JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ZÜNDAPP KS 600


z českého prospektu zprava
Silný sportovní motocykl, určený nejen pro sólo jízdu, ale i pro rychlou jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ZÜNDAPP, Ges.m.b.H., Nürnberg, Deutschland
Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený dvouválec OHV
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 75 mm x 67,6 mm
Objem válců: 597 ccm
Maximální výkon: 28 ks při 4.700 ot./min.
Kompresní poměr:
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly)
Ojniční ložiska: jehlová s klecemi, běžící v půlených ojničních okách
Písty: z hliníkové slitiny s rovným dnem a zahloubeními pro ventily, á 2 těsnící a 1 stírací kroužek
Zapalování: bateriové 6 V s přerušovačem a dvojvývodovou cívkou
Dynamo: Noris DS 6/50/70
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky:
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo, poháněné od kol rozvodu
Karburátor: přírubový dvoušoupátkový Amal Ø 25,4 mm, typ M 76/451 L
Spojka: vícelamelová, v setrvačníku motoru

Převodovka: řetězová Zündapp, sešroubovaná do jednoho celku s motorem
Počet rychlostí: 4
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převod: sólový 7 : 38
sidecarový 6 : 38

Rám: dvojitý uzavřený, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s dvojicí spirálových per a olejovým tlumičem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně
Kola: 19" drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší
Sedlo: gumové, výkyvné s centrální spirálovou pruřinou

Parametry
Délka: 2.150 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 900 mm

Světlost: 130 mm (pod motorem)
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 195 kg
Objem nádrže: 15 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru
se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru
Nejvyšší rychlost: sólo 145 km / hod.
se sidecarem 110 - 115 km / hod.
Výrobní čísla:

Rok výroby:

1938 ................. 500 001 - 500 100
1939 ................. 500 101 - 504 303
1940 ................. 504 304 ->
Řez motorem KS 600
pro firmu Zündapp nakreslený grafikem Thusius.

Dobře jsou vidět dlouhé tyčky ventilového rozvodu OHV i rozvodové soukolí se šikmým ozubením. Větší kolo na vačkovém hřídeli bylo kvůli tichosti chodu a měkkosti záběru z Novotexu, materiálu skládajícího se z mnoha vrstev tkaniny prosycené pryskyřicí a slisované pod tlakem a za vysoké teploty.
Na předním konci klikového hřídele bylo šestivoltové dynamo Noris, na čele s přerušovačem zapalování. Jeho pootáčením (lankem od páčky na řidítkách) bylo možné při našlapování ubrat předstih. Dvouvývodová zapalovací cívka byla uložena podélně, pod horním krytem motoru. Za ní měl místo dvoušoupátkový karburátor Amal, spojený s hlavami válců kolínky sání.
Zadní převod
byl kuželovými koly s obloukovým ozubením Gleason a s vývodem převodovky byl propojen hřídelem. Hliníkový odlitek skříně měl čtyřmi šrouby přišroubovanou ocelolitinovou středovku, vevnitř s kuželem pro usazení osy zadního kola a vně s nálitkem pro závit koule k upevnění sidecaru.
Koule pro zadní úchyt sidecaru se do ocelolitinové středovky civilních strojů šroubovala. Po zkušenostech z fronty, kdy extrémní namáhání od průjezdů těžkým terénem kouli v závitech uvolňovalo, se koule nejen šroubovala, ale rovnou i pojistila svárem - viz tato ukázka, dokonce ještě se stopami Wehrmacht pískového nátěru.
Zündapp KS 600 W
tovární foto provedení schváleného do výzbroje Wehrmachtu - celý stroj byl proveden ve "Feldgrau" (polní šedi) nátěru a matně černými výfuky. Po stranách nosiče měl držáky pro jednotné Einheits- brašny, popřípadě pozdější plechové kufry.
V tomto provedení byl většinou používán s jednotným sidecarem, sólo málokdy.
Zündapp KS 600 W s podvozkem sidecaru Zündapp KS 600 W
snímek provedení pro Wehrmacht bez karoserie jednotného armádního sidecaru.
Takto byl stroj vyráběn firmou Zündapp a to včetně tohoto podvozku sidecaru, který měl, na rozdíl od konkurenčního provedení BMW, pouze tříbodové uchycení a rám nikoliv z rour, ale čtyřhranných profilů. Jednotnou vojenskou karoserii dodávala známá norimberská firma Steib.
Sidecar Steib, připojený k motocyklu  Zündapp KS 600. KS 600 se sidecarem Steib poválečný
Zündapp KS 600 s jednotným (Einheits-) vojenským sidecarem v civilním lakování ve dvou barvách, s olinkováním a ochranným průhledným štítem v podobě, v jaké byl v omezeném množství smontován po znovuzahájení výroby v roce 1949, po druhé světové válce.
Motocykl až na pár bezvýznamných změn, např. vyšší schránka na nářadí (na nádrži), odpovídal předválečné a válečné výrobě.

Jedná se o tovární snímky, pořízené přímo před branou závodu.
Fotografie Zündappu KS 600 z veteránské akce "S kopce do kopce" Svatý Ján nad Malší.