku zapojený vně vedenými trubkami.
Sběrné výfukové potrubí mělo dvě dolů směřující příruby.
archiv Hošťálek Sedmkrát uložený klikový hřídel byl z jednoho kusu a měl šroubovaná vyvažovací závaží.
Podvozek
byl klasika - lisované podélníky, vyhnuté přes zadní nápravu s příčkami spojené nýtováním. Obě nápravy pevné, zavěšené na podélných listových pérech, přední kovaná, zadní typu "banjo", svařená ze dvou ocelových výlisků. Brzdy mechanické čelisťové s posilovačem.
predni_osa
Jeden z prvních vozů Škoda 860 z roku 1929, vyobrazený na reklamě v časopisu Domov a svět. Šlo o sedmisedadlový čtyřdveřový vůz s pevnou neskládací střechou typu "Faux kabriolet".
Vozy Škoda 860 měly 20-palcová kola, vůz na snímku, určený na výstavu v roce 1929, byl osazen v té době už opticky zastaralými paprskovými koly "Sankey", svařenými ve švu ze dvou polovin ocelových plechových výlisků. Většina ostatních osmsetšedesátek dostala do vínku luxusní a mnohem efektnější kola drátěná...
tovární snímek - archiv Hošťálek Škoda 860 - Limousina
Velmi luxusně vypravený 6-7 sedadlový vůz s odsouvací skleněnou přepážkou za řidičem, fascinující svými rozměry - především délkou, znásobenou ještě rozměrným kufrem a dvojicí rezervních kol za ním.
Druhá řada sedadel byla sklopná, ve složeném stavu schovaná v podlaze.